Loods (M/V/X)

Wat is, wat doet een loods ?

Je bent een specialist die het plaatselijk vaarwater goed kent, die kapiteins adviseert bij het navigeren door een bepaald gebied, in het bijzonder nauwe vaarwaters, rivieren en havens.
Loodsen zijn vaak ervaren zeelieden, die na een lange opleiding als loods mogen varen, eerst op kleinere schepen, daarna op de grote.
De kapitein blijft eindverantwoordelijk, de loods heeft een adviserende functie tegenover de officier van de wacht. Het is aan de kapitein om het advies van de loods op te volgen.
Een loods wordt op zee aan boord genomen vanaf een loodsboot of loodstender en tegenwoordig ook per helikopter, en \"loodst\" het schip van zee naar de ligplaats in de haven.
In sommige havens komt vlak voor de haven of in de sluis (bijvoorbeeld in Antwerpen) een volgende loods aan boord die de eerste vervangt, deze heet een havenloods.

In Vlaanderen is naast het brevet van kapitein ter lange omvaart eveneens het diploma van Master in de Nautische Wetenschappen vereist om loods te kunnen worden. Alvorens het eerste schip zelfstandig te mogen beloodsen moet de aspirant-loods een stageperiode van 12 maanden doorlopen in een van de 4 loodsenkorpsen.

 

Welke studierichting/opleiding moet of kan je volgen om Loods te worden?

Verschillende wegen kunnen leiden naar een bepaald beroep. Onderwijskiezer geeft hier per studieniveau een overzicht van de basisopleiding(en) die wij logisch vinden voor dit beroep. Weet echter dat er vaak ook nog andere mogelijkheden zijn. Voor een aantal beroepen kan een specifieke opleiding wettelijk vereist zijn.

Academisch gerichte bacheloropleidingen hebben als doel voor te bereiden op een master en dus niet rechtstreeks op dit beroep. Ze worden hier vermeld om het instapniveau van de opleiding aan te geven.

HO - Bachelor

Nautische wetenschappen (Academische bachelor - HO )

HO - Master



VDAB-opleidingen

Zoek of er een opleiding is op de website van VDAB.

 

Wat je zal verdienen is afhankelijk van veel verschillende factoren zoals bv. je ervaring, je diploma, je competenties, de inhoud van je functie, of je voltijds of deeltijds werkt, je gezinssituatie, etc.... Bovendien kunnen bedrijven je extra voordelen geven zoals bv. een hospitalisatieverzekering, een bedrijfswagen, een tankkaart, een smartphone ... Onderstaande info is dus zeker niet te veralgemenen; het geeft een aanduiding van het loon rekening houdend met de situatie van deze persoon.

Het loon van een assistent-verkeersleider: 1.700 à 2.200 euro netto

Wij vroegen Bianca Bogers (33) uit Wijnegem hoeveel zij verdient …

Wat doe je voor job?

Ik werk als assistent-verkeersleider voor het Gemeentelijk Havenbedrijf van Antwerpen.
In de verkeerstoren zorg ik voor de registratie en de planning van de sluis.
Op de kaai begeleid ik de loodsen bij het afmeren van zeeschepen en bepaal ik waar de meertouwen komen.
Een team van nautische arbeiders zorgt voor de uitvoering hiervan.
Je kan stellen dat ik de ogen ben tussen kaai en schip.

Wat vind je leuk aan je job?

De afwisseling, de aangename werksfeer en de fijne collega’s zorgen ervoor dat ik met veel plezier ga werken. Maar ook de uurregeling maakt mijn werk voor mij zeer aantrekkelijk.
Doordat we in een (volledig continu) twaalf-urensysteem werken, kan ik genieten van veel vrije tijd en daar zijn we toch allemaal naar op zoek, niet?

Lees verder op de website van Jobat


 

Wil je meer weten?




 

Loods (M/V/X)

Wat is, wat doet een Loods ?

Je bent een specialist die het plaatselijk vaarwater goed kent, die kapiteins adviseert bij het navigeren door een bepaald gebied, in het bijzonder nauwe vaarwaters, rivieren en havens.
Loodsen zijn vaak ervaren zeelieden, die na een lange opleiding als loods mogen varen, eerst op kleinere schepen, daarna op de grote.
De kapitein blijft eindverantwoordelijk, de loods heeft een adviserende functie tegenover de officier van de wacht. Het is aan de kapitein om het advies van de loods op te volgen.
Een loods wordt op zee aan boord genomen vanaf een loodsboot of loodstender en tegenwoordig ook per helikopter, en "loodst" het schip van zee naar de ligplaats in de haven.
In sommige havens komt vlak voor de haven of in de sluis (bijvoorbeeld in Antwerpen) een volgende loods aan boord die de eerste vervangt, deze heet een havenloods.

In Vlaanderen is naast het brevet van kapitein ter lange omvaart eveneens het diploma van Master in de Nautische Wetenschappen vereist om loods te kunnen worden. Alvorens het eerste schip zelfstandig te mogen beloodsen moet de aspirant-loods een stageperiode van 12 maanden doorlopen in een van de 4 loodsenkorpsen.


 

Welke studierichting/opleiding moet of kan je volgen om Loods te worden?

Verschillende wegen kunnen leiden naar een bepaald beroep. Onderwijskiezer geeft hier per studieniveau een overzicht van de basisopleiding(en) die wij logisch vinden voor dit beroep. Weet echter dat er vaak ook nog andere mogelijkheden zijn. Voor een aantal beroepen kan een specifieke opleiding wettelijk vereist zijn.

Academisch gerichte bacheloropleidingen hebben als doel voor te bereiden op een master en dus niet rechtstreeks op dit beroep. Ze worden hier vermeld om het instapniveau van de opleiding aan te geven.

HO - Bachelor

Nautische wetenschappen (Academische bachelor - HO )

HO - Master



VDAB-opleidingen

Zoek of er een opleiding is op de website van VDAB.

 

Wat je zal verdienen is afhankelijk van veel verschillende factoren zoals bv. je ervaring, je diploma, je competenties, de inhoud van je functie, of je voltijds of deeltijds werkt, je gezinssituatie, etc.... Bovendien kunnen bedrijven je extra voordelen geven zoals bv. een hospitalisatieverzekering, een bedrijfswagen, een tankkaart, een smartphone ... Onderstaande info is dus zeker niet te veralgemenen; het geeft een aanduiding van het loon rekening houdend met de situatie van deze persoon.

Het loon van een assistent-verkeersleider: 1.700 à 2.200 euro netto

Wij vroegen Bianca Bogers (33) uit Wijnegem hoeveel zij verdient …

Wat doe je voor job?

Ik werk als assistent-verkeersleider voor het Gemeentelijk Havenbedrijf van Antwerpen.
In de verkeerstoren zorg ik voor de registratie en de planning van de sluis.
Op de kaai begeleid ik de loodsen bij het afmeren van zeeschepen en bepaal ik waar de meertouwen komen.
Een team van nautische arbeiders zorgt voor de uitvoering hiervan.
Je kan stellen dat ik de ogen ben tussen kaai en schip.

Wat vind je leuk aan je job?

De afwisseling, de aangename werksfeer en de fijne collega’s zorgen ervoor dat ik met veel plezier ga werken. Maar ook de uurregeling maakt mijn werk voor mij zeer aantrekkelijk.
Doordat we in een (volledig continu) twaalf-urensysteem werken, kan ik genieten van veel vrije tijd en daar zijn we toch allemaal naar op zoek, niet?

Lees verder op de website van Jobat