|
|
Opleiding: Educatieve opleiding: Secundair onderwijs |
Afstudeerrichting: Muzikale opvoeding |
Studieniveau: Professionele bachelor - HO |
|
Studiegebied: Onderwijs |
Belangstellingsdomeinen:
Muziek,
Sociaal dienstbetoon,
|
Schoolvakken SO:
Esthetica,
Muziekleer,
Psychologie,
Zang,
|
|
|
Bijzondere toelating |
|
Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen. Deze toets wil je een idee geven over je vaardigheden Nederlands, omdat die in de lerarenopleiding uiteraard van groot belang zijn. Als je niet slaagt in de toets, dan moet je verplicht een remediëringstraject volgen. Dit kan zowel vóór de start van je opleiding als na de start tijdens het academiejaar.
Meer info over de inschrijving en de locatie vind je hier. |
|
Klemtonen |
|
De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het secundair onderwijs. In het onderwijsvak Muzikale opvoeding krijg je een stevige muziektheoretische en -praktische vorming.
Een educatieve bachelor Secundair onderwijs leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om om les te geven aan jongeren tussen twaalf en achttien jaar. Je kiest twee onderwijsvakken uit de opties die de hogeschool aanbiedt. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert. Wie voor het onderwijsvak Muzikale opvoeding kiest vindt op het programma een pakket muziektheorie en muziekpraktijk. Denk daarbij aan vakken als muziektheoretische vorming, muziekgeschiedenis, harmonie en luistervaardigheden. Tijdens de praktijkoefeningen komen vakken als stemvorming, koor en begeleidingspraktijk aan bod. Je leert ook muziekinstrumenten bespelen, zoals de piano. Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten. Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken. Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als leerkracht secundair onderwijs centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas. Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van jongeren. Is deze opleiding iets voor jou? Wie kiest voor het onderwijsvak Muzikale opvoeding heeft al minstens vier jaar notenleer gevolgd in een erkende muziekacademie of bereikte op een andere manier een gelijkwaardig niveau. Wie nog geen stappen heeft gezet in een jeugdmuziekatelier, zal een extra inspanning moeten doen om het beginniveau te bereiken. |
|
Studiepunten |
|
180 |
|
Beroepsbeschrijving- en uitwegen |
|
Je mag les geven in - de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs, - de 3de graad BSO, - het buitengewoon onderwijs - en afhankelijk van het vakkenpakket ook het basisonderwijs (bv. lichamelijke opvoeding) . Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider. Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen. Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s. Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden. De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties. Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder of als studiemeester-opvoeder. Andere tewerkstellingenmogelijkheden zijn begeleider in jeugdmuziekateliers, medewerker in concertzalen of binnen de muziekhandel. Tewerkstelling binnen de media, opnamestudio of het uitwerken van didactisch materiaal is mogelijk.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. Klik op een beroep voor meer informatie. |
|
Afstudeerrichtingen |
|
De andere vakken waarvoor je kunt kiezen zijn (niet alle combinaties zijn toegelaten): |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Aardrijkskunde (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Bedrijfsorganisatie (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Bewegingsrecreatie (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Bio-esthetiek (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Biologie (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Chemie (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Economie (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Elektriciteit (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Engels (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Frans (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Fysica (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Geschiedenis (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Gezondheidsopvoeding (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Haartooi (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Informatica (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Islamitische godsdienst (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Katholieke godsdienst (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Lichamelijke opvoeding (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Mechanica (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Mode (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Natuurwetenschappen (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Nederlands (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Plastische opvoeding (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Project kunstvakken (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Techniek (Professionele bachelor - HO) |
|
|
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Wiskunde (Professionele bachelor - HO) |
|
Vervolgopleidingen |
|
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in: |
een bachelor-na-bacheloropleiding(Ba-na-Ba) |
|
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma.
Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba |
|
|
een postgraduaat |
|
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding. |
een schakelprogramma |
|
Via een schakelprogramma kan je
eventueel doorstromen naar een masteropleiding. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie. |
een specifieke lerarenopleiding |
|
Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. |
Er zijn ook nog na- of bijscholingen |
|
|
|
Instellingen |
|
AP Hogeschool Antwerpen, Campus Spoor Noord (Noorderplaats) () |
|
|
Noorderplaats 2
2000 Antwerpen |
|
Hogeschool UCLL, Campus Diepenbeek (20C) |
|
|
Agoralaan Gebouw B bus 1
3590 Diepenbeek |
|
Arteveldehogeschool, Campus Kattenberg (22B) |
|
|
Kattenberg 9
9000 Gent |
|
HOGENT, Campus Ledeganck (23B) |
|
|
K.L. Ledeganckstraat 8
9000 Gent |
|
Gegevens bijgewerkt tot 28-02-2023 |
Deze informatie komt van de website www.onderwijskiezer.be.
Heb je nog vragen, maak dan gebruik van het vragenformulier op de website.