Latijn-moderne talen - Derde graad ASO

Situering binnen studiegebied "Algemeen secundair onderwijs"
 
 
Tweede graad Derde graad Se-n-Se / 7e jr. / Voorbereidend jr.
Economie (ASO)
Grieks (ASO)
Grieks-Latijn (ASO)
Humane wetenschappen (ASO)
Latijn (ASO)
Rudolf Steinerpedagogie (ASO)
Wetenschappen (ASO)
Yeshiva (ASO)
Economie-moderne talen (ASO)
Economie-wetenschappen (ASO)
Economie-wiskunde (ASO)
Grieks-Latijn (ASO)
Grieks-moderne talen (ASO)
Grieks-wetenschappen (ASO)
Grieks-wiskunde (ASO)
Humane wetenschappen (ASO)
Latijn-moderne talen (ASO)
Latijn-wetenschappen (ASO)
Latijn-wiskunde (ASO)
Moderne talen-wetenschappen (ASO)
Moderne talen-wiskunde (ASO)
Rudolf Steinerpedagogie (ASO)
Wetenschappen-wiskunde (ASO)
Yeshiva (ASO)
Bijzondere wetenschappelijke vorming (ASO)
  (* = Niet ingericht)
 
Beschrijving van de studierichting "Latijn-moderne talen"
 

De enig logische vooropleidingen zijn de richtingen Grieks-Latijn of Latijn in de 2de graad ASO.
Deze studierichting bestaat uit twee taalgebonden componenten: Latijn en Moderne talen. Deze geven de klemtonen van de studierichting aan.

Alle studierichtingen van het Algemeen Secundair Onderwijs (ASO) hebben een uitgesproken doorstromingsfunctie.
Dit wil zeggen dat ze enkel en alleen willen voorbereiden op verder studeren in het hoger onderwijs.
Het ASO bereidt je niet voor om direct te gaan werken na het beëindigen van je secundaire studies.
De leerplannen zijn zo opgemaakt dat elke studierichting in principe voorbereidt op alle vormen van hoger onderwijs.
De verdere studiemogelijkheden zijn zeer uitgebreid.
Enkel verder studeren in zuiver wiskundig- wetenschappelijke opleidingen is niet evident.
De logische verdere uitwegen voor deze studierichting zijn vooral te situeren in de studierichtingen met een taalkundig karakter, geschiedenis, menswetenschappelijke richtingen, .. 

De component Latijn brengt je in contact met poëtische, historische, retorische en juridische teksten.
Dit geeft je inzicht in de literatuurgeschiedenis en draagt bij tot de ontwikkeling van je literaire smaak.
De lectuur van Latijnse auteurs brengt je tevens in contact met een beschaving die één van de pijlers is van de Westerse wereld.
Dit vak biedt ook een uitgesproken culturele vorming (vergelijken van en respect leren opbrengen voor klassieke en hedendaagse culturele fenomenen) en algemeen historisch inzicht.
Ook in deze richting neemt de studie van de moderne talen een belangrijke plaats in.
De aandacht gaat naar het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden (luisteren, lezen, spreken en schrijven), de reflectie op taal en de kennismaking met anderstalige literatuur.
Accenten liggen op het ontwikkelen van:
- communicatieve en creatieve competenties in het Nederlands en moderne vreemde talen (b.v. leesstrategieën toepassen, literaire smaak ontwikkelen, …);
- competentie op vlak van taalbeschouwing (analyseren van en reflectie over taalstructuren, communicatie, taalfenomenen, …);
- interculturele competenties (literair, filosofisch en historisch bestuderen van culturele achtergronden, culturele diversiteit onderkennen en respecteren).

 
Welke lessen krijg ik in "Latijn-moderne talen" ?

De lessentabel bestaat uit maximaal 33 lestijden per week.

  Lessentabel GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
 

Voor het vak AV Godsdienst / N.C. Zedenleer heb je keuze tussen Anglicaanse godsdienst, Islamitische godsdienst, Israëlitische godsdienst, Katholieke godsdienst, Niet-confessionele Zedenleer, Orthodoxe godsdienst of Protestantse godsdienst.

 
Basisvorming  
Aardrijkskunde 1 1
Engels 2 2
Frans 3 3
Geschiedenis 2 2
Godsdienst/Niet-confessionele zedenleer 2 2
Lichamelijke opvoeding 2 2
Natuurwetenschappen 2 2
Nederlands 4 4
Wiskunde 3 3
Keuzegedeelte  
Duits 2* 2*
Engels +1 +1
Frans +1 +1
Latijn 4 4
Spaans 2* 2*
Complementair gedeelte  
Vakken vrij in te vullen door de school 3 3
 

De leerlingen kunnen kiezen tussen Duits en Spaans.

Het +-teken in de kolom met het aantal lestijden betekent dat dit bijkomende uren zijn voor dit vak. Dit vak wordt ook gegeven in de basisvorming.

  Lessentabel Gesubsidieerd Vrij Onderwijs
 

Een lessentabel omvat minimaal 28 lestijden voor de basisvorming en het specifiek gedeelte samen. Scholen kunnen het complementair gedeelte vrij invullen; de daar vermelde vakken gelden enkel als aanbeveling.

 
Basisgedeelte  
Aardrijkskunde 1 1
Geschiedenis 2 2
Godsdienst 2 2
Latijn 4 4
Lichamelijke opvoeding 2 2
Moderne vreemde talen 9 9
Natuurwetenschappen 2 2
Nederlands 4 4
Wiskunde 3 3
Complementair gedeelte  
Esthetica 1 1
 

Moderne vreemde talen is een clustering voor de taalvakken. Het VVKSO beveelt aan: 
Frans: 3-4 of 4-3 uur/week (7 graaduren);
Engels: 3-3 uur/week (6 graaduren);
Duits: 2-2 uur/week (4 graaduren);
+ uitbreiding met 1 graaduur voor één van de drie vakken, naar keuze door de school in te vullen.

  Lessentabel Gesubsidieerd Officieel Provinciaal Onderwijs
 

Voor de lessentabel verwijzen we naar OVSG (Gesubsidieerd Officieel Onderwijs van de Steden en Gemeenten) en GO! (Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap).
De provinciale scholen van Antwerpen, Limburg, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen volgen de leeerplannen van OVSG.
De provinciale scholen van Oost-Vlaanderen volgen GO!-leerplannen.

 

Geen lessentabel beschikbaar voor Gesubsidieerd Officieel Provinciaal Onderwijs.

  Gesubsidieerd Officieel Onderwijs van de Steden en Gemeenten
 

Voor het vak Godsdienst / NC Zedenleer heb je keuze tussen Anglicaanse, Islamitische, Israëlitische, Katholieke, Orthodoxe, Protestantse Godsdienst of NC Zedenleer.

 
Basisgedeelte  
Aardrijkskunde 1 1
Engels 2 2
Frans 3 3
Geschiedenis 2 2
Godsdienst/Niet-confessionele zedenleer 2 2
Lichamelijke opvoeding 2 2
Natuurwetenschappen 2 2
Nederlands 4 4
Wiskunde 2 2
Keuzegedeelte  
Duits 0/2 0/2
Engels 2 2
Frans 1 1
Latijn 4 4
Spaans 0/2 0/2
Complementair gedeelte  
Keuzevak(ken) 3 3
 
 
Wie wordt toegelaten tot "Latijn-moderne talen" ?
 
Eerste leerjaar derde graad

Je wordt toegelaten:

  • als je geslaagd bent in het 2de leerjaar van de 2de graad ASO, TSO of KSO (hou wel rekening met eventuele clausuleringen);
  • als je een getuigschrift hebt van de 2de graad ASO, TSO of KSO behaald via Examencommissie van de Vlaamse Gemeenschap.
    In dit geval is er een gunstige beslissing nodig van de toelatingsklassenraad over de keuze van de studierichting;
  • als je geslaagd bent in het 2de leerjaar van de 3de graad BSO.
    In dit geval is een gunstige beslissing nodig van de toelatingsklassenraad;
  • als je leerling bent van het buitengewoon secundair onderwijs (Opleidingsvorm 1, 2, 3). In dit geval is er een gunstige beslissing nodig van de toelatingsklassenraad. In afwachting van deze beslissing wordt de leerling onder ontbindende voorwaarde ingeschreven.
De toelatingsklassenraad kan, onder bepaalde voorwaarden,  de gevolgen van een behaald B- of C-attest ongedaan maken.

Kom je uit een niet-Vlaamse onderwijsinstelling (buitenlandse -, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN), dan kan de toelatingsklassenraad van de school je toelaten tot dit leerjaar.
Dit moet beslist worden binnen de 25 lesdagen vanaf je start in dat leerjaar.

Vanaf schooljaar 2014-2015 mag je, om toegelaten te worden, de leeftijd van 25 jaar niet hebben bereikt.
Je mag secundair onderwijs volgen tot het einde van het schooljaar waarin je 25 wordt.  
De leeftijdsgrens telt niet:

  • als je in 2013-2014 voltijds gewoon secundair onderwijs hebt gevolgd en vanaf het schooljaar 2014-2015 je secundaire studies verderzet; 
  • in de voorbereidende jaren op het hoger onderwijs, Se-n-Se-jaren, specialisatiejaren, het naamloos leerjaar en deze opleidingen van de derde graad TSO: optiektechnieken, orthopedietechnieken en tandtechnieken.

 

Tweede leerjaar derde graad

Je wordt toegelaten:

  • als je geslaagd bent in het 1ste leerjaar van de 3de graad ASO van dezelfde studierichting;
  • als je geslaagd bent in het 1ste leerjaar van de 3de graad ASO van een andere studierichting van hetzelfde studiegebied.
    In dit geval is een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad nodig.
  • als je geslaagd bent in het 1ste leerjaar van de 3de graad ASO, TSO of KSO in een studierichting van een ander studiegebied.
    In dit geval is een gunstige beslissing nodig van de toelatingsklassenraad na kennisname van advies delibererende klassenraad van studierichting die leerling in 1ste leerjaar van 3de graad met vrucht heeft gevolgd en deze beslissing is gebaseerd op ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige redenen.
De toelatingsklassenraad kan, onder bepaalde voorwaarden,  de gevolgen van een behaald B- of C-attest ongedaan maken.

In afwijking van voorgaande voorwaarden kunnen leerlingen met tekorten voor bepaalde programmaonderdelen in het onderliggend leerjaar worden toegelaten.
In dit geval is een gunstige beslissing nodig van de toelatingsklassenraad van het structuuronderdeel waarvoor de leerling opteert na overleg met de delibererende klassenraad van het structuuronderdeel waaruit hij komt. De inrichtende macht beslist of de school gebruik maakt van deze afwijkingsmogelijkheid.
De bedoeling is rekening te houden in individuele gevallen met specifieke onderwijskundige of organisatorische argumenten en meer individuele leertrajecten aan te bieden.
Als de school van die afwijking gebruik maakt gelden volgende uitzonderlijke modaliteiten:

• de tekorten moeten weggewerkt zijn vóór het einde van het 2de leerjaar van de 3de graad (bv. via remediëring, bijkomende opdrachten, ...).
• in het 1ste leerjaar wordt het oriënteringsattest vervangen door het attest regelmatige lesbijwoning
• beslist de delibererende klassenraad van het 2de leerjaar van de 3de graad om een oriënteringsattest A van het 1ste leerjaar toe te kennen aan leerlingen die tekorten van het 1ste leerjaar hebben weggewerkt maar niet geslaagd zijn in het 2de leerjaar.

Leerlingen met een attest van regelmatige lesbijwoning over het 1ste leerjaar van de 3de graad, binnen het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van desbetreffende graad, worden ook toegelaten.

Kom je uit een niet-Vlaamse onderwijsinstelling (buitenlandse -, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN), dan kan de toelatingsklassenraad van de school je toelaten tot dit leerjaar.
Dit moet beslist worden binnen de 25 lesdagen vanaf je start in dat leerjaar.

Vanaf schooljaar 2014-2015 mag je, om toegelaten te worden, de leeftijd van 25 jaar niet hebben bereikt.
Je mag secundair onderwijs volgen tot het einde van het schooljaar waarin je 25 wordt.  
De leeftijdsgrens telt niet:

  • als je in 2013-2014 voltijds gewoon secundair onderwijs hebt gevolgd en vanaf het schooljaar 2014-2015 je secundaire studies verderzet; 
  • in de voorbereidende jaren op het hoger onderwijs, Se-n-Se-jaren, specialisatiejaren, het naamloos leerjaar en deze opleidingen van de derde graad TSO: optiektechnieken, orthopedietechnieken en tandtechnieken.
 
Wat kan je behalen na "Latijn-moderne talen" ?
 
Eerste leerjaar derde graad

Je kan één van volgende Oriënteringsattesten behalen: A of C:

  • een Oriënteringsattest A als je GESLAAGD bent;
  • een Oriënteringsattest C als je NIET GESLAAGD bent;
  • een Attest van regelmatige lesbijwoning. Indien een school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’, krijg je hiermee toelating tot het 2de leerjaar van de 3de graad.
Tweede leerjaar derde graad

Je behaalt:

  • een Diploma Secundair Onderwijs, als je GESLAAGD bent.
  • een Oriënteringsattest C als je NIET GESLAAGD bent.
  • een getuigschrift over de basiskennis van het bedrijfsbeheer wanneer de delibererende klassenraad beslist dat je voldaan hebt voor het programma bedrijfsbeheer.
    Let wel: de mogelijkheid wordt voorzien om dit getuigschrift uit te reiken.
    Dit is geen verplichting!
 
Mag ik tijdens het schooljaar nog veranderen ?
 
Eerste leerjaar derde graad

Veranderen van school mag altijd.
Tot en met 15 januari mag je binnen hetzelfde leerjaar veranderen van onderwijsvorm en/of studierichting.
In uitzonderlijke gevallen* kan de toelatingsklassenraad een overgang toestaan na 15 januari.

 

Tweede leerjaar derde graad

Veranderen van school mag altijd.
Veranderen van richting is in principe niet toegelaten!.
In uitzonderlijke gevallen* kan de toelatingsklassenraad een overgang toestaan.

* Wanneer een overgang van studierichting en/of onderwijsvorm echt aangewezen is voor een individuele leerling, kan de toelatingsklassenraad een overgang toestaan. 
Het is onmogelijk een limitatieve lijst van ‘uitzonderlijke gevallen’ voor op te stellen. Na kennisname van het advies van de begeleidende klassenraad van de studierichting die de leerling tot dan toe volgt, beslist de toelatingsklassenraad of er ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige redenen zijn. 
Zo kunnen bv. een verhuis naar een regio waar de tot dan toe gevolgde studierichting niet bestaat, psychische problemen die verband houden met een foute studiekeuze, studieverandering omwille van de aansluiting met een studiekeuze hoger onderwijs  of een allergie aan producten die eigen zijn aan de opleiding… geldige redenen zijn.

 
Wat na "Latijn-moderne talen" ?
 

De verdere studiemogelijkheden zijn zeer uitgebreid.
Enkel verder studeren in zuiver wiskundig- wetenschappelijke opleidingen is niet evident.
De logische verdere uitwegen voor deze studierichting zijn vooral te situeren in de studierichtingen met een taalkundig karakter, geschiedenis, menswetenschappelijke richtingen, ..

7de specialisatiejaren BSO

De overstap van het aso naar een 7de jaar bso is totaal onlogisch en kan wettelijk enkel als de toelatingsklassenraad van de school dit toestaat.

 
Er worden in dit studiegebied geen 7de specialisatiejaren BSO georganiseerd.
 
Se-n-Se

Se-n-Se bestaat enkel in het tso en kso. De overstap van het aso naar een Se-n-Se-jaar is onlogisch en kan wettelijk enkel als de toelatingsklassenraad van de school dit toestaat.

Er worden in dit studiegebied geen Se-n-Se opleidingen georganiseerd.
 
Voorbereidend jaar

In het aso en kso zijn er 7de jaren ingericht als voorbereidend jaar op het hoger onderwijs.
In het aso gaat het om het jaar Bijzonder wetenschappelijke vorming, dat tekorten in de vooropleiding wiskunde en wetenschappen wil bijwerken. In het kso zijn het jaren die voorbereiden op de artistieke toelatingsproeven van het hoger kunstonderwijs.

 
HBO5

De overstap van het aso naar het hbo is niet echt logisch, maar kan uiteraard.
Het hoger beroepsonderwijs positioneert zich op niveau 5 van de Vlaamse kwalificatiestructuur; vandaar de roepnaam HBO5. Het maakt deel uit van het hoger onderwijs en situeert zich qua niveau net onder de professionele bachelor. 
De opleidingen uit het HBO bereiden voor op het uitoefenen van een beroep.
Er zijn twee soorten:
- de graduaatsopleidingen 
- de opleiding hoger beroepsonderwijss Verpleegkunde.
Let wel dat de toelatingsvoorwaarden voor beide soorten verschillen, maar met een diploma secundair kan je altijd starten in elke opleiding van het HBO5. 

Via deze link kan je meer lezen over de graduaatsopleidingen, het aanbod, ….

 
Professionele Bachelors

Na het aso zijn in principe alle professionele bachelors haalbaar; extra inspanning voor sommige vakken kan, afhankelijk van je vooropleiding en gemaakte keuze, nodig zijn. Het zal dan meestal gaan over technische vakken of praktijk. 
Uiteraard spelen je inzet en competenties een grote rol.  De studierendementscijfers die bij elke richting vermeld worden onder het gelijknamige tabblaadje, informeren je over gemaakte keuzes en gemiddeld studiesucces.

 
Academische Bachelors

Bij de keuze voor academisch hoger onderwijs moet je rekening houden met de gemaakte keuzes tijdens het aso.
Heb je bv. een minimumprogramma wiskunde of wetenschappen gevolgd, dan is een keuze voor richtingen met een sterke component wiskunde of wetenschappen niet aan te raden, maar, afhankelijk van je inzet en capaciteiten, daarom niet onmogelijk. Eventueel kunnen vakantiecursussen ook helpen. In sommige situaties kan een voorbereidend jaar aangewezen zijn.
Een talenopleiding is mogelijk na elke aso-opleiding. Daarnaast zijn er ook richtingen die geen specifieke vooropleiding vergen (bv. rechten, geschiedenis, communicatiewetenschappen ..) en die na elke aso-richting mogelijk zijn.
De studierendementscijfers die bij elke richting vermeld worden onder het gelijknamige tabblaadje, informeren je over gemaakte keuzes en gemiddeld studiesucces.

 

Uiteraard zijn nog andere keuzes mogelijk. Er zijn ook nog verdere opleidingsmogelijkheden in het Se-n-Se, HBO5 Verpleegkunde, HBO5 in het Volwassenenonderwijs, bij Syntra, bij VDAB, bij Defensie, Politie, ...

 

Deze informatie komt van de website www.onderwijskiezer.be.
Heb je nog vragen, maak dan gebruik van het vragenformulier op de website.