Opleiding: Educatieve opleiding: Secundair onderwijs
Afstudeerrichting: Bio-esthetiek
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
 
Studiegebied: Onderwijs
Belangstellingsdomeinen: Plastische kunsten, Sociaal dienstbetoon,
Schoolvakken SO: Bio-esthetiek, Haartooi, Psychologie, Schoonheidsverzorging,
 
 
Bijzondere toelating
 

Vanaf het academiejaar 2017-2018 is er een verplichte niet-bindende instaptoets voor de lerarenopleiding. Deze toets wil je een indicatie geven over je vaardigheden in bepaalde startcompetenties voor de opleiding.
Er wordt op de eerste plaats ingezet op talige competenties, omdat die in alle lerarenopleidingen uiteraard van groot belang zijn. 
De toets bestaat uit:



  • een test Nederlands; 

  • de LeMo, een motivatie- en studievaardighedentest.


De startende studenten worden door middel van de instaptoetsen geconfronteerd met hun eigen talenten en vooral hun eigen werkpunten waarbij ze de kans krijgen om deze te remediëren.

 
Klemtonen
 

Algemene info


Alle lerarenopleidingen zijn gebaseerd op hetzelfde beroepsprofiel en dezelfde set van basiscompetenties.
Het gaat om een geheel van kennis, vaardigheden en attitudes die belangrijk zijn bij de beroepsuitoefening. Deze basiscompetenties leggen de nadruk op hedendaagse uitdagingen in het lerarenberoep (bv. zorg, grootstedelijke context, taalvaardigheid in het Nederlands, meertaligheid, diversificatie van het onderwijsgebeuren).
Hier vind je vakken als opvoedkundige wetenschappen, onderwijskunde, communicatieve en psychopedagogische vaardigheden, levensbeschouwing, ICT.
Anderzijds zijn er verschillende afstudeerrichtingen, afhankelijk van de gekozen vakken waarin men onderwijsbevoegdheid wil verwerven.
In alle educatieve opleidingen zal je beter leren omgaan met meertaligheid, grootstedelijkheid en diversiteit in de klas.


In het totale opleidingspakket is de stage zeer belangrijk (45 studiepunten).
Je wordt begeleid door een stagebegeleider van de hogeschool zelf én door een personeelslid van de instelling waar de stage doorgaat.
Tijdens deze stages maakt de leerkracht in opleiding concreet kennismaken met een waaier aan verschillende onderwijscontexten.
De praktijkervaring wordt gaandeweg opgebouwd en wordt belangrijker in omvang met het vorderen van de opleiding.
Doorheen de hele opleiding wordt veel belang gehecht aan de totale persoonlijkheidsontwikkeling van de toekomstige leerkracht, waarbij betrokkenheid, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie zeer belangrijk zijn.
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden ben je als leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Als leerkracht is het nodig je te kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.

Je kiest 2 onderwijsvakken uit de mogelijkheden die de hogeschool aanbiedt.
De hogescholen bieden afgestudeerden meestal een éénjarig traject aan om lesbevoegdheid te verwerven in een bijkomend vak.


Bio-esthetiek:
Studenten die kiezen voor bio-esthetiek zijn creatief en handig, hebben oog voor het esthetisch welzijn van mensen en zijn sociaal en communicatief.
Naast praktische kennis opdoen omtrent handverzorging, gelaatsverzorging, voetverzorging en make-up, komen vakken als anatomie (beenderstelsel, gewrichtstelsel, spierstelsel), dermatologie (aandoeningen van huid, nagels en haar) en toegepaste wetenschappen (in hoofdzaak chemie) aan bod.


Voor wie?
Een vooropleiding is niet nodig, maar het is wel een pluspunt.
Handigheid, leergierigheid en bereidheid tot extra inoefenen van de aangeleerde technieken is een noodzaak. Een basiskennis van chemie is ook handig; als je die niet hebt is een instapcursus nodig.

 
Studiepunten
  180
 
Beroepsbeschrijving- en uitwegen
 

Je mag les geven in
- de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs,
- de 3de graad BSO,
- het buitengewoon onderwijs,
- het volwassenenonderwijs
- en afhankelijk van het vakkenpakket ook het basisonderwijs (bv. lichamelijke opvoeding) .
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen.
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder of als studiemeester-opvoeder.
Mensen met een specifieke technische vakkennis kiezen soms voor een loopbaan in een privéonderneming.
Bij de start van de loopbaan kunnen door de schoolgemeenschappen mentoren worden aangesteld om de beginnende leerkrachten bij te staan.
Buiten het onderwijs zijn er mogelijkheden als commercieel afgevaardigde, vertegenwoordiger van schoonheidsproducten, een tewerkstelling in een schoonheidsinstituut of beautyfarm of eventueel als zelfstandige.


Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

 
Afstudeerrichtingen
 

De andere vakken waarvoor je kunt kiezen zijn (niet alle combinaties zijn toegelaten):

    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Aardrijkskunde (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bedrijfsorganisatie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bewegingsrecreatie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Biologie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Biotechnieken (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Chemie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Duits (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Economie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Elektriciteit (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Engels (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Frans (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Fysica (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Geschiedenis (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Gezondheidsopvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Haartooi (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Informatica (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Islamitische godsdienst (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Katholieke godsdienst (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Latijn (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Lichamelijke opvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mechanica (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mode (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Muzikale opvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Natuurwetenschappen (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Nederlands (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Niet-confessionele zedenleer (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Plastische opvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Project algemene vakken (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Project kunstvakken (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Techniek (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Wiskunde (Professionele bachelor - HO)
 
Vervolgopleidingen
 
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding(Ba-na-Ba)
 
Binnen dit studiegebied worden deze Ba-na-Ba's georganiseerd:  
  Buitengewoon onderwijs  
  Meertalig onderwijs  
  Schoolontwikkeling  
  Zorgverbreding en remediërend leren  
  Er zijn waarschijnlijk nog andere Ba-na-Ba's waarin je mag starten. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba.  
een postgraduaat
  De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
  Via een schakelprogramma  kan je eventueel doorstromen naar een masteropleiding. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding,  EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
een specifieke lerarenopleiding
  Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen.
Er zijn ook nog na- of bijscholingen
 
 
Instellingen
Erasmushogeschool Brussel, Campus Jette (15F)
    Laarbeeklaan 121
1090 Jette
Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Torhout (27F)
    Sint-Jozefstraat 1
8820 Torhout
Arteveldehogeschool, Campus Kattenberg (22B)
    Kattenberg 9
9000 Gent
 
Gegevens bijgewerkt tot 12-07-2019

 

Deze informatie komt van de website www.onderwijskiezer.be.
Heb je nog vragen, maak dan gebruik van het vragenformulier op de website.