Opleiding: Secundair onderwijs
Afstudeerrichting: Geschiedenis
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
 
Studiegebied: Onderwijs
Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon,
Schoolvakken SO: Geschiedenis, Kunstgeschiedenis, Psychologie,
 
 
Bijzondere toelating
 

Vanaf het academiejaar 2017-2018 is er een verplichte niet-bindende instaptoets voor de lerarenopleiding. Deze toets wil je een indicatie geven over je vaardigheden in bepaalde startcompetenties voor de opleiding. 
Er wordt op de eerste plaats ingezet op talige competenties, omdat die in alle lerarenopleidingen uiteraard van groot belang zijn. 
De toets bestaat uit:



  • een test Nederlands; 

  • de LeMo, een motivatie- en studievaardighedentest.


De startende studenten worden door middel van de instaptoetsen geconfronteerd met hun eigen talenten en vooral hun eigen werkpunten waarbij ze de kans krijgen om deze te remediëren.

 
Klemtonen
 

Algemene info


Alle lerarenopleidingen zijn gebaseerd op hetzelfde beroepsprofiel en dezelfde set van basiscompetenties. Het gaat om een geheel van kennis, vaardigheden en attitudes die belangrijk zijn bij de beroepsuitoefening.
Deze basiscompetenties leggen de nadruk op hedendaagse uitdagingen in het lerarenberoep (bv. zorg, grootstedelijke context, taalvaardigheid in het Nederlands, meertaligheid, diversificatie van het onderwijsgebeuren).
Hier vind je vakken als opvoedkundige wetenschappen, onderwijskunde, communicatieve en psychopedagogische vaardigheden, levensbeschouwing, ICT.
Anderzijds zijn er verschillende afstudeerrichtingen, afhankelijk van de gekozen vakken waarin men onderwijsbevoegdheid wil verwerven.


In het totale opleidingspakket is de stage zeer belangrijk (45 studiepunten).
Je wordt begeleid door een stagebegeleider van de hogeschool zelf én door een personeelslid van de instelling waar de stage doorgaat.
Tijdens deze stages maakt de leerkracht in opleiding concreet kennismaken met een waaier aan verschillende onderwijscontexten.
De praktijkervaring wordt gaandeweg opgebouwd en wordt belangrijker in omvang met het vorderen van de opleiding.
Doorheen de hele opleiding wordt veel belang gehecht aan de totale persoonlijkheidsontwikkeling van de toekomstige leerkracht, waarbij betrokkenheid, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie zeer belangrijk zijn.
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden ben je als leraar ook de eerste leerlingbegeleider. Als leerkracht is het nodig je te kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.

Je kiest 2 onderwijsvakken uit de mogelijkheden die de hogeschool aanbiedt.
De hogescholen bieden afgestudeerden meestal een éénjarig traject aan om lesbevoegdheid te verwerven in een bijkomend vak.


Geschiedenis:
Als leerkracht geschiedenis in het secundair onderwijs dien je goed op de hoogte te zijn van de oudste tijden, de prehistorie, het Oude Nabije Oosten, de klassieke oudheid, de middeleeuwen, en de nieuwe tijd.
Dit komt uitvoerig in de opleiding aan bod. Het boeit je om historische teksten en boeken kritisch te analyseren.
Studenten leren evoluties in het verleden linken aan de huidige actualiteit, onze huidige maatschappij, cultuur, politiek.


Voor wie?
Voorkennis is niet nodig.
De leerstof geschiedenis wordt van nul af aan opgebouwd.
Belangrijke vaardigheden zijn het kunnen kritisch analyseren en synthetiseren van teksten en het leren schrijven van goed gestructureerde, beargumenteerde teksten.
Dit kan, al naargelang je vooropleiding, extra inspanningen vragen om hier aan te werken. 

 
Studiepunten
  180
 
Beroepsbeschrijving- en uitwegen
 

Je mag les geven in
- de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs,
- de 3de graad BSO,
- het buitengewoon onderwijs
- en afhankelijk van het vakkenpakket ook het basisonderwijs (bv. lichamelijke opvoeding) .
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen.
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder of als studiemeester-opvoeder.
Mensen met een specifieke technische vakkennis kiezen soms voor een loopbaan in een privéonderneming.
Bij de start van de loopbaan kunnen door de schoolgemeenschappen mentoren worden aangesteld om de beginnende leerkrachten bij te staan.
Andere tewerkstellingsmogelijkheden situeren zich binnen de culturele sector, in educatieve diensten, musea, cultuurorganisaties, erfgoedcentra.
Bij gemeentebesturen of toeristische diensten kan je eventueel tewerkgesteld worden als gids of als medewerker.


Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

 
Afstudeerrichtingen
 

De andere vakken waarvoor je kunt kiezen zijn (niet alle combinaties zijn toegelaten):

    Secundair onderwijs : Aardrijkskunde (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Bewegingsrecreatie (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Bio-esthetiek (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Biologie (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Biotechnieken (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Bouw (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Chemie (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Duits (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Economie (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Elektriciteit (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Engels (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Frans (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Fysica (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Haartooi (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Handel-burotica (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Hout (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Informatica (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Islamitische godsdienst (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Katholieke godsdienst (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Latijn (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Lichamelijke opvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Mechanica (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Mode (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Muzikale opvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Natuurwetenschappen (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Nederlands (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Niet-confessionele zedenleer (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Plastische opvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Project algemene vakken (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Project kunstvakken (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Techniek (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Voeding-verzorging (Professionele bachelor - HO)
    Secundair onderwijs : Wiskunde (Professionele bachelor - HO)
 
Vervolgopleidingen
 
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding(Ba-na-Ba)
 
Binnen dit studiegebied worden deze Ba-na-Ba's georganiseerd:  
  Buitengewoon onderwijs  
  Meertalig onderwijs  
  Schoolontwikkeling  
  Zorgverbreding en remediërend leren  
  Er zijn waarschijnlijk nog andere Ba-na-Ba's waarin je mag starten. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba.  
een postgraduaat
  De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
  Via een schakelprogramma  kan je eventueel doorstromen naar een masteropleiding. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding,  EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
een specifieke lerarenopleiding
  Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen.
Er zijn ook nog na- of bijscholingen
 
 
Instellingen
Odisee, Campus Brussel (14A)
    Warmoesberg 26
1000 Brussel
Erasmushogeschool Brussel, Campus Jette (15F)
    Laarbeeklaan 121
1090 Jette
Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Campus Spoor Noord (Gezondheid en Welzijn/Onderwijs en Training ) ()
    Noorderplaats 2
2000 Antwerpen
Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid (9H)
    Brusselstraat 45
2018 Antwerpen
Thomas More, Campus Vorselaar (12D)
    Lepelstraat 2
2290 Vorselaar
Thomas More, Campus Mechelen Kruidtuin (13A)
    Lange Ridderstraat 44
2800 Mechelen
UC Leuven-Limburg, Campus Hertogstraat (18C)
    Hertogstraat 178
3001 Heverlee
Hogeschool PXL, Campus Vildersstraat (19A)
    Vildersstraat 5
3500 Hasselt
UC Leuven-Limburg, Campus Diepenbeek (20C)
    Agoralaan Gebouw B bus 1
3590 Diepenbeek
Howest, Campus Sint-Jorisstraat (25A)
    Sint-Jorisstraat 71
8000 Brugge
Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Brugge (26A)
    Xaverianenstraat 10
8200 Sint-Michiels
Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Torhout (27F)
    Sint-Jozefstraat 1
8820 Torhout
Arteveldehogeschool, Campus Kattenberg (22B)
    Kattenberg 9
9000 Gent
Hogeschool Gent, Campus Ledeganck (23B)
    K.L. Ledeganckstraat 8
9000 Gent
Odisee, Campus Waas (24B)
    Hospitaalstraat 23
9100 Sint-Niklaas
 
Gegevens bijgewerkt tot 17-02-2017

 

Deze informatie komt van de website www.onderwijskiezer.be.
Heb je nog vragen, maak dan gebruik van het vragenformulier op de website.