Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Nederlands als niet-thuistaal - Professionele bachelor
De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het secundair onderwijs. In het onderwijsvak Nederlands als niet-thuistaal leer je de grammatica, fonetiek, fonologie en taalbeschouwing van het Nederlands. Tegelijk word je ook opgeleid tot eerstelijns-trajectbegeleider.
Een educatieve bachelor Secundair onderwijs leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om om les te geven aan jongeren tussen twaalf en achttien jaar. Je kiest twee onderwijsvakken uit de opties die de hogeschool aanbiedt. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert.
Het onderwijsvak Nederlands als niet-thuistaal bereidt je optimaal voor om les te geven in bijvoorbeeld OKAN-klassen (OnthaalKlas voor Anderstalige Nieuwkomers – secundair onderwijs) of om opleidingen NT2 in het volwassenenonderwijs te geven (Nederlands tweede taal).
Op je programma staan vakken als didactiek, grammatica, fonetiek, fonologie en taalbeschouwing. Naast expert in de vakinhoud word je opgeleid tot eerstelijns-trajectbegeleider. Je leert het belang van oefenkansen en samenwerking met partners uit de omgeving. De link tussen taal en de wereld is dus nooit ver weg. En omdat de wereld in je klaslokaal komt, hoort er bij deze opleiding ook een pakket interculturele communicatie en cultuur- en traumasensitief lesgeven.
Let op: Het onderwijsvak Nederlands niet-thuistaal is bij sommige hogescholen één van de twee onderwijsvakken, maar ze kunnen er ook voor kiezen om het aan te bieden aan afgestudeerde educatieve bachelors secundair onderwijs zodat ze een bijkomende onderwijsbevoegdheid verwerven.
Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten.
Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als leerkracht secundair onderwijs centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas.
Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.
Is deze opleiding iets voor jou?
Taal boeit je. Je wil lesgeven aan anderstalige nieuwkomers of onthaalklassen en zo je steentje bijdragen. Veel voorkennis is niet vereist (maar is natuurlijk mooi meegenomen). Er wordt verwacht dat je de eindtermen van Nederlandse grammatica, spelling en algemene taalbeheersing van het secundair onderwijs onder de knie hebt.
Aanvullende info:
Studiepunten
180
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Nederlands als niet-thuistaal - Professionele bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VKS
- Links
- Studie-
rendement
Algemene info
De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het secundair onderwijs. In het onderwijsvak Nederlands als niet-thuistaal leer je de grammatica, fonetiek, fonologie en taalbeschouwing van het Nederlands. Tegelijk word je ook opgeleid tot eerstelijns-trajectbegeleider.
Een educatieve bachelor Secundair onderwijs leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om om les te geven aan jongeren tussen twaalf en achttien jaar. Je kiest twee onderwijsvakken uit de opties die de hogeschool aanbiedt. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert.
Het onderwijsvak Nederlands als niet-thuistaal bereidt je optimaal voor om les te geven in bijvoorbeeld OKAN-klassen (OnthaalKlas voor Anderstalige Nieuwkomers – secundair onderwijs) of om opleidingen NT2 in het volwassenenonderwijs te geven (Nederlands tweede taal).
Op je programma staan vakken als didactiek, grammatica, fonetiek, fonologie en taalbeschouwing. Naast expert in de vakinhoud word je opgeleid tot eerstelijns-trajectbegeleider. Je leert het belang van oefenkansen en samenwerking met partners uit de omgeving. De link tussen taal en de wereld is dus nooit ver weg. En omdat de wereld in je klaslokaal komt, hoort er bij deze opleiding ook een pakket interculturele communicatie en cultuur- en traumasensitief lesgeven.
Let op: Het onderwijsvak Nederlands niet-thuistaal is bij sommige hogescholen één van de twee onderwijsvakken, maar ze kunnen er ook voor kiezen om het aan te bieden aan afgestudeerde educatieve bachelors secundair onderwijs zodat ze een bijkomende onderwijsbevoegdheid verwerven.
Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten.
Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als leerkracht secundair onderwijs centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas.
Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.
Is deze opleiding iets voor jou?
Taal boeit je. Je wil lesgeven aan anderstalige nieuwkomers of onthaalklassen en zo je steentje bijdragen. Veel voorkennis is niet vereist (maar is natuurlijk mooi meegenomen). Er wordt verwacht dat je de eindtermen van Nederlandse grammatica, spelling en algemene taalbeheersing van het secundair onderwijs onder de knie hebt.
Studiepunten
180
Instellingen:
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen. Deze toets wil je een idee geven over je vaardigheden Nederlands, omdat die in de lerarenopleiding uiteraard van groot belang zijn.
Als je niet slaagt in de toets, dan moet je verplicht een remediëringstraject volgen. Dit kan zowel vóór de start van je opleiding als na de start tijdens het academiejaar.
Meer info over de inschrijving en de locatie vind je hier.
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Educatieve opleiding: Secundair onderwijs
Afstudeerrichting: Nederlands als niet-thuistaal
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Onderwijs
Belangstellingsdomeinen: Literatuur, Sociaal dienstbetoon, Talen,
Schoolvakken SO: Cultuurwetenschappen, Nederlands, Psychologie,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere vakken waarvoor je kunt kiezen zijn (niet alle combinaties zijn toegelaten):
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Aardrijkskunde (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Bedrijfsorganisatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Bewegingsrecreatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Bio-esthetiek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Biologie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Chemie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Economie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Elektriciteit (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Engels (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Frans (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Fysica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Geschiedenis (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Gezondheidsopvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Haartooi (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Informatica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Katholieke godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Lichamelijke opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Mechanica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Mode (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Muzikale opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Natuurwetenschappen (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Nederlands (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Niet-confessionele zedenleer (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Plastische opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Project kunstvakken (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Techniek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Wiskunde (Professionele bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma. Het aantal vrijstellingen dat je kan krijgen kan per opleiding en per hogeschool verschillen. Voor meer info neem je best contact op met de instelling.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Howest, Campus Brugge Centrum
Afstandsonderwijs
Starten in februari
Hogeschool VIVES, Campus Brugge Xaverianenstraat
Afstandsonderwijs
Arteveldehogeschool, Campus Kattenberg
Afstandsonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject
Instellingen
Sint-Jorisstraat 71 8000 Brugge
Xaverianenstraat 10 8200 Sint-Michiels
Kattenberg 9 9000 Gent
Hospitaalstraat 23 9100 Sint-Niklaas
Beroepsuitwegen
Met je diploma mag je lesgeven:
- in de eerste en tweede graad SO
- in derde graad BSO graad van het secundair onderwijs.
- in het buitengewoon secundair onderwijs
- aan nieuwkomers in het basisonderwijs, secundair onderwijs en het volwassenenonderwijs
Wat ook kan: een baan in een (socio)culturele organisatie of theater, bij een sportfederatie, de educatieve diensten van musea, natuur- en milieudiensten ...
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen.
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder of als studiemeester-opvoeder.
Buiten het onderwijs zijn er tewerkstellingsmogelijkheden als medewerker bij uitgeverijen, secretariaatswerk, bibliotheekmedewerker, ...
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Leerkracht buitengewoon secundair onderwijs
( knelpuntberoep)
Leerkracht secundair onderwijs
( knelpuntberoep)
Vlaamse Kwalificatiestructuur
-
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Studierendement
Studierendement is iets anders dan slaagpercentage.
Toelichting vind je onder de tabel. We raden je aan om de cijfers rond het studierendement met een (leerling)begeleider of een CLB-medewerker te bespreken.
Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen omwille van de modernisering van het SO de cijfers tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Vanaf 2027-2028 levert het departement onderwijs en vorming nieuwe cijfers aan.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (= 30 of meer) uit eenzelfde studierichting voor een bepaalde opleiding binnen het hoger onderwijs kiest, beschikt men over betrouwbare cijfers over het studierendement.
Voor deze opleiding worden geen Studierendement- cijfers weergegeven.
Dit betekent niet dat geen enkele student kiest voor deze opleiding hoger onderwijs en succes heeft in die richting.
Dit betekent wel dat er minder dan 30 studenten uit eenzelfde secundaire studierichting voor deze opleiding hoger onderwijs hebben gekozen.
Hierdoor beschikken we niet over resultaten die statistisch significant (betekenisvol) zijn en kunnen er geen betrouwbare percentages aan gekoppeld worden.
Gegevens bijgewerkt tot 15-09-2023 |
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Nederlands als niet-thuistaal - Professionele bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VKS
- Links
- Studie-
rendement
Algemene info
De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het secundair onderwijs. In het onderwijsvak Nederlands als niet-thuistaal leer je de grammatica, fonetiek, fonologie en taalbeschouwing van het Nederlands. Tegelijk word je ook opgeleid tot eerstelijns-trajectbegeleider.
Een educatieve bachelor Secundair onderwijs leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om om les te geven aan jongeren tussen twaalf en achttien jaar. Je kiest twee onderwijsvakken uit de opties die de hogeschool aanbiedt. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert.
Het onderwijsvak Nederlands als niet-thuistaal bereidt je optimaal voor om les te geven in bijvoorbeeld OKAN-klassen (OnthaalKlas voor Anderstalige Nieuwkomers – secundair onderwijs) of om opleidingen NT2 in het volwassenenonderwijs te geven (Nederlands tweede taal).
Op je programma staan vakken als didactiek, grammatica, fonetiek, fonologie en taalbeschouwing. Naast expert in de vakinhoud word je opgeleid tot eerstelijns-trajectbegeleider. Je leert het belang van oefenkansen en samenwerking met partners uit de omgeving. De link tussen taal en de wereld is dus nooit ver weg. En omdat de wereld in je klaslokaal komt, hoort er bij deze opleiding ook een pakket interculturele communicatie en cultuur- en traumasensitief lesgeven.
Let op: Het onderwijsvak Nederlands niet-thuistaal is bij sommige hogescholen één van de twee onderwijsvakken, maar ze kunnen er ook voor kiezen om het aan te bieden aan afgestudeerde educatieve bachelors secundair onderwijs zodat ze een bijkomende onderwijsbevoegdheid verwerven.
Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten.
Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als leerkracht secundair onderwijs centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas.
Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.
Is deze opleiding iets voor jou?
Taal boeit je. Je wil lesgeven aan anderstalige nieuwkomers of onthaalklassen en zo je steentje bijdragen. Veel voorkennis is niet vereist (maar is natuurlijk mooi meegenomen). Er wordt verwacht dat je de eindtermen van Nederlandse grammatica, spelling en algemene taalbeheersing van het secundair onderwijs onder de knie hebt.
Studiepunten
180
Instellingen:
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen. Deze toets wil je een idee geven over je vaardigheden Nederlands, omdat die in de lerarenopleiding uiteraard van groot belang zijn.
Als je niet slaagt in de toets, dan moet je verplicht een remediëringstraject volgen. Dit kan zowel vóór de start van je opleiding als na de start tijdens het academiejaar.
Meer info over de inschrijving en de locatie vind je hier.
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Educatieve opleiding: Secundair onderwijs
Afstudeerrichting: Nederlands als niet-thuistaal
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Onderwijs
Belangstellingsdomeinen: Literatuur, Sociaal dienstbetoon, Talen,
Schoolvakken SO: Cultuurwetenschappen, Nederlands, Psychologie,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere vakken waarvoor je kunt kiezen zijn (niet alle combinaties zijn toegelaten):
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Aardrijkskunde (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Bedrijfsorganisatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Bewegingsrecreatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Bio-esthetiek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Biologie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Chemie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Economie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Elektriciteit (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Engels (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Frans (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Fysica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Geschiedenis (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Gezondheidsopvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Haartooi (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Informatica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Katholieke godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Lichamelijke opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Mechanica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Mode (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Muzikale opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Natuurwetenschappen (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Nederlands (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Niet-confessionele zedenleer (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Plastische opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Project kunstvakken (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Techniek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Wiskunde (Professionele bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma. Het aantal vrijstellingen dat je kan krijgen kan per opleiding en per hogeschool verschillen. Voor meer info neem je best contact op met de instelling.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Howest, Campus Brugge Centrum
Afstandsonderwijs
Starten in februari
Hogeschool VIVES, Campus Brugge Xaverianenstraat
Afstandsonderwijs
Arteveldehogeschool, Campus Kattenberg
Afstandsonderwijs
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject
Instellingen
Sint-Jorisstraat 71 8000 Brugge
Xaverianenstraat 10 8200 Sint-Michiels
Kattenberg 9 9000 Gent
Hospitaalstraat 23 9100 Sint-Niklaas
Beroepsuitwegen
Met je diploma mag je lesgeven:
- in de eerste en tweede graad SO
- in derde graad BSO graad van het secundair onderwijs.
- in het buitengewoon secundair onderwijs
- aan nieuwkomers in het basisonderwijs, secundair onderwijs en het volwassenenonderwijs
Wat ook kan: een baan in een (socio)culturele organisatie of theater, bij een sportfederatie, de educatieve diensten van musea, natuur- en milieudiensten ...
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen.
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder of als studiemeester-opvoeder.
Buiten het onderwijs zijn er tewerkstellingsmogelijkheden als medewerker bij uitgeverijen, secretariaatswerk, bibliotheekmedewerker, ...
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Leerkracht buitengewoon secundair onderwijs
( knelpuntberoep)
Leerkracht secundair onderwijs
( knelpuntberoep)
Vlaamse Kwalificatiestructuur
-
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Studierendement
Studierendement is iets anders dan slaagpercentage.
Toelichting vind je onder de tabel. We raden je aan om de cijfers rond het studierendement met een (leerling)begeleider of een CLB-medewerker te bespreken.
Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen omwille van de modernisering van het SO de cijfers tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Vanaf 2027-2028 levert het departement onderwijs en vorming nieuwe cijfers aan.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (= 30 of meer) uit eenzelfde studierichting voor een bepaalde opleiding binnen het hoger onderwijs kiest, beschikt men over betrouwbare cijfers over het studierendement.
Voor deze opleiding worden geen Studierendement- cijfers weergegeven.
Dit betekent niet dat geen enkele student kiest voor deze opleiding hoger onderwijs en succes heeft in die richting.
Dit betekent wel dat er minder dan 30 studenten uit eenzelfde secundaire studierichting voor deze opleiding hoger onderwijs hebben gekozen.
Hierdoor beschikken we niet over resultaten die statistisch significant (betekenisvol) zijn en kunnen er geen betrouwbare percentages aan gekoppeld worden.
Gegevens bijgewerkt tot 15-09-2023 |