Medewerker boekhouding (M/V/X)
Knelpuntberoep Brussel

Wat is, wat doet een medewerker boekhouding ?

Je registreert en verwerkt systematisch informatie die betrekking heeft op het financieel verkeer in het bedrijf.
Je verwerkt dagelijks handelsdocumenten.
Je registreert de boekhoudkundige verrichtingen .
Dit doe je op het vlak van
- de aankoop en verkoop van producten en diensten
- de fiscaliteit
- de betaling van lonen en andere bedrijfslasten
-... 
Je maakt facturen op, je voert bankverrichtingen uit en je zorgt voor de financiële opvolging van klanten. 
Je maakt de maand- en jaarafsluitingen, de btw-aangifte, de opmaak van de balans klaar .
Dit wordt gecontroleerd door de interne of externe verantwoordelijke van de bedrijfsboekhouding.
Je bereidt de loonberekening voor.

 

Welke studierichting/opleiding moet of kan je volgen om Medewerker boekhouding te worden?

Verschillende wegen kunnen leiden naar een bepaald beroep. Onderwijskiezer geeft hier per studieniveau een overzicht van de basisopleiding(en) die wij logisch vinden voor dit beroep. Weet echter dat er vaak ook nog andere mogelijkheden zijn. Voor een aantal beroepen kan een specifieke opleiding wettelijk vereist zijn.

Academisch gerichte bacheloropleidingen hebben als doel voor te bereiden op een master en dus niet rechtstreeks op dit beroep. Ze worden hier vermeld om het instapniveau van de opleiding aan te geven.

3e Graad SO


Handel - TSO

Kantoor - BSO

7e Specialisatiejaar BSO


Se-n-Se


DBSO



BuSO

Boekhouden- informatica - BuSO Opleidingsvorm 4 type 3

Boekhouden- informatica - BuSO Opleidingsvorm 4 type 9

Boekhoudkundig medewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 6 (modulair)

Boekhoudkundig medewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 7 (modulair)

Handel - BuSO Opleidingsvorm 4 type 4

Handel - BuSO Opleidingsvorm 4 type 7

Handel - BuSO Opleidingsvorm 4 type 9

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 3

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 4

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 6

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 7

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 9

Kantooradministratie en gegevensbeheer - BuSO Opleidingsvorm 4 type 3

Kantooradministratie en gegevensbeheer - BuSO Opleidingsvorm 4 type 6

Kantooradministratie en gegevensbeheer - BuSO Opleidingsvorm 4 type 7

Kantooradministratie en gegevensbeheer - BuSO Opleidingsvorm 4 type 9

Kantooradministratie en gegevensbeheer BSO - BuSO Opleidingsvorm 4 type 4

HO - Bachelor

Bedrijfsmanagement : Accountancy-fiscaliteit (Professionele bachelor - HO )

Handelswetenschappen (Academische bachelor - HO )

HO - HBO


HO - Master


HO - Ba-na-Ba

Boekhoudkundige en fiscale expertise (Bachelor-na-bachelor - HO )

Syntra Ondernemerschapstraject


Secundair volwassenenonderwijs


VDAB-opleidingen

Zoek of er een opleiding is op de website van VDAB.

 

Hoe zit het met dit beroep op de arbeidsmarkt?

Voor een actuele lijst van vacatures klik op het logo.

   

 

Wat je zal verdienen is afhankelijk van veel verschillende factoren zoals bv. je ervaring, je diploma, je competenties, de inhoud van je functie, of je voltijds of deeltijds werkt, je gezinssituatie, etc.... Bovendien kunnen bedrijven je extra voordelen geven zoals bv. een hospitalisatieverzekering, een bedrijfswagen, een tankkaart, een smartphone ... Onderstaande info is dus zeker niet te veralgemenen; het geeft een aanduiding van het loon rekening houdend met de situatie van deze persoon.

Het loon van een administratief medewerker bij een platenfirma & boekingskantoor : 2.150 euro netto.

Wij vroegen T.S. (35) uit Halle hoeveel hij verdient ...

Wat doe je voor je job?

Ik ben een echte all-rounder op administratief vlak.
Het grootste deel van mijn tijd gaat naar specifieke administratieve jobs voor het platenlabel zoals royaltyberekeningen, SABAM-aangiftes, stockbeheer en digitalisering van de catalogus (iTunes, Spotify, Deezer...).
Bij de release van een nieuw album volg ik het hele proces op van mastering, artwork en persing tot de levering bij de distributeur.
Als boekhoudkundig medewerker maak ik facturen en regel ik de betalingen voor onze eigen bvba\'s en voor enkele van onze artiesten.
Als office manager houd ik de kantoorbehoeften in het oog, de loonadministratie van onze werknemers - ja, ook van mezelf - is het deeltje HR van mijn job.
Ten slotte zijn er nog wat kleinere taken zoals advertenties lay-outen, cd-singles voor de radiozenders maken of ICT-problemen oplossen.

Hoeveel uren werk je per week?

Op papier 38 uren per week. Met mijn taken kan ik dat elke dag redelijk \'9 to 5\' houden, maar het is wel eigen aan de muzieksector dat er drukke en kalmere periodes zijn.
Voor Busker, als boekingskantoor voor live concerten, is de drukste periode uiteraard de zomer, met de vele festivals.
Voor Petrol heb ik het vooral druk wanneer er een nieuwe plaat uitkomt.
 Op kantoor houden we onze uren alleszins niet bij.
Wat telt, is dat het werk op tijd klaar geraakt.

Lees verder op de website van Jobat


Hoeveel verdien je in een administratieve job?

Administratief personeel is een onmisbare schakel in elk goed draaiend bedrijf. Maar wordt je inbreng ook naar waarde geschat? Met deze tool kan je berekenen hoeveel je zou moeten verdienen.

52 % van de administratieve krachten is tevreden met zijn huidig brutoloon, dat is een beetje minder dan de 60 % van vorig jaar.
Dat blijkt uit een onderzoek bij meer dan 500 administratieve profielen in België in opdracht van OfficeTeam, een rekruteerder van tijdelijke administratieve - en secretariaatsprofielen.

Heb jij een administratieve job? Bereken snel of je genoeg verdient ...

Lees verder op de website van Jobat


Alles over het loon van een starter in Financiën & Boekhouding

Jobat vroeg aan meer dan 400 werkgevers welk brutoloon pas afgestudeerden mogen verwachten. We verzamelden alle informatie en gooiden die in een handig dossier voor masters en bachelors die starten in een financiële of boekhoudkundige functie.

Als je een bachelor diploma hebt en je start in een financiële of boekhoudkundige functie, dan heb je 40% kans om een bruto startersloon te hebben van minder dan 1.750 euro.
Met een masterdiploma daarentegen heb je bijna 70% kans op een brutoloon hoger dan 2.000 euro.

Als starter in Financiën en Boekhouding met een Bachelordiploma heb je meest kans om meer dan 2.000 euro bruto te verdienen in Brussel (57% van de bedrijven).
Voor Vlaanderen is dit bij 37% van de bedrijven het geval, en in Wallonië bij 26% van de bedrijven.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een debiteurenbeheerder: 1.400 euro netto

We vroegen aan T.V. (29) uit Gullegem hoeveel zij verdient …

Wat doe je voor job?

Ik werk ongeveer vijf jaar als debiteurenbeheerder bij een BMW garage. Concreet houdt dit in dat ik klanten opvolg die niet betalen. Per maand verstuur ik een rappel naar de klanten. Indien zij mij niet contacteren, bel ik ze een week nadien op. Mijn werkdag ziet er nooit hetzelfde uit en is een beetje onvoorspelbaar. Zo krijg ik te maken met vriendelijke klanten, maar ook klanten die best heftig uit de hoek kunnen komen.

Doe je je job graag?

Ja, heel graag. Ik krijg er veel voldoening van als ik een moeilijke klant toch kan doen betalen. Als ik veel rappels heb moeten sturen, telefoontjes heb moeten plegen en het komt uiteindelijk toch na veel geregel en gedoe in orde, dan is dat wel een fijn gevoel.

Lees verder op de website van Jobat


 

Beroepssector


 

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Boekhoudkundig assistent

 

Wil je meer weten?



Interessante links


VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Boekhoudkundig assistent

 

Medewerker boekhouding (M/V/X)
Knelpuntberoep Brussel

Wat is, wat doet een Medewerker boekhouding ?

Je registreert en verwerkt systematisch informatie die betrekking heeft op het financieel verkeer in het bedrijf.
Je verwerkt dagelijks handelsdocumenten.
Je registreert de boekhoudkundige verrichtingen .
Dit doe je op het vlak van
- de aankoop en verkoop van producten en diensten
- de fiscaliteit
- de betaling van lonen en andere bedrijfslasten
-... 
Je maakt facturen op, je voert bankverrichtingen uit en je zorgt voor de financiële opvolging van klanten. 
Je maakt de maand- en jaarafsluitingen, de btw-aangifte, de opmaak van de balans klaar .
Dit wordt gecontroleerd door de interne of externe verantwoordelijke van de bedrijfsboekhouding.
Je bereidt de loonberekening voor.


 

Zie onder het tabje 'Links' voor meer info over het beroepsprofiel.

Welke studierichting/opleiding moet of kan je volgen om Medewerker boekhouding te worden?

Verschillende wegen kunnen leiden naar een bepaald beroep. Onderwijskiezer geeft hier per studieniveau een overzicht van de basisopleiding(en) die wij logisch vinden voor dit beroep. Weet echter dat er vaak ook nog andere mogelijkheden zijn. Voor een aantal beroepen kan een specifieke opleiding wettelijk vereist zijn.

Academisch gerichte bacheloropleidingen hebben als doel voor te bereiden op een master en dus niet rechtstreeks op dit beroep. Ze worden hier vermeld om het instapniveau van de opleiding aan te geven.

3e Graad SO


Handel - TSO

Kantoor - BSO

7e Specialisatiejaar BSO


Se-n-Se


DBSO



BuSO

Boekhouden- informatica - BuSO Opleidingsvorm 4 type 3

Boekhouden- informatica - BuSO Opleidingsvorm 4 type 9

Boekhoudkundig medewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 6 (modulair)

Boekhoudkundig medewerker - BuSO Opleidingsvorm 3 type 7 (modulair)

Handel - BuSO Opleidingsvorm 4 type 4

Handel - BuSO Opleidingsvorm 4 type 7

Handel - BuSO Opleidingsvorm 4 type 9

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 3

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 4

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 6

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 7

Kantoor - BuSO Opleidingsvorm 4 type 9

Kantooradministratie en gegevensbeheer - BuSO Opleidingsvorm 4 type 3

Kantooradministratie en gegevensbeheer - BuSO Opleidingsvorm 4 type 6

Kantooradministratie en gegevensbeheer - BuSO Opleidingsvorm 4 type 7

Kantooradministratie en gegevensbeheer - BuSO Opleidingsvorm 4 type 9

Kantooradministratie en gegevensbeheer BSO - BuSO Opleidingsvorm 4 type 4

HO - Bachelor

Bedrijfsmanagement : Accountancy-fiscaliteit (Professionele bachelor - HO )

Handelswetenschappen (Academische bachelor - HO )

HO - HBO


HO - Master


HO - Ba-na-Ba

Boekhoudkundige en fiscale expertise (Bachelor-na-bachelor - HO )

Syntra Ondernemerschapstraject


Secundair volwassenenonderwijs


VDAB-opleidingen

Zoek of er een opleiding is op de website van VDAB.

 

Hoe zit het met dit beroep op de arbeidsmarkt?

Voor een actuele lijst van vacatures klik op het logo.

   

 

Wat je zal verdienen is afhankelijk van veel verschillende factoren zoals bv. je ervaring, je diploma, je competenties, de inhoud van je functie, of je voltijds of deeltijds werkt, je gezinssituatie, etc.... Bovendien kunnen bedrijven je extra voordelen geven zoals bv. een hospitalisatieverzekering, een bedrijfswagen, een tankkaart, een smartphone ... Onderstaande info is dus zeker niet te veralgemenen; het geeft een aanduiding van het loon rekening houdend met de situatie van deze persoon.

Het loon van een administratief medewerker bij een platenfirma & boekingskantoor : 2.150 euro netto.

Wij vroegen T.S. (35) uit Halle hoeveel hij verdient ...

Wat doe je voor je job?

Ik ben een echte all-rounder op administratief vlak.
Het grootste deel van mijn tijd gaat naar specifieke administratieve jobs voor het platenlabel zoals royaltyberekeningen, SABAM-aangiftes, stockbeheer en digitalisering van de catalogus (iTunes, Spotify, Deezer...).
Bij de release van een nieuw album volg ik het hele proces op van mastering, artwork en persing tot de levering bij de distributeur.
Als boekhoudkundig medewerker maak ik facturen en regel ik de betalingen voor onze eigen bvba\'s en voor enkele van onze artiesten.
Als office manager houd ik de kantoorbehoeften in het oog, de loonadministratie van onze werknemers - ja, ook van mezelf - is het deeltje HR van mijn job.
Ten slotte zijn er nog wat kleinere taken zoals advertenties lay-outen, cd-singles voor de radiozenders maken of ICT-problemen oplossen.

Hoeveel uren werk je per week?

Op papier 38 uren per week. Met mijn taken kan ik dat elke dag redelijk \'9 to 5\' houden, maar het is wel eigen aan de muzieksector dat er drukke en kalmere periodes zijn.
Voor Busker, als boekingskantoor voor live concerten, is de drukste periode uiteraard de zomer, met de vele festivals.
Voor Petrol heb ik het vooral druk wanneer er een nieuwe plaat uitkomt.
 Op kantoor houden we onze uren alleszins niet bij.
Wat telt, is dat het werk op tijd klaar geraakt.

Lees verder op de website van Jobat


Hoeveel verdien je in een administratieve job?

Administratief personeel is een onmisbare schakel in elk goed draaiend bedrijf. Maar wordt je inbreng ook naar waarde geschat? Met deze tool kan je berekenen hoeveel je zou moeten verdienen.

52 % van de administratieve krachten is tevreden met zijn huidig brutoloon, dat is een beetje minder dan de 60 % van vorig jaar.
Dat blijkt uit een onderzoek bij meer dan 500 administratieve profielen in België in opdracht van OfficeTeam, een rekruteerder van tijdelijke administratieve - en secretariaatsprofielen.

Heb jij een administratieve job? Bereken snel of je genoeg verdient ...

Lees verder op de website van Jobat


Alles over het loon van een starter in Financiën & Boekhouding

Jobat vroeg aan meer dan 400 werkgevers welk brutoloon pas afgestudeerden mogen verwachten. We verzamelden alle informatie en gooiden die in een handig dossier voor masters en bachelors die starten in een financiële of boekhoudkundige functie.

Als je een bachelor diploma hebt en je start in een financiële of boekhoudkundige functie, dan heb je 40% kans om een bruto startersloon te hebben van minder dan 1.750 euro.
Met een masterdiploma daarentegen heb je bijna 70% kans op een brutoloon hoger dan 2.000 euro.

Als starter in Financiën en Boekhouding met een Bachelordiploma heb je meest kans om meer dan 2.000 euro bruto te verdienen in Brussel (57% van de bedrijven).
Voor Vlaanderen is dit bij 37% van de bedrijven het geval, en in Wallonië bij 26% van de bedrijven.

Lees verder op de website van Jobat


Het loon van een debiteurenbeheerder: 1.400 euro netto

We vroegen aan T.V. (29) uit Gullegem hoeveel zij verdient …

Wat doe je voor job?

Ik werk ongeveer vijf jaar als debiteurenbeheerder bij een BMW garage. Concreet houdt dit in dat ik klanten opvolg die niet betalen. Per maand verstuur ik een rappel naar de klanten. Indien zij mij niet contacteren, bel ik ze een week nadien op. Mijn werkdag ziet er nooit hetzelfde uit en is een beetje onvoorspelbaar. Zo krijg ik te maken met vriendelijke klanten, maar ook klanten die best heftig uit de hoek kunnen komen.

Doe je je job graag?

Ja, heel graag. Ik krijg er veel voldoening van als ik een moeilijke klant toch kan doen betalen. Als ik veel rappels heb moeten sturen, telefoontjes heb moeten plegen en het komt uiteindelijk toch na veel geregel en gedoe in orde, dan is dat wel een fijn gevoel.

Lees verder op de website van Jobat


 

Beroepssector


 

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Boekhoudkundig assistent

 

Wil je meer weten?



Interessante links


VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Boekhoudkundig assistent