Meertalig onderwijs - Bachelor-na-bachelor

 

In deze opleiding gaan we hedendaagse uitdagingen aan op vlak van taal en bereiden je zo voor op duurzaam onderwijs: talengericht, ondersteunend en vernieuwend. Je verdiept je als leraar in de didactiek van meertalig onderwijs en je breidt je rol uit als expert in meertaligheid en als taalcoördinator op school.
De Ba-na-Ba Meertalig onderwijs belicht uitgebreid de maatschappelijke en taalkundige uitdagingen van meertaligheid en laat je toe een keuze te maken op het vlak van meertalige didactiek: CLIL, onthaal- en taalversterkend onderwijs of vroeg vreemdetaalonderwijs. Zij biedt tevens begeleiding bij een intensief praktijktraject.
Deze opleiding heeft twee verschillende programma's waaruit je kan kiezen: een éénjarige voltijdse opleiding met les op woensdag en donderdag en werkplekleren op maandag en dinsdag. 


Er is ook een tweejarig deeltijds programma met les op woensdagnamiddag en -avond.
Je leert er o.a.



  • meertaligheid als uitdaging voor het onderwijs en als uitdaging voor de individuele leerling

  • een didactische aanpak om meertaligheid te waarderen en een plaats te geven op school: onthaal- en taalversterkend onderwijs, CLIL en vroeg vreemdetaalonderwijs

  • taalbeleidsacties, samenwerking met relevante partners, expertisedeling, leren van elkaar

  • lesson study om samen meertalige leeromgevingen vorm te geven en te verbeteren

  • praktijkprojecten, praktijkonderzoek en werkplekleren in een verscheidenheid van meertalige contexten op school

  • i.s.m. taalopleidingen om je taalbeheersing van het Engels, Frans of Duits te verbeteren.


Naast de gemeenschappelijke modules stel je zelf je leertraject samen: je kiest voor één didactiek meertalig onderwijs (taalversterkend onderwijs, CLIL of vroeg vreemdetaalonderwijs) waarin je je specialiseert. Je kiest ook voor een specifieke praktijkcontext die je toelaat je competenties voor meertalig onderwijs te ontwikkelen. Wie eerder het Postgraduaat CLIL heeft gevolgd, geniet van vrijstelling voor de al gevolgde modules.
Meer info UCLL.


Studiepunten

60

Meertalig onderwijs - Bachelor-na-bachelor

 

In deze opleiding gaan we hedendaagse uitdagingen aan op vlak van taal en bereiden je zo voor op duurzaam onderwijs: talengericht, ondersteunend en vernieuwend. Je verdiept je als leraar in de didactiek van meertalig onderwijs en je breidt je rol uit als expert in meertaligheid en als taalcoördinator op school.
De Ba-na-Ba Meertalig onderwijs belicht uitgebreid de maatschappelijke en taalkundige uitdagingen van meertaligheid en laat je toe een keuze te maken op het vlak van meertalige didactiek: CLIL, onthaal- en taalversterkend onderwijs of vroeg vreemdetaalonderwijs. Zij biedt tevens begeleiding bij een intensief praktijktraject.
Deze opleiding heeft twee verschillende programma's waaruit je kan kiezen: een éénjarige voltijdse opleiding met les op woensdag en donderdag en werkplekleren op maandag en dinsdag. 


Er is ook een tweejarig deeltijds programma met les op woensdagnamiddag en -avond.
Je leert er o.a.



  • meertaligheid als uitdaging voor het onderwijs en als uitdaging voor de individuele leerling

  • een didactische aanpak om meertaligheid te waarderen en een plaats te geven op school: onthaal- en taalversterkend onderwijs, CLIL en vroeg vreemdetaalonderwijs

  • taalbeleidsacties, samenwerking met relevante partners, expertisedeling, leren van elkaar

  • lesson study om samen meertalige leeromgevingen vorm te geven en te verbeteren

  • praktijkprojecten, praktijkonderzoek en werkplekleren in een verscheidenheid van meertalige contexten op school

  • i.s.m. taalopleidingen om je taalbeheersing van het Engels, Frans of Duits te verbeteren.


Naast de gemeenschappelijke modules stel je zelf je leertraject samen: je kiest voor één didactiek meertalig onderwijs (taalversterkend onderwijs, CLIL of vroeg vreemdetaalonderwijs) waarin je je specialiseert. Je kiest ook voor een specifieke praktijkcontext die je toelaat je competenties voor meertalig onderwijs te ontwikkelen. Wie eerder het Postgraduaat CLIL heeft gevolgd, geniet van vrijstelling voor de al gevolgde modules.
Meer info UCLL.


Studiepunten

60

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je moet minimaal een bachelordiploma hebben.
De onderwijsinstellingen kunnen de toelating beperken tot de afgestudeerden van een specifieke bachelor- of masteroropleiding. 

Als jouw bachelor geen rechtstreeks toegang biedt, kan de instelling het volgen van een voorbereidingsprogramma opleggen.
De inhoud en studieomvang van deze voorbereidingsprogramma's wordt bepaald door de instelling. 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Meertalig onderwijs 

Studieniveau: Bachelor-na-bachelor - HO

Studiegebied: Onderwijs

Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon,

Schoolvakken SO: Psychologie,

Instellingen

Hertogstraat 178  3001 Heverlee
016 37 56 00    


Beroepsuitwegen

Mogelijke beroepen

Leerkracht kleuter- of lager onderwijs
Leerkracht secundair onderwijs ( knelpuntberoep)


Gegevens bijgewerkt tot 14-11-2018

Meertalig onderwijs - Bachelor-na-bachelor

 

In deze opleiding gaan we hedendaagse uitdagingen aan op vlak van taal en bereiden je zo voor op duurzaam onderwijs: talengericht, ondersteunend en vernieuwend. Je verdiept je als leraar in de didactiek van meertalig onderwijs en je breidt je rol uit als expert in meertaligheid en als taalcoördinator op school.
De Ba-na-Ba Meertalig onderwijs belicht uitgebreid de maatschappelijke en taalkundige uitdagingen van meertaligheid en laat je toe een keuze te maken op het vlak van meertalige didactiek: CLIL, onthaal- en taalversterkend onderwijs of vroeg vreemdetaalonderwijs. Zij biedt tevens begeleiding bij een intensief praktijktraject.
Deze opleiding heeft twee verschillende programma's waaruit je kan kiezen: een éénjarige voltijdse opleiding met les op woensdag en donderdag en werkplekleren op maandag en dinsdag. 


Er is ook een tweejarig deeltijds programma met les op woensdagnamiddag en -avond.
Je leert er o.a.



  • meertaligheid als uitdaging voor het onderwijs en als uitdaging voor de individuele leerling

  • een didactische aanpak om meertaligheid te waarderen en een plaats te geven op school: onthaal- en taalversterkend onderwijs, CLIL en vroeg vreemdetaalonderwijs

  • taalbeleidsacties, samenwerking met relevante partners, expertisedeling, leren van elkaar

  • lesson study om samen meertalige leeromgevingen vorm te geven en te verbeteren

  • praktijkprojecten, praktijkonderzoek en werkplekleren in een verscheidenheid van meertalige contexten op school

  • i.s.m. taalopleidingen om je taalbeheersing van het Engels, Frans of Duits te verbeteren.


Naast de gemeenschappelijke modules stel je zelf je leertraject samen: je kiest voor één didactiek meertalig onderwijs (taalversterkend onderwijs, CLIL of vroeg vreemdetaalonderwijs) waarin je je specialiseert. Je kiest ook voor een specifieke praktijkcontext die je toelaat je competenties voor meertalig onderwijs te ontwikkelen. Wie eerder het Postgraduaat CLIL heeft gevolgd, geniet van vrijstelling voor de al gevolgde modules.
Meer info UCLL.


Studiepunten

60

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je moet minimaal een bachelordiploma hebben.
De onderwijsinstellingen kunnen de toelating beperken tot de afgestudeerden van een specifieke bachelor- of masteroropleiding. 

Als jouw bachelor geen rechtstreeks toegang biedt, kan de instelling het volgen van een voorbereidingsprogramma opleggen.
De inhoud en studieomvang van deze voorbereidingsprogramma's wordt bepaald door de instelling. 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Meertalig onderwijs 

Studieniveau: Bachelor-na-bachelor - HO

Studiegebied: Onderwijs

Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon,

Schoolvakken SO: Psychologie,

Instellingen

Hertogstraat 178  3001 Heverlee
016 37 56 00    


Beroepsuitwegen

Mogelijke beroepen

Leerkracht kleuter- of lager onderwijs
Leerkracht secundair onderwijs ( knelpuntberoep)


Gegevens bijgewerkt tot 14-11-2018