![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Opleiding: Geografie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Afstudeerrichting: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studieniveau: Academische bachelor - HO | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiegebied: Wetenschappen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Wiskunde-cijferwerk, | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Schoolvakken SO: Aardrijkskunde, Fysica, Natuurwetenschappen, Wetenschappelijk tekenen, Wetenschappen, | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Klemtonen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geografie bestudeert de wisselwerking tussen mens en omgeving. Aarde, natuur en maatschappij worden benaderd als één geïntegreerd systeem waarin natuurlijke processen en menselijke activiteiten elkaar beïnvloeden en op elkaar inwerken. Tijdens de opleiding krijg je te maken met actuele thema’s zoals klimaatverandering, natuurlijke risico’s, verstedelijking, mobiliteit en duurzame ontwikkeling. Je leert complexe maatschappelijke vraagstukken analyseren met behulp van moderne technologieën zoals satellietwaarneming, geografische informatiesystemen (GIS), big data-analyse en ruimtelijke modellering. Het programma biedt een flexibel gedeelte aan van 30 studiepunten dat je naar eigen wens kunt invullen met keuzevakken. Deze keuzevakken geven je de mogelijkheid om je studie te verbreden, te verdiepen of om eventuele achterstanden weg te werken. Via deze keuzevakken kan je je meer verdiepen in de natuurwetenschappelijke of humaan-wetenschappelijke aspecten van geografie. Voor wie?
Als je je wil inschrijven voor deze opleiding moet je een starttoets afleggen. Het resultaat van de toets is niet bindend, wat betekent dat je sowieso met de opleiding kan starten. Afhankelijk van je resultaat op de starttoets kan je wel een remediëringstraject worden opgelegd om een gebrek aan voorkennis wiskunde bij te werken. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiepunten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 180 (bachelor) + 120 (master) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Beroepsbeschrijving- en uitwegen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toepassingen van geografie bestrijken een breed werkveld, en door de groeiende aandacht voor milieu, klimaat en leefbaarheid is de vraag naar geografen groter dan ooit. Afgestudeerden vinden vlot hun weg naar domeinen zoals klimaat- en risicoanalyse, milieueffectenrapportering, landschapszorg en natuurbeheer. Ook in het onderzoek naar droogte, overstromingen en landdegradatie spelen geografen een belangrijke rol. Daarnaast zijn geografen sterk vertegenwoordigd in ruimtelijke planning en stedelijke ontwikkeling. Ze werken aan dossiers rond mobiliteit, wonen, groenvoorziening, toerisme en sociale ongelijkheid, en komen terecht bij overheden, onderzoeksinstellingen en ngo’s. De opleiding biedt bovendien een uitstekende basis voor functies in (digitale) cartografie en geo-informatietechnologie. Heel wat alumni werken als GIS-coördinator, geodata-analist, geo-IT’er, cartograaf of specialist teledetectie. Tot slot vinden geografen ook hun weg naar het onderwijs, na het behalen van een lerarendiploma. Anderen zetten hun eerste stappen in het wetenschappelijk onderzoek, bijvoorbeeld in de klimaatwetenschap, geomorfologie of in sociaal-ruimtelijke studies. Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Vervolgopleidingen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Instellingen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Vrije Universiteit Brussel, Main Campus () | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Pleinlaan 2 1050 Elsene |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gegevens bijgewerkt tot 25-11-2025 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||