Opleiding: Educatieve opleiding: Secundair onderwijs
Afstudeerrichting: Project kunstvakken
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
 
Studiegebied: Onderwijs
Belangstellingsdomeinen: Plastische kunsten, Sociaal dienstbetoon,
Schoolvakken SO: Beeldende kunsten, Cultuurwetenschappen, Esthetica, Expressie, Industriële kunst, Kunstambachten, Plastische opvoeding, Psychologie, Publiciteitstekenen, Waarnemingstekenen,
 
 
Bijzondere toelating
 

Vanaf het academiejaar 2017-2018 is er een verplichte niet-bindende instaptoets voor de lerarenopleiding. Deze toets wil je een indicatie geven over je vaardigheden in bepaalde startcompetenties voor de opleiding. 
Er wordt op de eerste plaats ingezet op talige competenties, omdat die in alle lerarenopleidingen uiteraard van groot belang zijn. 
De toets bestaat uit:



  • een test Nederlands; 

  • de LeMo, een motivatie- en studievaardighedentest.


De startende studenten worden door middel van de instaptoetsen geconfronteerd met hun eigen talenten en vooral hun eigen werkpunten waarbij ze de kans krijgen om deze te remediëren.

 
Klemtonen
 

Algemene info


Alle lerarenopleidingen zijn gebaseerd op hetzelfde beroepsprofiel en dezelfde set van basiscompetenties.
Het gaat om een geheel van kennis, vaardigheden en attitudes die belangrijk zijn bij de beroepsuitoefening. Deze basiscompetenties leggen de nadruk op hedendaagse uitdagingen in het lerarenberoep (bv. zorg, grootstedelijke context, taalvaardigheid in het Nederlands, meertaligheid, diversificatie van het onderwijsgebeuren).
Hier vind je vakken als opvoedkundige wetenschappen, onderwijskunde, communicatieve en psychopedagogische vaardigheden, levensbeschouwing, ICT.
Anderzijds zijn er verschillende afstudeerrichtingen, afhankelijk van de gekozen vakken waarin men onderwijsbevoegdheid wil verwerven. 
In alle educatieve opleidingen zal je beter leren omgaan met meertaligheid, grootstedelijkheid en diversiteit in de klas.


In het totale opleidingspakket is de stage zeer belangrijk (45 studiepunten).
Je wordt begeleid door een stagebegeleider van de hogeschool zelf én door een personeelslid van de instelling waar de stage doorgaat.
Tijdens deze stages maakt de leerkracht in opleiding concreet kennismaken met een waaier aan verschillende onderwijscontexten.
De praktijkervaring wordt gaandeweg opgebouwd en wordt belangrijker in omvang met het vorderen van de opleiding.
Doorheen de hele opleiding wordt veel belang gehecht aan de totale persoonlijkheidsontwikkeling van de toekomstige leerkracht, waarbij betrokkenheid, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie zeer belangrijk zijn.
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden ben je als leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Als leerkracht is het nodig je te kunnen inleven in de leefwereld van jongeren. Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.

Je kiest 2 onderwijsvakken uit de mogelijkheden die de hogeschool aanbiedt.
De hogescholen bieden afgestudeerden meestal een éénjarig traject aan om lesbevoegdheid te verwerven in een bijkomend vak. 


Project kunstvakken:
De invulling van dit vak is niet in alle hogescholen dezelfde; ook de combinatiemogelijkheden met andere vakken verschilt. 
Je leert de vele aspecten van de wereld van cultuur kennen: cultuuruitingen, -stromingen, cultuur en jongeren, management.
Je leert zelf creatief omgaan met kunstuitingen en een kritische mening vormen.
In de vakdidactiek leer je educatieve programma’s uitwerken en begeleiden.
De cultuurgerichte opleiding bestaat uit een grote praktische component en een aanvullend theoretisch gedeelte.
Doorheen het praktische gedeelte word je vertrouwd gemaakt met een brede waaier van culturele evenementen en organisaties: van tentoonstellingen tot voorstellingen en van musea tot crea-namiddagen in het onderwijs.
Je krijgt een basispakket van kunstzinnige vaardigheden als handenarbeid en decoratie (zodat je voor jongeren ook zelf kunstzinnige activiteiten kan opzetten).
Daarnaast leer je zelf culturele evenementen op touw te zetten.
Doorheen de hele opleiding (en dit in alle hogescholen ongeacht de invulling) wordt veel belang gehecht aan de totale persoonlijkheidsontwikkeling van de toekomstige leerkracht, waarbij betrokkenheid, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie zeer belangrijk zijn. 
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden ben je als leraar ook de eerste leerlingbegeleider. 


Voor wie?
Het is niet noodzakelijk om zelf artistiek bezig te zijn als je aan deze opleiding begint.
Dit is geen kunsthogeschool.
De belangrijkste startvoorwaarde is een grote openheid naar het artistieke en een grote bereidheid om je eigen creativiteit te ontwikkelen.
In het eerste semester leer je vooral eerst kijken, luisteren en voelen; in semester 2 krijg je de kans om onder begeleiding je creativiteit te leren ontwikkelen en met behulp van aangeboden adequate technieken en vaardigheden om te zetten in waardevolle artistieke producten.
Dit alles in hoofdzaak met het oog op het kunnen herkennen, gebruiken en omgaan met kunst en kunstenaars in de maatschappij.

 
Studiepunten
  180
 
Beroepsbeschrijving- en uitwegen
 

Indien je voor de invulling \'verdieping bij de vakken PO en/of MO\' kiest, kan je terecht als leraar in het in DKO.
\'Project kunstvakken\' is op zich niet gericht op een lesbevoegdheid in het secundair onderwijs, omdat dit geen \'vak\' is in het SO.
Kies je voor de cultuurgerichte opleiding en wil je later voor de klas staan,  dan zal dat veelal gebeuren via het gekozen combinatievak. 
Na deze opleiding kan je aan de slag in de culturele vrijetijdssector: als medewerker of educatief coördinator van een museum, als cultuurprojectontwikkelaar in een cultureel centrum, als cultuurcoördinator op een school, als organisator, animator of monitor van (cultuur)kampen en (kunst)reizen.


Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

 
Afstudeerrichtingen
 

De andere vakken waarvoor je kunt kiezen zijn (niet alle combinaties zijn toegelaten):

    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Aardrijkskunde (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bedrijfsorganisatie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bewegingsrecreatie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bio-esthetiek (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Biologie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Biotechnieken (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Chemie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Duits (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Economie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Elektriciteit (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Engels (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Frans (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Fysica (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Geschiedenis (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Gezondheidsopvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Haartooi (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Informatica (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Islamitische godsdienst (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Katholieke godsdienst (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Latijn (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Lichamelijke opvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mechanica (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mode (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Muzikale opvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Natuurwetenschappen (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Nederlands (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Plastische opvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Project algemene vakken (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Techniek (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Wiskunde (Professionele bachelor - HO)
 
Vervolgopleidingen
 
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding(Ba-na-Ba)
 
Binnen dit studiegebied worden deze Ba-na-Ba's georganiseerd:  
  Buitengewoon onderwijs  
  Meertalig onderwijs  
  Schoolontwikkeling  
  Zorgverbreding en remediërend leren  
  Er zijn waarschijnlijk nog andere Ba-na-Ba's waarin je mag starten. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba.  
een postgraduaat
  De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
  Via een schakelprogramma  kan je eventueel doorstromen naar een masteropleiding. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding,  EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
een specifieke lerarenopleiding
  Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen.
Er zijn ook nog na- of bijscholingen
 
 
Instellingen
Odisee, Campus Brussel (14A)
    Warmoesberg 26
1000 Brussel
Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Campus Spoor Noord (Gezondheid en Welzijn/Onderwijs en Training ) ()
    Noorderplaats 2
2000 Antwerpen
Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid (9H)
    Brusselstraat 45
2018 Antwerpen
UC Leuven-Limburg, Campus Hertogstraat (18C)
    Hertogstraat 178
3001 Heverlee
Hogeschool PXL, (19A)
    Vildersstraat 5
3500 Hasselt
UC Leuven-Limburg, Campus Diepenbeek (20C)
    Agoralaan Gebouw B bus 1
3590 Diepenbeek
Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Brugge (26A)
    Xaverianenstraat 10
8200 Sint-Michiels
Arteveldehogeschool, Campus Kattenberg (22B)
    Kattenberg 9
9000 Gent
Hogeschool Gent, Campus Ledeganck (23B)
    K.L. Ledeganckstraat 8
9000 Gent
Odisee, Campus Sint-Niklaas (24B)
    Hospitaalstraat 23
9100 Sint-Niklaas
 
Gegevens bijgewerkt tot 12-07-2019

 

Deze informatie komt van de website www.onderwijskiezer.be.
Heb je nog vragen, maak dan gebruik van het vragenformulier op de website.