Economie en organisatie - Eerste graad

 
Beschrijving van de studierichting "Economie en organisatie"
 
 
Welke lessen krijg ik in "Economie en organisatie" ?

De lessentabel omvat minstens 25u basisvorming + 5u basisoptie (eigen voor deze basisoptie) + ten minste 2u differentiatie. In totaal dus 32 lestijden.

Wat je krijgt, verschilt van school tot school.

  • Scholen kunnen kiezen voor een lessenrooster met alle vakken apart.
  • Scholen kunnen ook vakken samenvoegen, bijvoorbeeld techniek en wiskunde. Dat noemen we vakkenclusters.
  • Scholen mogen ook lessen aanbieden in de vorm van projecten.

 Daarom staan vermelden we geen lessenroosters meer. Meer informatie vind je op de websites van de scholen.

  Lessentabel GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
 

Er ligt enkel vast dat:
Je in elke school in 2A (min.) 27 u basisvorming krijgt + 2 u Differentiatie + 5 u Basisopties.

De meeste tijd gaat naar de Basisvorming. Deze kan in de ene school op een andere manier gegeven worden dan in de andere school. Scholen beslissen zelf aan welke vakken ze meer of minder lesuren willen besteden. Dat kan te maken hebben met de leerlingenpopulatie, de visie van de school op onderwijs, de regio waarin men zich bevindt, de basisopties en studierichtingen in de hogere jaren, ...

Daarbij komt 2 u voor Differentiatie. Dit dient om je kennis te verdiepen in bepaalde domeinen en kan gedeeltelijk gebruikt worden om tekorten weg te werken of om te werken aan je keuzevaardigheden.

Typisch voor 2A zijn de 5 u Basisopties. Je kiest je basisoptie in  functie van je belangstelling. Let wel: Niet alle scholen bieden dezelfde basisopties aan.
Een basisoptie is bedoeld als kennismaking zodat je kan ontdekken waarvoor je talent en belangstelling hebt.
Het GO! adviseert de scholen om brede basisopties in te richten eerder dan de kleinere pakketten (die onderdeel van een basisoptie zijn).
Basisoptie 'Economie en Organisatie':

De ll leert over de wereld van de handel: banken, winkels, de toeristische sector, bedrijven…  en probeert dit op een kritische manier te doen.
Je leert over betalen, kopen & verkopen en  over de  ICT- vaardigheden die hiervoor nodig zijn. Ook over het gedrag van de consumenten wordt geleerd.

Op het einde van de 1e graad moeten alle leerlingen dezelfde doelen van de basisvorming behalen.
Er ligt nergens hoe de school deze doelen moet realiseren. Dat kan via bepaalde vakken, via het groeperen van vakken, via projectwerk, aan de hand van een thema.
Lessenroosters kunnen zelfs wekelijks of maandelijks verschillen.

Vandaar dat het Go! niet werkt met model- lessenroosters.
Elke school is vrij om te bepalen op welke manier ze de vorming organiseert, hoe de weekplanning er uit ziet, hoe en wanneer de   evaluaties gebeuren... 

 

Geen lessentabel beschikbaar voor GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap.

  Lessentabel Gesubsidieerd Vrij Onderwijs
 

De lessenroosters zijn richtinggevend. Scholen zijn niet verplicht deze lessentabel te volgen en zijn vrij in de organisatie van het aantal lesuren, waardoor ze eigen accenten kunnen leggen. Zij beslissen zelf aan welke vakken ze meer of minder lesuren willen besteden. Dat kan te maken hebben met de leerlingenpopulatie, de visie van de school op onderwijs, de regio waarin men zich bevindt, de basisiopties en studierichtingen in de hogere jaren, ...

 
Basisgedeelte  
Aardrijkskunde 1
Basisoptie 5
Beeld 1
Engels 2
Frans 3
Geschiedenis 2
Godsdienst 2
Lesuren differentiatie 2
Lichamelijke opvoeding 2
Muziek 1
Natuurwetenschappen 1
Nederlands 4
Techniek 2
Wiskunde 4
 

Frans en Engels vormen samen 'Moderne vreemde talen'.

Muziek en Beeld kunnen samengevoegd worden tot 'Artistieke vorming'.

Techniek, Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde kunnen samengevoegd worden tot 'Wetenschappen & Techniek'

  Lessentabel Gesubsidieerd Officieel Provinciaal Onderwijs
 
 

Geen lessentabel beschikbaar voor Gesubsidieerd Officieel Provinciaal Onderwijs.

  Gesubsidieerd Officieel Onderwijs van de Steden en Gemeenten
 
 

Geen lessentabel beschikbaar voor Gesubsidieerd Officieel Onderwijs van de Steden en Gemeenten.

 
Wie wordt toegelaten tot "Economie en organisatie" ?
 
 
Wat kan je behalen na "Economie en organisatie" ?
 
 
Mag ik tijdens het schooljaar nog veranderen ?
 
 
Wat na "Economie en organisatie" ?
 

Na het 2e leerjaar sta je voor een zeer belangrijke keuze. Voor veel leerlingen zal de keuze van een studierichting in het 3e leerjaar aansluiten op de basisoptie van het 2e leerjaar. Toch blijven veel andere mogelijkheden open.

Uiteraard moet je bij de keuze naar de 2de graad rekening houden met het attest (en de eventuele beperkingen) dat je behaalt op het einde van het 2de leerjaar.
Na deze basisoptie is elke overgang naar eender welke studierichting nog mogelijk; alleen bij een keuze voor Latijn of Grieks-Latijn zal je achterstand normalerwijze te groot zijn om met kans op succes deze stap te wagen, hoewel het wettelijk mag. 

Vanaf de 2e graad worden de studierichtingen ingedeeld in studiedomeinen, finaliteiten en onderwijsvormen.
In de 3e graad worden de meeste studierichtingen van de 2e graad verdergezet. Er komen nog een aantal nieuwe studierichtingen bij.

De studiedomeinen

Het grote aantal studierichtingen wordt gegroepeerd in 8 studiedomeinen.

• Economie en organisatie

• Kunst en creatie

• Land- en tuinbouw

• Maatschappij en welzijn

• Sport

• STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics)

• Taal en cultuur

• Voeding en horeca

In onderstaand overzicht van de studierichtingen staan ook richtingen met sport. bij een keuze voor Topsport, moet je wel beschikken over een topsportstatuut

Binnen de doorstroomgerichte finaliteit in het domeinoverschrijdende ASO zijn dit de mogelijkheden:

(wordt nog uitgewerkt)         NIET JUIST

  • Moderne talen 
  • Natuurwetenschappen 
  • Sportwetenschappen 
  • Topsport-natuur- wetenschappen 
  • Topsport-economie 
  • Economische wetenschappen 
  • Humane wetenschappen 
  • Rudolf Steinerpedagogie 
  • Yeshiva

Overschakelen naar een deeltijds leersysteem  (DBSO of duaal leren) is mogelijk vanaf de leeftijd van 15 jaar op voorwaarde dat je tenminste al 2 jaren voltijds secundair onderwijs gevolgd hebt. 
Anders blijf je voltijds leerplichtig tot je 16 jaar.

 

Deze informatie komt van de website www.onderwijskiezer.be.
Heb je nog vragen, maak dan gebruik van het vragenformulier op de website.