Muziek : Instrument/Zang - Academische bachelor
De academische opleiding bachelor in de muziek steunt op een dubbele onderwijsvisie. Aan de ene kant werkt de student samen met zijn leraren-begeleiders en zijn medestudenten aan een doorgedreven muzikale vorming. Aan de andere kant bereidt de bachelorstudie voor op de onderzoeksgerichte dimensie die in de masteropleiding volledig tot ontplooiing komt. Beide aspecten zijn in de opleiding niet gescheiden, maar vinden elkaar voortdurend in een interactief spel van 'denken' en 'doen' en van 'reflectie' en 'intuïtie'.
De student benadert en bestudeert elk muzikaal gegeven vanuit die twee invalshoeken. In de afstudeerrichting Instrument/zang bestaat de muzikaal-professioneel gerichte component opnieuw uit een dubbel luik. Voorop staat de instrumentale en vocale solistische vorming die de kern van de opleiding vormt. Omdat een musicus in staat moet zijn om het volledige muzikale gegeven niet alleen theoretisch maar ook praktisch te verwerken en te synthetiseren, speelt iedere student piano of een ander klavierinstrument.
Het harmonische en structurele inzicht in een partituur groeit eveneens uit een dubbele (schrijvende en spelende) component. En omdat zingen de basis en de kern van ieder musiceren is, krijgt iedere student de kans zijn of haar stem te vormen.
De opleiding richt zich tevens op het collectief-muzikale terrein. Aan de basis liggen de competenties van het vocale lezen en de gehoorvorming, duurzaam ingebed in de theorie van de muziek.
De reflectieve component in de bacheloropleiding vertrekt in eerste instantie van de vorming van inzichtelijke, muzikale en wetenschappelijke competenties. Muziekanalyse en muziekgeschiedenis nemen daarbij een prominente plaats in.
In de masteropleiding tekent de student verder zijn individueel profiel uit waarmee hij zich bij zijn afstuderen als zelfstandig kunstenaar wil bewijzen.
Aanvullende info:
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Muziek : Instrument/Zang - Academische bachelor |
Algemene info
De academische opleiding bachelor in de muziek steunt op een dubbele onderwijsvisie. Aan de ene kant werkt de student samen met zijn leraren-begeleiders en zijn medestudenten aan een doorgedreven muzikale vorming. Aan de andere kant bereidt de bachelorstudie voor op de onderzoeksgerichte dimensie die in de masteropleiding volledig tot ontplooiing komt. Beide aspecten zijn in de opleiding niet gescheiden, maar vinden elkaar voortdurend in een interactief spel van 'denken' en 'doen' en van 'reflectie' en 'intuïtie'.
De student benadert en bestudeert elk muzikaal gegeven vanuit die twee invalshoeken. In de afstudeerrichting Instrument/zang bestaat de muzikaal-professioneel gerichte component opnieuw uit een dubbel luik. Voorop staat de instrumentale en vocale solistische vorming die de kern van de opleiding vormt. Omdat een musicus in staat moet zijn om het volledige muzikale gegeven niet alleen theoretisch maar ook praktisch te verwerken en te synthetiseren, speelt iedere student piano of een ander klavierinstrument.
Het harmonische en structurele inzicht in een partituur groeit eveneens uit een dubbele (schrijvende en spelende) component. En omdat zingen de basis en de kern van ieder musiceren is, krijgt iedere student de kans zijn of haar stem te vormen.
De opleiding richt zich tevens op het collectief-muzikale terrein. Aan de basis liggen de competenties van het vocale lezen en de gehoorvorming, duurzaam ingebed in de theorie van de muziek.
De reflectieve component in de bacheloropleiding vertrekt in eerste instantie van de vorming van inzichtelijke, muzikale en wetenschappelijke competenties. Muziekanalyse en muziekgeschiedenis nemen daarbij een prominente plaats in.
In de masteropleiding tekent de student verder zijn individueel profiel uit waarmee hij zich bij zijn afstuderen als zelfstandig kunstenaar wil bewijzen.
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen:
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
Situering
Opleiding: Muziek
Afstudeerrichting: Instrument/Zang
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Arts
Studiegebied: Muziek en Podiumkunsten
Belangstellingsdomeinen: Muziek,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Muziek zijn:
Muziek :
Compositie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Directie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Instrumentenbouw (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Jazz (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziekpedagogie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziektheorie/Schriftuur (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziektherapie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Scheppende muziek (compositie / muziekproductie) (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Uitvoerende muziek (klassieke muziek / jazz en pop) (Academische bachelor - HO)
Regentschapsstraat 30 1000 Brussel
Desguinlei 25 2000 Antwerpen
Lemmensberg 3 3000 Leuven
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De afgestudeerden hebben een technisch-muzikale opleiding gekregen in de gekozen optie en/of keuze, wat hen in staat stelt op een professionele wijze nieuwe werken voort te brengen, leiding te geven en muziek te vertolken, muziekwetenschappelijk werk te verrichten, te recenseren e.a.
Ook televisieproducer of -programmator, cultureel attaché of medewerker in een cultureel centrum liggen in de lijn.
Als afgestudeerde kan men terecht in orkesten, als solist (instrumentist of zanger), bij de VRT, eventueel als componist, als bewerker, als zelfstandige of in dienstverband, als lesgever in de eigen specialisatie in muziekacademies na het volgen van een lerarenopleiding.
Nogal wat afgestudeerden opteren (vooraleer het beroepsleven te kiezen) om andere kwalificaties te behalen en specialisaties te volgen.
Als dirigent, als koorleider, als cultureel attaché of recensist, in de perswereld.
Het beroepenveld van musici is versnipperd.
We vermelden onder andere: scheppend musicus, uitvoerend musicus, instrumentenbouwer, cultuurfunctionaris, muziekrecensent en leraar.
De meeste musici zijn gelijktijdig werkzaam in uiteenlopende beroepen.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Gegevens bijgewerkt tot 11-02-2022 |
Muziek : Instrument/Zang - Academische bachelor |
Algemene info
De academische opleiding bachelor in de muziek steunt op een dubbele onderwijsvisie. Aan de ene kant werkt de student samen met zijn leraren-begeleiders en zijn medestudenten aan een doorgedreven muzikale vorming. Aan de andere kant bereidt de bachelorstudie voor op de onderzoeksgerichte dimensie die in de masteropleiding volledig tot ontplooiing komt. Beide aspecten zijn in de opleiding niet gescheiden, maar vinden elkaar voortdurend in een interactief spel van 'denken' en 'doen' en van 'reflectie' en 'intuïtie'.
De student benadert en bestudeert elk muzikaal gegeven vanuit die twee invalshoeken. In de afstudeerrichting Instrument/zang bestaat de muzikaal-professioneel gerichte component opnieuw uit een dubbel luik. Voorop staat de instrumentale en vocale solistische vorming die de kern van de opleiding vormt. Omdat een musicus in staat moet zijn om het volledige muzikale gegeven niet alleen theoretisch maar ook praktisch te verwerken en te synthetiseren, speelt iedere student piano of een ander klavierinstrument.
Het harmonische en structurele inzicht in een partituur groeit eveneens uit een dubbele (schrijvende en spelende) component. En omdat zingen de basis en de kern van ieder musiceren is, krijgt iedere student de kans zijn of haar stem te vormen.
De opleiding richt zich tevens op het collectief-muzikale terrein. Aan de basis liggen de competenties van het vocale lezen en de gehoorvorming, duurzaam ingebed in de theorie van de muziek.
De reflectieve component in de bacheloropleiding vertrekt in eerste instantie van de vorming van inzichtelijke, muzikale en wetenschappelijke competenties. Muziekanalyse en muziekgeschiedenis nemen daarbij een prominente plaats in.
In de masteropleiding tekent de student verder zijn individueel profiel uit waarmee hij zich bij zijn afstuderen als zelfstandig kunstenaar wil bewijzen.
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen:
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
Situering
Opleiding: Muziek
Afstudeerrichting: Instrument/Zang
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Arts
Studiegebied: Muziek en Podiumkunsten
Belangstellingsdomeinen: Muziek,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Muziek zijn:
Muziek :
Compositie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Directie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Instrumentenbouw (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Jazz (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziekpedagogie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziektheorie/Schriftuur (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziektherapie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Scheppende muziek (compositie / muziekproductie) (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Uitvoerende muziek (klassieke muziek / jazz en pop) (Academische bachelor - HO)
Regentschapsstraat 30 1000 Brussel
Desguinlei 25 2000 Antwerpen
Lemmensberg 3 3000 Leuven
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De afgestudeerden hebben een technisch-muzikale opleiding gekregen in de gekozen optie en/of keuze, wat hen in staat stelt op een professionele wijze nieuwe werken voort te brengen, leiding te geven en muziek te vertolken, muziekwetenschappelijk werk te verrichten, te recenseren e.a.
Ook televisieproducer of -programmator, cultureel attaché of medewerker in een cultureel centrum liggen in de lijn.
Als afgestudeerde kan men terecht in orkesten, als solist (instrumentist of zanger), bij de VRT, eventueel als componist, als bewerker, als zelfstandige of in dienstverband, als lesgever in de eigen specialisatie in muziekacademies na het volgen van een lerarenopleiding.
Nogal wat afgestudeerden opteren (vooraleer het beroepsleven te kiezen) om andere kwalificaties te behalen en specialisaties te volgen.
Als dirigent, als koorleider, als cultureel attaché of recensist, in de perswereld.
Het beroepenveld van musici is versnipperd.
We vermelden onder andere: scheppend musicus, uitvoerend musicus, instrumentenbouwer, cultuurfunctionaris, muziekrecensent en leraar.
De meeste musici zijn gelijktijdig werkzaam in uiteenlopende beroepen.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Gegevens bijgewerkt tot 11-02-2022 |