Luchtverkeersleider (M/V/X)

Wat is, wat doet een luchtverkeersleider?

Je staat in voor de controle en de veiligheid van het luchtverkeer, via radarcontrole op de grond.
Je ontvangt informatie en geeft die door aan de piloten.
Je bent verantwoordelijk voor een bepaalde zone in het luchtruim.
Je werkt in een technologische, dynamische en flexibele omgeving, waarin verantwoordelijkheden en professionalisme centraal staan. Je werkt met variabele uurroosters.

Aanwervingsvoorwaarden:
Om aan het vergelijkend wervingsexamen deel te nemen, dient u aan volgende vereisten te beantwoorden:

  • Belg zijn of staatsburger van de Europese Unie.
  • Burgerlijke en politieke rechten genieten.
  • Voldoen aan de dienstplichtwetten.
  • Ten minste houder zijn van een hoger secundair of een daaraan gelijkgesteld diploma.
    De houders van een hoger diploma en studenten in hun laatste jaar hoger secundair onderwijs, zijn eveneens welkom.
  • Beschikken over een goede kennis van het Engels.
  • Bereid zijn om een medisch onderzoek te ondergaan.
    Om u een idee te geven van de criteria van het onderzoek, kan u het volgende document inkijken: Medische vereisten.
  • Beschikken over volgende kwaliteiten: motivatie, doorzettingsvermogen, stressbestendigheid, in ploegverband kunnen werken (24u/24), een analytische geest hebben, een goed beoordelingsvermogen, zin voor synthese en een groot concentratievermogen.

Voor info: 
http://www.belgocontrol.be/belgoweb/publishing.nsf/Content/Controller_NL
https://www.belgocontrol.be/nl/air-traffic-controller

 

Welke studierichting/opleiding moet of kan je volgen om Luchtverkeersleider te worden?

Aan dit beroep zijn geen opleidingen gekoppeld. Dit komt ofwel omdat er in het reguliere onderwijs geen specifieke opleiding voor bestaat, ofwel omdat dit beroep na tal van opleidingen kan uitgeoefend worden.

VDAB-opleidingen

Zoek of er een opleiding is op de website van VDAB.

 

Hoe zit het met dit beroep op de arbeidsmarkt?

Voor een actuele lijst van vacatures klik op het logo.

   

 

Wat je zal verdienen is afhankelijk van veel verschillende factoren zoals bv. je ervaring, je diploma, je competenties, de inhoud van je functie, of je voltijds of deeltijds werkt, je gezinssituatie, etc.... Bovendien kunnen bedrijven je extra voordelen geven zoals bv. een hospitalisatieverzekering, een bedrijfswagen, een tankkaart, een smartphone ... Onderstaande info is dus zeker niet te veralgemenen; het geeft een aanduiding van het loon rekening houdend met de situatie van deze persoon.

Het loon van een luchtverkeersleider: tot 12.000 euro bruto

Een luchtverkeersleider begeleidt vanuit de verkeerstoren naderende en vertrekkende vliegtuigen in de directe omgeving van een luchthaven. Daarbij is een voortdurend contact met de algemene, de aankomst- én vertrek-verkeersleiding onontbeerlijk. Aan stress vaak ook geen gebrek gezien de drukte op de luchthaven, de voortdurend af- en aanvliegende toestellen én - vooral - de precisie waarmee ze te werk moeten gaan. Want de veiligheid van heel wat mensen rust op hun schouders! Maar … wat verdient zo’n luchtverkeersleider eigenlijk?

Wie start aan de opleiding van luchtverkeersleider - een opleiding die de staat zo’n 50.000 euro kost! - krijgt meteen een startloon van bruto 1.800 euro/maand. Eens fulltime aan het werk stijgt dat salaris al gauw tot bruto 6.200 euro/maand (basisloon) en zelfs 12.000 euro/maand.

Hun geld waard?

De vraag die iedereen zich meteen stelt, is natuurlijk: \"Zijn luchtverkeersleiders ons staatsgeld wel waard?”. Wel … “Ja, absoluut”, reageert een luchtvaartingenieur. \"Als luchtverkeersleider moet je een immense verantwoordelijkheid kunnen dragen. De mensen die in zo\'n toren werken, hebben constant 2.000 à 4.000 mensenlevens in hun handen en moeten na anderhalf uur gewoon een uur pauze nemen om zich daarna weer anderhalf uur te kunnen concentreren.”

Lees verder op de website van Jobat


 

Wil je meer weten?



 

Luchtverkeersleider (M/V/X)

Wat is, wat doet een Luchtverkeersleider?

Je staat in voor de controle en de veiligheid van het luchtverkeer, via radarcontrole op de grond.
Je ontvangt informatie en geeft die door aan de piloten.
Je bent verantwoordelijk voor een bepaalde zone in het luchtruim.
Je werkt in een technologische, dynamische en flexibele omgeving, waarin verantwoordelijkheden en professionalisme centraal staan. Je werkt met variabele uurroosters.

Aanwervingsvoorwaarden:
Om aan het vergelijkend wervingsexamen deel te nemen, dient u aan volgende vereisten te beantwoorden:

  • Belg zijn of staatsburger van de Europese Unie.
  • Burgerlijke en politieke rechten genieten.
  • Voldoen aan de dienstplichtwetten.
  • Ten minste houder zijn van een hoger secundair of een daaraan gelijkgesteld diploma.
    De houders van een hoger diploma en studenten in hun laatste jaar hoger secundair onderwijs, zijn eveneens welkom.
  • Beschikken over een goede kennis van het Engels.
  • Bereid zijn om een medisch onderzoek te ondergaan.
    Om u een idee te geven van de criteria van het onderzoek, kan u het volgende document inkijken: Medische vereisten.
  • Beschikken over volgende kwaliteiten: motivatie, doorzettingsvermogen, stressbestendigheid, in ploegverband kunnen werken (24u/24), een analytische geest hebben, een goed beoordelingsvermogen, zin voor synthese en een groot concentratievermogen.

Voor info: 
http://www.belgocontrol.be/belgoweb/publishing.nsf/Content/Controller_NL
https://www.belgocontrol.be/nl/air-traffic-controller


 

Welke studierichting/opleiding moet of kan je volgen om Luchtverkeersleider te worden?

Aan dit beroep zijn geen opleidingen gekoppeld. Dit komt ofwel omdat er in het reguliere onderwijs geen specifieke opleiding voor bestaat, ofwel omdat dit beroep na tal van opleidingen kan uitgeoefend worden.

VDAB-opleidingen

Zoek of er een opleiding is op de website van VDAB.

 

Hoe zit het met dit beroep op de arbeidsmarkt?

Voor een actuele lijst van vacatures klik op het logo.

   

 

Wat je zal verdienen is afhankelijk van veel verschillende factoren zoals bv. je ervaring, je diploma, je competenties, de inhoud van je functie, of je voltijds of deeltijds werkt, je gezinssituatie, etc.... Bovendien kunnen bedrijven je extra voordelen geven zoals bv. een hospitalisatieverzekering, een bedrijfswagen, een tankkaart, een smartphone ... Onderstaande info is dus zeker niet te veralgemenen; het geeft een aanduiding van het loon rekening houdend met de situatie van deze persoon.

Het loon van een luchtverkeersleider: tot 12.000 euro bruto

Een luchtverkeersleider begeleidt vanuit de verkeerstoren naderende en vertrekkende vliegtuigen in de directe omgeving van een luchthaven. Daarbij is een voortdurend contact met de algemene, de aankomst- én vertrek-verkeersleiding onontbeerlijk. Aan stress vaak ook geen gebrek gezien de drukte op de luchthaven, de voortdurend af- en aanvliegende toestellen én - vooral - de precisie waarmee ze te werk moeten gaan. Want de veiligheid van heel wat mensen rust op hun schouders! Maar … wat verdient zo’n luchtverkeersleider eigenlijk?

Wie start aan de opleiding van luchtverkeersleider - een opleiding die de staat zo’n 50.000 euro kost! - krijgt meteen een startloon van bruto 1.800 euro/maand. Eens fulltime aan het werk stijgt dat salaris al gauw tot bruto 6.200 euro/maand (basisloon) en zelfs 12.000 euro/maand.

Hun geld waard?

De vraag die iedereen zich meteen stelt, is natuurlijk: \"Zijn luchtverkeersleiders ons staatsgeld wel waard?”. Wel … “Ja, absoluut”, reageert een luchtvaartingenieur. \"Als luchtverkeersleider moet je een immense verantwoordelijkheid kunnen dragen. De mensen die in zo\'n toren werken, hebben constant 2.000 à 4.000 mensenlevens in hun handen en moeten na anderhalf uur gewoon een uur pauze nemen om zich daarna weer anderhalf uur te kunnen concentreren.”

Lees verder op de website van Jobat


 

Wil je meer weten?