Ingenieurswetenschappen: Materiaalkunde - Academische bachelor
De opleiding wordt gekenmerkt door een sterke nadruk op het wetenschappelijke aspect van de techniek. Het curriculum is dan ook, zeker de eerste jaren, sterk wiskundig en natuurwetenschappelijk getint.
De ingenieur vertaalt de wetenschappelijke kennis naar concrete technische toepassingen in verschillende domeinen. Inhoudelijk zijn er drie belangrijke basispijlers:
- de wiskundige basiskennis en -vaardigheden en hun ingenieurstoepassingen;
- de wetenschapsvakken;
- de ontwerpgerichte ingenieursvakken en de ingenieursattitude.
In deze afstudeerrichting krijg je o.a. deze specifieke vakken: polymeercomposieten, metalen (mechanisch gedrag en vormgeving), breuk en degradatie van materialen, circulaire materialen, materialsfor energy conversion and storage, P&O materiaalkunde (bachelorproef).
Vakken als economie, wijsbegeerte of psychologie kunnen aan het programma worden toegevoegd. De opbouw van het programma verschilt per universiteit.
De master leidt tot de beroepstitel van burgerlijk ingenieur.
Voor wie?
- Je bent sterk geïnteresseerd in wiskunde en positieve wetenschappen.
- Je hebt in het secundair onderwijs liefst een richting gevolgd met minstens zes uur wiskunde in de laatste jaren.
- Je bent geboeid door de technologische aspecten van industriële toepassingen.
- Je wilt het hoe en waarom van systemen, machines en installaties bestuderen en je bent bereid om hiervoor de wiskunde en de basiswetenschappen met enthousiasme en werklust grondig aan te pakken.
- Aangezien je later vaak in leidinggevende posities terechtkomt, is het belangrijk dat je over de nodige communicatie- en sociale vaardigheden beschikt.
De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een starttoets. Deelname is voor deze richting verplicht en je moet je vooraf inschrijven.
Aanvullende info:
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Ingenieurswetenschappen: Materiaalkunde - Academische bachelor |
|
Algemene info
De opleiding wordt gekenmerkt door een sterke nadruk op het wetenschappelijke aspect van de techniek. Het curriculum is dan ook, zeker de eerste jaren, sterk wiskundig en natuurwetenschappelijk getint.
De ingenieur vertaalt de wetenschappelijke kennis naar concrete technische toepassingen in verschillende domeinen. Inhoudelijk zijn er drie belangrijke basispijlers:
- de wiskundige basiskennis en -vaardigheden en hun ingenieurstoepassingen;
- de wetenschapsvakken;
- de ontwerpgerichte ingenieursvakken en de ingenieursattitude.
In deze afstudeerrichting krijg je o.a. deze specifieke vakken: polymeercomposieten, metalen (mechanisch gedrag en vormgeving), breuk en degradatie van materialen, circulaire materialen, materialsfor energy conversion and storage, P&O materiaalkunde (bachelorproef).
Vakken als economie, wijsbegeerte of psychologie kunnen aan het programma worden toegevoegd. De opbouw van het programma verschilt per universiteit.
De master leidt tot de beroepstitel van burgerlijk ingenieur.
Voor wie?
- Je bent sterk geïnteresseerd in wiskunde en positieve wetenschappen.
- Je hebt in het secundair onderwijs liefst een richting gevolgd met minstens zes uur wiskunde in de laatste jaren.
- Je bent geboeid door de technologische aspecten van industriële toepassingen.
- Je wilt het hoe en waarom van systemen, machines en installaties bestuderen en je bent bereid om hiervoor de wiskunde en de basiswetenschappen met enthousiasme en werklust grondig aan te pakken.
- Aangezien je later vaak in leidinggevende posities terechtkomt, is het belangrijk dat je over de nodige communicatie- en sociale vaardigheden beschikt.
De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een starttoets. Deelname is voor deze richting verplicht en je moet je vooraf inschrijven.
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen:
Situering
Opleiding: Ingenieurswetenschappen: Materiaalkunde
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Studiegebied: Toegepaste wetenschappen
Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Techniek, Wiskunde-cijferwerk,
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De tewerkstellingsmogelijkheden voor burgerlijk ingenieurs zijn niet onder één noemer te brengen.
Door de gekozen specialisatie kunnen er grote verschillen zijn in de sectoren waar ingenieurs terechtkomen. Velen doen aan wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling bij universiteiten en onderzoekscentra.
Burgerlijk ingenieurs vinden we ook terug als lesgever in het secundair en hoger onderwijs.
Een aantal Masters in de ingenieurswetenschappen: materiaalkunde zijn werkzaam in het fundamenteel en toegepast wetenschappelijk onderzoek over de eigenschappen, het gedrag, de vormgeving en de productie van verschillende types materialen, zoals metalen, kunststoffen, keramiek, composieten, ‘nieuwe’ materialen ... Anderen analyseren en optimaliseren bestaande of nieuwe productie- en verwerkingsmethoden.
Belangrijke, traditionele industriesectoren voor de materiaal-deskundigen zijn de metaalindustrie (ijzer en staal, non-ferro-legeringen: productie en verwerking), scheepswerven, assemblagebedrijven (auto’s), constructiebedrijven voor spoorwegmaterieel, chemische bedrijven (polymeren, materiaalkeuze), machinefabrieken, micro-elektronicabedrijven (halfgeleiders), controle-organen en expertisebureaus (materiaaleigenschappen en studie van schadegevallen).
Enkele typische beroepsprofielen zijn procesingenieur, productontwikkelaar, kwaliteitsingenieur, raadgevend ingenieur en onderzoeker.
Klik hieronder op één van de beroepen voor een beschrijving van dat beroep, inclusief looninformatie en actuele vacatures.
Mogelijke beroepen
Burgerlijk ingenieur
Expert onderzoek en ontwikkeling in de industrie
( knelpuntberoep)
Onderzoeker exacte wetenschappen
Vlaamse Kwalificatiestructuur
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Gegevens bijgewerkt tot 12-09-2024 |
Ingenieurswetenschappen: Materiaalkunde - Academische bachelor |
|
Algemene info
De opleiding wordt gekenmerkt door een sterke nadruk op het wetenschappelijke aspect van de techniek. Het curriculum is dan ook, zeker de eerste jaren, sterk wiskundig en natuurwetenschappelijk getint.
De ingenieur vertaalt de wetenschappelijke kennis naar concrete technische toepassingen in verschillende domeinen. Inhoudelijk zijn er drie belangrijke basispijlers:
- de wiskundige basiskennis en -vaardigheden en hun ingenieurstoepassingen;
- de wetenschapsvakken;
- de ontwerpgerichte ingenieursvakken en de ingenieursattitude.
In deze afstudeerrichting krijg je o.a. deze specifieke vakken: polymeercomposieten, metalen (mechanisch gedrag en vormgeving), breuk en degradatie van materialen, circulaire materialen, materialsfor energy conversion and storage, P&O materiaalkunde (bachelorproef).
Vakken als economie, wijsbegeerte of psychologie kunnen aan het programma worden toegevoegd. De opbouw van het programma verschilt per universiteit.
De master leidt tot de beroepstitel van burgerlijk ingenieur.
Voor wie?
- Je bent sterk geïnteresseerd in wiskunde en positieve wetenschappen.
- Je hebt in het secundair onderwijs liefst een richting gevolgd met minstens zes uur wiskunde in de laatste jaren.
- Je bent geboeid door de technologische aspecten van industriële toepassingen.
- Je wilt het hoe en waarom van systemen, machines en installaties bestuderen en je bent bereid om hiervoor de wiskunde en de basiswetenschappen met enthousiasme en werklust grondig aan te pakken.
- Aangezien je later vaak in leidinggevende posities terechtkomt, is het belangrijk dat je over de nodige communicatie- en sociale vaardigheden beschikt.
De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een starttoets. Deelname is voor deze richting verplicht en je moet je vooraf inschrijven.
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen:
Situering
Opleiding: Ingenieurswetenschappen: Materiaalkunde
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Studiegebied: Toegepaste wetenschappen
Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Techniek, Wiskunde-cijferwerk,
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De tewerkstellingsmogelijkheden voor burgerlijk ingenieurs zijn niet onder één noemer te brengen.
Door de gekozen specialisatie kunnen er grote verschillen zijn in de sectoren waar ingenieurs terechtkomen. Velen doen aan wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling bij universiteiten en onderzoekscentra.
Burgerlijk ingenieurs vinden we ook terug als lesgever in het secundair en hoger onderwijs.
Een aantal Masters in de ingenieurswetenschappen: materiaalkunde zijn werkzaam in het fundamenteel en toegepast wetenschappelijk onderzoek over de eigenschappen, het gedrag, de vormgeving en de productie van verschillende types materialen, zoals metalen, kunststoffen, keramiek, composieten, ‘nieuwe’ materialen ... Anderen analyseren en optimaliseren bestaande of nieuwe productie- en verwerkingsmethoden.
Belangrijke, traditionele industriesectoren voor de materiaal-deskundigen zijn de metaalindustrie (ijzer en staal, non-ferro-legeringen: productie en verwerking), scheepswerven, assemblagebedrijven (auto’s), constructiebedrijven voor spoorwegmaterieel, chemische bedrijven (polymeren, materiaalkeuze), machinefabrieken, micro-elektronicabedrijven (halfgeleiders), controle-organen en expertisebureaus (materiaaleigenschappen en studie van schadegevallen).
Enkele typische beroepsprofielen zijn procesingenieur, productontwikkelaar, kwaliteitsingenieur, raadgevend ingenieur en onderzoeker.
Klik hieronder op één van de beroepen voor een beschrijving van dat beroep, inclusief looninformatie en actuele vacatures.
Mogelijke beroepen
Burgerlijk ingenieur
Expert onderzoek en ontwikkeling in de industrie
( knelpuntberoep)
Onderzoeker exacte wetenschappen
Vlaamse Kwalificatiestructuur
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Gegevens bijgewerkt tot 12-09-2024 |