Woordkunst-drama - Tweede graad

Studierichting "Woordkunst-drama"

Heb je interesse in toneel, muziek, dans en voordracht?
Ben je gevoelig voor taal en wil je graag op een podium staan?
Dan is deze artistieke studierichting waarin expressie centraal staat, misschien iets voor jou…

Naast een ruim pakket algemene vakken is er veel aandacht voor zowel verbale vorming, muziek als dans. Door de combinatie van artistieke en algemene vakken is deze opleiding best veeleisend.
Je zal je tijd goed moeten leren verdelen tussen studiewerk en artistieke opdrachten.
Er wordt van je verwacht dat je geleidelijk aan een grote mate aan zelfstandigheid verwerft, kritiek leert incasseren, dagelijks traint na je schooluren, regelmatig voorstellingen bijwoont en de wereld van de podiumkunsten volgt.

In het algemeen vormend gedeelte staan talen en cultuurvakken centraal.
Kunstbeschouwing (= kunstgeschiedenis, kijken en luisteren naar kunst, ...) is een belangrijk onderdeel van de opleiding.

Je maakt kennis met kunstuitingen uit het verleden.
Literaire teksten worden gelezen en muzikale stromingen ontdekt.
Ook tekstmateriaal in vreemde talen zal je verkennen en leren begrijpen.

In algemene verbale vorming werk je aan je spreektechniek (articulatie, ademsteun, stemtraining …).
Je speelt met taal (verbaal en niet-verbaal) in verschillende situaties, leert improviseren, draagt voor, speelt toneel…
Je leest, schrijft, analyseert en  brengt podiumteksten.
In muziekvakken leer je zelf creatief musiceren, sleutel je  aan je zangtechniek en gehoorvorming. Je ontleedt en creëert melodieën en ritmes.

In dans leer je je lichaam kennen en werk je aan je fysieke uitstraling.
Zo verwerf je de nodige présence om vol vertrouwen voor een publiek te staan.

   Let op:
de school kan (dus geen verplichting) een geschiktheidsproef organiseren die door de toelatingsklassenraad wordt beoordeeld.
De geschiktheidsproef is eenmalig en geldt voor de duur van de opleiding.
De proef peilt naar je artistieke aanleg.
Bij een negatieve evaluatie heb je, enkel in het eerste leerjaar van de graad, recht op 1 herkansing.

Woordkunst-drama                     



Beschrijving van de opleiding

Heb je interesse in toneel, muziek, dans en voordracht?
Ben je gevoelig voor taal en wil je graag op een podium staan?
Dan is deze artistieke studierichting waarin expressie centraal staat, misschien iets voor jou…

Naast een ruim pakket algemene vakken is er veel aandacht voor zowel verbale vorming, muziek als dans. Door de combinatie van artistieke en algemene vakken is deze opleiding best veeleisend.
Je zal je tijd goed moeten leren verdelen tussen studiewerk en artistieke opdrachten.
Er wordt van je verwacht dat je geleidelijk aan een grote mate aan zelfstandigheid verwerft, kritiek leert incasseren, dagelijks traint na je schooluren, regelmatig voorstellingen bijwoont en de wereld van de podiumkunsten volgt.

In het algemeen vormend gedeelte staan talen en cultuurvakken centraal.
Kunstbeschouwing (= kunstgeschiedenis, kijken en luisteren naar kunst, ...) is een belangrijk onderdeel van de opleiding.

Je maakt kennis met kunstuitingen uit het verleden.
Literaire teksten worden gelezen en muzikale stromingen ontdekt.
Ook tekstmateriaal in vreemde talen zal je verkennen en leren begrijpen.

In algemene verbale vorming werk je aan je spreektechniek (articulatie, ademsteun, stemtraining …).
Je speelt met taal (verbaal en niet-verbaal) in verschillende situaties, leert improviseren, draagt voor, speelt toneel…
Je leest, schrijft, analyseert en  brengt podiumteksten.
In muziekvakken leer je zelf creatief musiceren, sleutel je  aan je zangtechniek en gehoorvorming. Je ontleedt en creëert melodieën en ritmes.

In dans leer je je lichaam kennen en werk je aan je fysieke uitstraling.
Zo verwerf je de nodige présence om vol vertrouwen voor een publiek te staan.

   Let op:
de school kan (dus geen verplichting) een geschiktheidsproef organiseren die door de toelatingsklassenraad wordt beoordeeld.
De geschiktheidsproef is eenmalig en geldt voor de duur van de opleiding.
De proef peilt naar je artistieke aanleg.
Bij een negatieve evaluatie heb je, enkel in het eerste leerjaar van de graad, recht op 1 herkansing.

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Scholen


Momenteel is er bij ons geen school gekend die deze opleiding inricht.

Toelatingsvoorwaarden

Je mag starten in het 4e jaar SO in een studierichting van de doorstroomfinaliteit als je:

  • geslaagd (*)  bent in het 1e leerjaar van de 2e graad van de doorstroomfinaliteit of de dubbele finaliteit
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar van de 2e graad van de arbeidsmarktfinaliteit (of 4 BSO): 
    als de toelatingsklassenraad akkoord gaat

(* geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.)
 
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 35 lesdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.
 
Als je uit een andere opleidingsvorm van het buitengewoon secundair onderwijs komt (Opleidingsvorm 1, 2, 3) kan je worden toegelaten tot het 4e jaar in opleidingsvorm 4 op voorwaarde dat de toelatingsklassenraad akkoord gaat
 

Bijkomende toelatingsvoorwaarden:


Je moet beschikken over een OV4-verslag opgesteld door een CLB.
 

Voor elke opleiding bestaat een curriculumdossier. Voor bepaalde studierichtingen zijn specifieke toelatingsvoorwaarden van toepassing (medisch, veiligheid, topsportstatuut, ...). De toelatingsvoorwaarden voor jouw richting kan je hier opzoeken. Kies je opleiding en volg de link naar het curriculumdossier.

Extra

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en  op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.

 

Veranderen tijdens schooljaar

Veranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01.

Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum.

Overzitten

Behaald attest in het 4e leerjaar SO:

 

A-attest

Je kan overzitten in een andere studierichting, rekening houdend met de toelatingsvoorwaarden.

B-attest

Overzitten in dezelfde of in een andere studierichting is enkel mogelijk na een gunstig advies van de klassenraad, behalve bij uitsluiting van minstens alle studierichtingen van 3 onderwijsvormen (aso, bso, tso, kso) of  alle studierichtingen van 2 finaliteiten. Dan is geen advies van de klassenraad nodig.

C-attest

Overzitten in hetzelfde leerjaar is verplicht.

Attesten

Na het 4e leerjaar van de 2e graad (= 4SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

A-attest

Als je geslaagd bent.

B-attest 

Als je geslaagd bent, maar in het volgend leerjaar bepaalde finaliteiten, onderwijsvormen of studierichtingen niet mag volgen.
De school beslist welk beperkingen (= clausuleringen) ze jou oplegt. Zij deelt ook de reden mee waarom ze deze beslissing neemt.

C-attest

Als je niet geslaagd bent.

Attest van regelmatige lesbijwoning

Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
Hiermee krijg je toelating tot 4 SO.

Wat na deze opleiding?

Bij de keuze naar de derde graad moet je uiteraard rekening houden met het behaalde attest (eventuele clausuleringen) en met het gevolgde lespakket in de tweede graad.

Na het 4e leerjaar volgen heel wat leerlingen een studierichting uit hetzelfde studiedomein. 

Studierichtingen 3e graad 1e leerjaar uit het studiedomein: Kunst en creatie

Architecturale vorming    Finaliteit: doorstroom
Architectuur en interieur    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Audiovisuele vorming    Finaliteit: doorstroom
Ballet    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Beeldende kunst    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Beeldende vorming    Finaliteit: doorstroom
Crossmedia    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Dans    Finaliteit: doorstroom
Decor, etalage en publiciteit    Finaliteit: arbeidsmarkt
Diamantbewerking    Finaliteit: arbeidsmarkt
Fotografie    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Goud en juwelen    Finaliteit: arbeidsmarkt
Grafimedia    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Mode    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Muziek    Finaliteit: doorstroom
Muziekinstrumentenbouw    Finaliteit: arbeidsmarkt
Uurwerkmaker    Finaliteit: arbeidsmarkt
Woordkunst-drama    Finaliteit: doorstroom

Als je voldoet aan de toelatingsvoorwaarden kan je na het 4e jaar ook overstappen naar een studierichting van een ander studiedomein. Dat kan ook in een andere finaliteit.
Bespreek dit best met het CLB van je school.

Interessante links

Buitengewoon onderwijs: Opzoeken dichtstbijzijnde school

Buitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Brailleliga

Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding