Audiovisuele kunsten : Algemene opleiding - Academische bachelor

 

Algemene info


Algemene opleiding? deze extensie gebruikt Onderwijskiezer als een richting zowel met als zonder afstudeerrichtingen wordt georganiseerd.
De 'algemene opleiding' is dan zonder afstudeerrichting.
Er zijn, afhankelijk van de hogeschool, mogelijks wel keuzetrajecten.
Info vind je  desgevallend onder het gelijknamige tabblaadje.


Inhoudelijk zijn er 3 pijlers:



  • Algemeen-humane vorming: Filosofie, actualiteit, literatuur, kunstgeschiedenis, toegepaste schriftelijke en verbale communicatie, waarnemingspsychologie, culturele antropologie, muziek, sociologie, geschiedenis.  
    Deze basiswetenschappelijke en ondersteunende vorming varieert - naargelang de hogeschool en de afstudeerrichting - van een derde tot de helft van het totale lestijdenpakket in de bachelorjaren.

  • Artistiek-technische vakken: beeldtechnologie (met inbegrip van optica), videotechniek, scenario, audiotechnologie, filmanalyse, informatica, dramaturgie.

  • Tekenen (waarneming en model), workshops (audio, scenario, regie en draaiboek) en ateliers (film-video, animatiefilm, fotografie). 


Voor wie?
Een begincompetentie is gefascineerd zijn door film.  
Daarnaast een motivatie voor gepassioneerd zoeken naar de ideale vorm voor jouw verhaal en door de oppervlakte naar de kern gaan, de waarheid, jouw waarheid.
Een specifieke vooropleiding is niet vereist.



Studiepunten

180 (bachelor) + 60 (master)

Audiovisuele kunsten : Algemene opleiding - Academische bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

Algemene info


Algemene opleiding? deze extensie gebruikt Onderwijskiezer als een richting zowel met als zonder afstudeerrichtingen wordt georganiseerd.
De 'algemene opleiding' is dan zonder afstudeerrichting.
Er zijn, afhankelijk van de hogeschool, mogelijks wel keuzetrajecten.
Info vind je  desgevallend onder het gelijknamige tabblaadje.


Inhoudelijk zijn er 3 pijlers:



  • Algemeen-humane vorming: Filosofie, actualiteit, literatuur, kunstgeschiedenis, toegepaste schriftelijke en verbale communicatie, waarnemingspsychologie, culturele antropologie, muziek, sociologie, geschiedenis.  
    Deze basiswetenschappelijke en ondersteunende vorming varieert - naargelang de hogeschool en de afstudeerrichting - van een derde tot de helft van het totale lestijdenpakket in de bachelorjaren.

  • Artistiek-technische vakken: beeldtechnologie (met inbegrip van optica), videotechniek, scenario, audiotechnologie, filmanalyse, informatica, dramaturgie.

  • Tekenen (waarneming en model), workshops (audio, scenario, regie en draaiboek) en ateliers (film-video, animatiefilm, fotografie). 


Voor wie?
Een begincompetentie is gefascineerd zijn door film.  
Daarnaast een motivatie voor gepassioneerd zoeken naar de ideale vorm voor jouw verhaal en door de oppervlakte naar de kern gaan, de waarheid, jouw waarheid.
Een specifieke vooropleiding is niet vereist.



Studiepunten

180 (bachelor) + 60 (master)

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

LUCA School of Arts - Campus Sint-Lukas Brussel

Animatiefilm
 

In dit traject zijn tekenvaardigheid en grafisch inzicht onmisbaar. Ook aspecten als opname, montage, sound design en postproductie komen aan bod. Je leert bewegende beelden maken en geluid en beeld combineren. Ook scenario en storyboard krijgen een belangrijke plaats in het atelier. Je leert een verhaal schrijven en een personage uitdiepen. Alle spelregels van animatie worden je gaandeweg aangereikt.
In het eerste jaar van de bacheloropleiding ligt het accent op de ontwikkeling van een visie op audiovisuele kunst. In het tweede jaar ligt de focus op character- animatie, narratie en art-direction. Cruciaal wordt de ontwikkeling van een eigen stijl, met een persoonlijke manier van vertellen en een aparte kijk op beweging. Geleidelijk verschuift het zwaartepunt dan ook naar het eigen werk en de persoonlijke ambities. In het derde jaar bereiken je technische kennis en vaardigheden een ver gevorderd niveau. Je realiseert een animatiefilm die beantwoordt aan professionele standaarden en dat zowel op technisch als op creatief vlak.

Film
 

In dit traject leer je regisseren. Je verkent het brede spectrum van de audiovisuele kunsten en ontwikkelt daarbij de nodige vaardigheden om films te maken. Je kiest niet voor een bepaald genre of een vooropgestelde stijl. 
In het eerste jaar maak je drie filmoefeningen. Je start met een ‘portret’ van een publieke ruimte of een persoon, nadien ontwikkel je een narratief gegeven en ten slotte bekijk je aspecten zoals montage, klank en beeld. In het tweede jaar ligt de nadruk op werken in een filmstudio. Je leert de basisknepen van het acteren, van het regisseren van acteurs en leert werken op een filmset. In het eerste semester van het derde jaar kies je uit een aantal workshops of voor een internationale uitwisseling.
Elk jaar maak je ook een eigen vrij werk. Je derde jaar rond je af met een bachelorproef waarbij je het stramien volgt van de professionele filmauteur: van concept, over script of storyboard, productiedossier tot en met de film. 




Bijzondere toelatingsvoorwaarden

Slagen in een artistieke toelatingsproef.
Je mag slechts één maal per academiejaar deelnemen aan de toelatingsproef voor eenzelfde afstudeerrichting.
Je kiest of je inschrijft voor de proef van juni of de proef van september.

 

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzonderingen:
  • Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
  • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
  • Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!  

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Audiovisuele kunsten 

Afstudeerrichting: Algemene opleiding

Studieniveau: Academische bachelor - HO

Specificatie: Bachelor of Arts

Studiegebied: Audiovisuele en Beeldende kunst

Belangstellingsdomeinen: Plastische kunsten, Techniek,

Schoolvakken SO: Audiovisuele vorming, Beeld- en mediacultuur, Communicatieve vaardigheden, Cultuurwetenschappen, Expressie, Fotografie,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen binnen Audiovisuele kunsten zijn:

Audiovisuele kunsten : Animatiefilm (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Cinematografie (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Communicatie- en multimediadesign (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Film (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Montage (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Productie (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Radio (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Regie (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Schrijven (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Televisie-film (Academische bachelor - HO)

Vervolgopleidingen


een masteropleiding

Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.

Masteropleidingen binnen dit studiegebied





































een postgraduaat

Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.


een verkorte bachelor/master

Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.

Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Instellingen

Paleizenstraat 70  1030 Schaarbeek
02 250 11 00    


Beroepsuitwegen

Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.

Als afgestudeerde word je in functie van de genoten specialisatie  opgeleid tot filmregisseur en -maker.
Hoewel de filmregie  zowel binnen de opleiding als bij de beroepsuitoefening  centraal staat, behoren functies als scenarioschrijver, cameraman, montage-, beeld- en geluidsspecialist, assistent- of zelfstandig filmrealisator, producent tot de concrete beroepsmogelijkheden.


Klik hieronder op één van de beroepen voor een beschrijving van dat beroep, inclusief looninformatie en actuele vacatures.

Mogelijke beroepen

Beeld- en geluidsmonteur
Productieverantwoordelijke podium/audiovisueel
Regisseur audiovisuele producties

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Academische Bachelor: Audiovisuele kunsten

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Audiovisuele vorming (KSO) 101 12,67% 67,76% 7 10 11 26 46 1
Economie-moderne talen (ASO) 56 0,20% 81,38% 3 0 2 11 37 3
Humane wetenschappen (ASO) 121 0,46% 80,71% 4 5 4 28 72 8
Latijn-moderne talen (ASO) 48 0,49% 78,08% 4 1 2 9 32 0
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 30 0,28% 77,66% 1 2 3 5 18 1
Multimedia (TSO) 53 3,68% 51,95% 7 10 4 20 9 3
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 34 0,15% 59,09% 4 4 3 10 10 3
Toegepaste beeldende kunst (KSO) 47 3,38% 76,45% 1 7 13 21 5
Vrije beeldende kunst (KSO) 38 3,35% 82,66% 3 1 5 28 1
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 49 0,14% 80,17% 1 1 2 16 28 1

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 03-02-2017

Audiovisuele kunsten : Algemene opleiding - Academische bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

Algemene info


Algemene opleiding? deze extensie gebruikt Onderwijskiezer als een richting zowel met als zonder afstudeerrichtingen wordt georganiseerd.
De 'algemene opleiding' is dan zonder afstudeerrichting.
Er zijn, afhankelijk van de hogeschool, mogelijks wel keuzetrajecten.
Info vind je  desgevallend onder het gelijknamige tabblaadje.


Inhoudelijk zijn er 3 pijlers:



  • Algemeen-humane vorming: Filosofie, actualiteit, literatuur, kunstgeschiedenis, toegepaste schriftelijke en verbale communicatie, waarnemingspsychologie, culturele antropologie, muziek, sociologie, geschiedenis.  
    Deze basiswetenschappelijke en ondersteunende vorming varieert - naargelang de hogeschool en de afstudeerrichting - van een derde tot de helft van het totale lestijdenpakket in de bachelorjaren.

  • Artistiek-technische vakken: beeldtechnologie (met inbegrip van optica), videotechniek, scenario, audiotechnologie, filmanalyse, informatica, dramaturgie.

  • Tekenen (waarneming en model), workshops (audio, scenario, regie en draaiboek) en ateliers (film-video, animatiefilm, fotografie). 


Voor wie?
Een begincompetentie is gefascineerd zijn door film.  
Daarnaast een motivatie voor gepassioneerd zoeken naar de ideale vorm voor jouw verhaal en door de oppervlakte naar de kern gaan, de waarheid, jouw waarheid.
Een specifieke vooropleiding is niet vereist.



Studiepunten

180 (bachelor) + 60 (master)

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

LUCA School of Arts - Campus Sint-Lukas Brussel

Animatiefilm
 

In dit traject zijn tekenvaardigheid en grafisch inzicht onmisbaar. Ook aspecten als opname, montage, sound design en postproductie komen aan bod. Je leert bewegende beelden maken en geluid en beeld combineren. Ook scenario en storyboard krijgen een belangrijke plaats in het atelier. Je leert een verhaal schrijven en een personage uitdiepen. Alle spelregels van animatie worden je gaandeweg aangereikt.
In het eerste jaar van de bacheloropleiding ligt het accent op de ontwikkeling van een visie op audiovisuele kunst. In het tweede jaar ligt de focus op character- animatie, narratie en art-direction. Cruciaal wordt de ontwikkeling van een eigen stijl, met een persoonlijke manier van vertellen en een aparte kijk op beweging. Geleidelijk verschuift het zwaartepunt dan ook naar het eigen werk en de persoonlijke ambities. In het derde jaar bereiken je technische kennis en vaardigheden een ver gevorderd niveau. Je realiseert een animatiefilm die beantwoordt aan professionele standaarden en dat zowel op technisch als op creatief vlak.

Film
 

In dit traject leer je regisseren. Je verkent het brede spectrum van de audiovisuele kunsten en ontwikkelt daarbij de nodige vaardigheden om films te maken. Je kiest niet voor een bepaald genre of een vooropgestelde stijl. 
In het eerste jaar maak je drie filmoefeningen. Je start met een ‘portret’ van een publieke ruimte of een persoon, nadien ontwikkel je een narratief gegeven en ten slotte bekijk je aspecten zoals montage, klank en beeld. In het tweede jaar ligt de nadruk op werken in een filmstudio. Je leert de basisknepen van het acteren, van het regisseren van acteurs en leert werken op een filmset. In het eerste semester van het derde jaar kies je uit een aantal workshops of voor een internationale uitwisseling.
Elk jaar maak je ook een eigen vrij werk. Je derde jaar rond je af met een bachelorproef waarbij je het stramien volgt van de professionele filmauteur: van concept, over script of storyboard, productiedossier tot en met de film. 




Bijzondere toelatingsvoorwaarden

Slagen in een artistieke toelatingsproef.
Je mag slechts één maal per academiejaar deelnemen aan de toelatingsproef voor eenzelfde afstudeerrichting.
Je kiest of je inschrijft voor de proef van juni of de proef van september.

 

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzonderingen:
  • Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
  • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
  • Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!  

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Audiovisuele kunsten 

Afstudeerrichting: Algemene opleiding

Studieniveau: Academische bachelor - HO

Specificatie: Bachelor of Arts

Studiegebied: Audiovisuele en Beeldende kunst

Belangstellingsdomeinen: Plastische kunsten, Techniek,

Schoolvakken SO: Audiovisuele vorming, Beeld- en mediacultuur, Communicatieve vaardigheden, Cultuurwetenschappen, Expressie, Fotografie,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen binnen Audiovisuele kunsten zijn:

Audiovisuele kunsten : Animatiefilm (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Cinematografie (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Communicatie- en multimediadesign (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Film (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Montage (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Productie (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Radio (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Regie (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Schrijven (Academische bachelor - HO)
Audiovisuele kunsten : Televisie-film (Academische bachelor - HO)

Vervolgopleidingen


een masteropleiding

Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.

Masteropleidingen binnen dit studiegebied





































een postgraduaat

Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.


een verkorte bachelor/master

Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.

Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Instellingen

Paleizenstraat 70  1030 Schaarbeek
02 250 11 00    


Beroepsuitwegen

Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.

Als afgestudeerde word je in functie van de genoten specialisatie  opgeleid tot filmregisseur en -maker.
Hoewel de filmregie  zowel binnen de opleiding als bij de beroepsuitoefening  centraal staat, behoren functies als scenarioschrijver, cameraman, montage-, beeld- en geluidsspecialist, assistent- of zelfstandig filmrealisator, producent tot de concrete beroepsmogelijkheden.


Klik hieronder op één van de beroepen voor een beschrijving van dat beroep, inclusief looninformatie en actuele vacatures.

Mogelijke beroepen

Beeld- en geluidsmonteur
Productieverantwoordelijke podium/audiovisueel
Regisseur audiovisuele producties

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Academische Bachelor: Audiovisuele kunsten

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Audiovisuele vorming (KSO) 101 12,67% 67,76% 7 10 11 26 46 1
Economie-moderne talen (ASO) 56 0,20% 81,38% 3 0 2 11 37 3
Humane wetenschappen (ASO) 121 0,46% 80,71% 4 5 4 28 72 8
Latijn-moderne talen (ASO) 48 0,49% 78,08% 4 1 2 9 32 0
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 30 0,28% 77,66% 1 2 3 5 18 1
Multimedia (TSO) 53 3,68% 51,95% 7 10 4 20 9 3
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 34 0,15% 59,09% 4 4 3 10 10 3
Toegepaste beeldende kunst (KSO) 47 3,38% 76,45% 1 7 13 21 5
Vrije beeldende kunst (KSO) 38 3,35% 82,66% 3 1 5 28 1
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 49 0,14% 80,17% 1 1 2 16 28 1

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 03-02-2017