Opleiding: Educatieve opleiding: Secundair onderwijs
Afstudeerrichting: Chemie
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
 
Studiegebied: Onderwijs
Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Sociaal dienstbetoon, Wiskunde-cijferwerk,
Schoolvakken SO: Chemie, Psychologie,
 
 
Bijzondere toelating
 

Vanaf het academiejaar 2017-2018 is er een verplichte niet-bindende instaptoets voor de lerarenopleiding. Deze toets wil je een indicatie geven over je vaardigheden in bepaalde startcompetenties voor de opleiding. 
Er wordt op de eerste plaats ingezet op talige competenties, omdat die in alle lerarenopleidingen uiteraard van groot belang zijn. 


De toets bestaat uit:



  • een test Nederlands; 

  • de LeMo, een motivatie- en studievaardighedentest.


De startende studenten worden door middel van de instaptoetsen geconfronteerd met hun eigen talenten en vooral hun eigen werkpunten waarbij ze de kans krijgen om deze te remediëren.

 
Klemtonen
 

Alle lerarenopleidingen zijn gebaseerd op hetzelfde beroepsprofiel en dezelfde set van basiscompetenties. Het gaat om een geheel van kennis, vaardigheden en attitudes die belangrijk zijn bij de beroepsuitoefening.


Deze basiscompetenties leggen de nadruk op hedendaagse uitdagingen in het lerarenberoep (bv. zorg, grootstedelijke context, taalvaardigheid in het Nederlands, meertaligheid, diversificatie van het onderwijsgebeuren). Hier vind je vakken als opvoedkundige wetenschappen, onderwijskunde, communicatieve en psychopedagogische vaardigheden, levensbeschouwing, ICT. Anderzijds zijn er verschillende onderwijsvakken waarin je onderwijsbevoegdheid kan verwerven.


In alle educatieve opleidingen zal je beter leren omgaan met meertaligheid, grootstedelijkheid en diversiteit in de klas.


Je kiest 2 onderwijsvakken uit de mogelijkheden die de hogeschool aanbiedt.
De hogescholen bieden afgestudeerden meestal een éénjarig traject aan om lesbevoegdheid te verwerven in een bijkomend vak.


CHEMIE:
Kiezen voor het vak chemie is interesse hebben in wetenschappen en geboeid zijn door labo-toepassingen. Je gaat stoffen analyseren qua structuur en opbouw, formules onderzoeken en toepassen, reacties bekijken en dit alles in het labo toetsen. Met temperatuur, licht en geluid breng je chemische verbindingen tot stand brengen. Er worden linken gelegd met actuele thema's zoals ecologie, milieu en veiligheid. Je moet oog hebben voor orde, nauwkeurigheid en veiligheid. Er zal je ook worden aangeleerd de lessen op een veilige manier over te brengen naar jongeren.

 
Studiepunten
  180
 
Beroepsbeschrijving- en uitwegen
 

Je mag les geven in
- de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs,
- de 3de graad BSO,
- het buitengewoon onderwijs
- en afhankelijk van het vakkenpakket ook het basisonderwijs (bv. lichamelijke opvoeding) .
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen.
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder of als studiemeester-opvoeder.
Mensen met een specifieke technische vakkennis kiezen soms voor een loopbaan in een privéonderneming.
Bij de start van de loopbaan kunnen door de schoolgemeenschappen mentoren worden aangesteld om de beginnende leerkrachten bij te staan.


Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

 
Afstudeerrichtingen
 

De andere vakken waarvoor je kunt kiezen zijn (niet alle combinaties zijn toegelaten):

    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Aardrijkskunde (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bedrijfsorganisatie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bewegingsrecreatie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bio-esthetiek (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Biologie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Economie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Elektriciteit (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Engels (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Frans (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Fysica (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Geschiedenis (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Gezondheidsopvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Haartooi (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Informatica (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Islamitische godsdienst (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Katholieke godsdienst (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Lichamelijke opvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mechanica (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mode (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Muzikale opvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Natuurwetenschappen (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Nederlands (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Niet-confessionele zedenleer (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Plastische opvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Project kunstvakken (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Techniek (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Wiskunde (Professionele bachelor - HO)
 
Vervolgopleidingen
 
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding(Ba-na-Ba)
 

Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba

 
een postgraduaat
  De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
  Via een schakelprogramma  kan je eventueel doorstromen naar een masteropleiding. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding,  EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
een specifieke lerarenopleiding
  Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen.
Er zijn ook nog na- of bijscholingen
 
 
Instellingen
Hogeschool UCLL, Campus Diepenbeek (20C)
    Agoralaan Gebouw B bus 1
3590 Diepenbeek
Odisee, Campus Sint-Niklaas (24B)
    Hospitaalstraat 23
9100 Sint-Niklaas
 
Gegevens bijgewerkt tot 13-02-2022

 

Deze informatie komt van de website www.onderwijskiezer.be.
Heb je nog vragen, maak dan gebruik van het vragenformulier op de website.