Landschaps- en tuinarchitectuur - Professionele bachelor

 

Algemene info


De opleiding vormt je tot ontwerper van tuinen, stedelijk groen en landschappen.
Ontwerpen wordt hier opgevat als het creatief bedenken van conceptuele, uitvoeringsklare of beleidsmatige voorstellen voor de vormgeving en inrichting van private tuinen, de stedelijke woonomgeving of het landelijk gebied.
Je combineert esthetica en functionaliteit tot een realiseerbaar idee en een duurzaam project.

Het hoofdaccent ligt op het verwerven van ruimtelijk inzicht, gevoel voor de menselijke schaal en op de integrale verfijning van de creatieve teken- en ontwerpvaardigheden.


Voor wie?
Een specifieke vooropleiding is niet nodig.
Je hoeft ook niet speciaal exact-wetenschappelijke vakken te hebben gevolgd om te beginnen aan deze opleiding. 


Aanvullende info:

Erasmushogeschool Brussel - Campus Jette

Landschaps- en tuinarchitectuur \"Lta\" is dé \"groene\" ontwerpopleiding. Je leert zowel tuinen, groene & stedelijke ruimten als landschappen duurzaam en klimaatbewust ontwerpen. Ontwerpen wordt hier opgevat als het creatief bedenken van conceptuele, uitvoeringsklare of beleidsmatige voorstellen voor de vormgeving en inrichting van de buitenruimte.
De opleiding is opgebouwd rond 4 thematische leerlijnen, “ontwerpatelier” met als onderdelen: ontwerp, beplantingsontwerp, technisch ontwerp en planpresentatie, “planten”, “technieken”, “grafische vorming” en 3 geïntegreerde leerlijnen, “ondersteunende wetenschappen”, “onderzoekend handelen” en “taalontwikkeling & communicatie”.
Het ontwerpatelier staat centraal in de opleiding, het wordt gekenmerkt door zijn coachende aanpak. Kern van deze leerlijn zijn twaalf beroepsgerelateerde ontwerpprojecten doorheen verschillende schaalniveaus. Je evolueert in het ontwerpproces van kleine projecten naar geïntegreerde en interdisciplinaire projecten met een grote complexiteit, de bachelorproef is het sluitstuk van deze projecten.

Hogeschool Gent - KASK-Koninklijk Conservatorium - Campus Bijloke

In het eerste jaar zijn tuinen het hoofdthema. Je leert hoe je deze kan ontwerpen, hoe je de beplanting ervoor kiest en hoe je de nodige bouwkundige elementen ontwikkelt. Digitale en manuele visualisatietechnieken zullen je helpen dit zoekproces en het resultaat ervan op papier te zetten. Het ontwerpen wordt in een cultureel en tuinhistorisch perspectief geplaatst. De ateliers worden geflankeerd door theoretische hoorcolleges die de nodige kennis aanreiken om de opdrachten tot een goed einde te brengen. Zes leerlijnen vormen daarbij de rode draad: ontwerpen, beplanting, technieken, visualisatie, kunst & cultuur en landschap.
In het tweede jaar evolueer je in je leerproces door je kennis en ervaring toe te passen op en uit te breiden via ontwerpopdrachten op stedelijk niveau. Het gaat dan om de stad en zijn publieke ruimtes. Bij het ontwerpen en uitwerken van parken, woongroen, pleinen enz. leer je omgaan met deze schaalvergroting en grotere complexiteit. De vijf leerlijnen komen opnieuw aan bod in ateliers en hoorcolleges.
Het derde jaar bestaat enerzijds uit de stage die je loopt in een studiebureau of op een openbare dienst in binnen- of buitenland en anderzijds uit het ontwerp en de planning van landschappen. Als finale test leg je je bachelorproef af.


Studiepunten

180

Landschaps- en tuinarchitectuur - Professionele bachelor

Algemene info


De opleiding vormt je tot ontwerper van tuinen, stedelijk groen en landschappen.
Ontwerpen wordt hier opgevat als het creatief bedenken van conceptuele, uitvoeringsklare of beleidsmatige voorstellen voor de vormgeving en inrichting van private tuinen, de stedelijke woonomgeving of het landelijk gebied.
Je combineert esthetica en functionaliteit tot een realiseerbaar idee en een duurzaam project.

Het hoofdaccent ligt op het verwerven van ruimtelijk inzicht, gevoel voor de menselijke schaal en op de integrale verfijning van de creatieve teken- en ontwerpvaardigheden.


Voor wie?
Een specifieke vooropleiding is niet nodig.
Je hoeft ook niet speciaal exact-wetenschappelijke vakken te hebben gevolgd om te beginnen aan deze opleiding. 


Aanvullende info:

Erasmushogeschool Brussel - Campus Jette

Landschaps- en tuinarchitectuur "Lta" is dé "groene" ontwerpopleiding. Je leert zowel tuinen, groene & stedelijke ruimten als landschappen duurzaam en klimaatbewust ontwerpen. Ontwerpen wordt hier opgevat als het creatief bedenken van conceptuele, uitvoeringsklare of beleidsmatige voorstellen voor de vormgeving en inrichting van de buitenruimte.
De opleiding is opgebouwd rond 4 thematische leerlijnen, “ontwerpatelier” met als onderdelen: ontwerp, beplantingsontwerp, technisch ontwerp en planpresentatie, “planten”, “technieken”, “grafische vorming” en 3 geïntegreerde leerlijnen, “ondersteunende wetenschappen”, “onderzoekend handelen” en “taalontwikkeling & communicatie”.
Het ontwerpatelier staat centraal in de opleiding, het wordt gekenmerkt door zijn coachende aanpak. Kern van deze leerlijn zijn twaalf beroepsgerelateerde ontwerpprojecten doorheen verschillende schaalniveaus. Je evolueert in het ontwerpproces van kleine projecten naar geïntegreerde en interdisciplinaire projecten met een grote complexiteit, de bachelorproef is het sluitstuk van deze projecten.

Hogeschool Gent - KASK-Koninklijk Conservatorium - Campus Bijloke

In het eerste jaar zijn tuinen het hoofdthema. Je leert hoe je deze kan ontwerpen, hoe je de beplanting ervoor kiest en hoe je de nodige bouwkundige elementen ontwikkelt. Digitale en manuele visualisatietechnieken zullen je helpen dit zoekproces en het resultaat ervan op papier te zetten. Het ontwerpen wordt in een cultureel en tuinhistorisch perspectief geplaatst. De ateliers worden geflankeerd door theoretische hoorcolleges die de nodige kennis aanreiken om de opdrachten tot een goed einde te brengen. Zes leerlijnen vormen daarbij de rode draad: ontwerpen, beplanting, technieken, visualisatie, kunst & cultuur en landschap.
In het tweede jaar evolueer je in je leerproces door je kennis en ervaring toe te passen op en uit te breiden via ontwerpopdrachten op stedelijk niveau. Het gaat dan om de stad en zijn publieke ruimtes. Bij het ontwerpen en uitwerken van parken, woongroen, pleinen enz. leer je omgaan met deze schaalvergroting en grotere complexiteit. De vijf leerlijnen komen opnieuw aan bod in ateliers en hoorcolleges.
Het derde jaar bestaat enerzijds uit de stage die je loopt in een studiebureau of op een openbare dienst in binnen- of buitenland en anderzijds uit het ontwerp en de planning van landschappen. Als finale test leg je je bachelorproef af.


Studiepunten

180

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Landschaps- en tuinarchitectuur 

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Architectuur

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Plastische kunsten, Techniek,

Schoolvakken SO: Architecturale vorming, Tuinbouw, Wetenschappelijk tekenen,

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Landschaps- en tuinarchitectuur


Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Landschaps- en tuinarchitectuur

Geografie - Universiteit Gent Campus Gent

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel Campus Dansaert RITCS

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Erasmushogeschool Brussel, Campus Jette

Starten in februari
Werkstudententraject

Instellingen

Laarbeeklaan 121  1090 Jette
02 472 52 00    


J.Kluyskensstraat 2  9000 Gent
09 267 01 00    


Beroepsuitwegen

Landschaps- en tuinarchitecten zijn vormgevers van buitenruimten en leefomgeving.
Zij plannen en ontwerpen stedelijke en rurale landschappen in tijd en ruimte.
Verder vervullen zij een toezichthoudende functie bij de aanleg en inrichting van deze ruimten.
De professionele opdracht gebeurt vaak in een interdisciplinair (ingenieurs, architecten, ecologen, bosbouwkundigen, stedenbouwkundigen, verkeersdeskundigen) verband.
Het beroep kan zowel op zelfstandige basis als in dienstverband (multidisciplinaire studiebureaus, openbare diensten) worden uitgeoefend.
Mogelijke opdrachtgevers kunnen rijks-, gemeenschaps-, provinciale en gemeentelijke overheden (groendienst), nutsbedrijven, ondernemingen, projectontwikkelaars, vzw's en particulieren zijn.
De landschaps- en tuinarchitect kan aan de slag in studie- en ontwerpbureaus van architecten, projectontwikkelaars en maatschappijen voor sociale woningbouw.
Hij kan tewerkgesteld worden als ontwerper en aannemer in bedrijven of in loondienst.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Landschapsarchitect

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Humane wetenschappen (ASO) 32 0,12% 73,92% 2 4 3 5 15 3
Planttechnische wetenschappen (TSO) 136 15,30% 75,73% 14 7 9 22 75 9
Tuinaanleg en onderhoud (BSO) 43 5,35% 55,73% 12 8 2 0 20 1

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Erasmushogeschool Brussel Vantage (B2)
Hogeschool Gent Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 20-02-2017

Landschaps- en tuinarchitectuur - Professionele bachelor

Algemene info


De opleiding vormt je tot ontwerper van tuinen, stedelijk groen en landschappen.
Ontwerpen wordt hier opgevat als het creatief bedenken van conceptuele, uitvoeringsklare of beleidsmatige voorstellen voor de vormgeving en inrichting van private tuinen, de stedelijke woonomgeving of het landelijk gebied.
Je combineert esthetica en functionaliteit tot een realiseerbaar idee en een duurzaam project.

Het hoofdaccent ligt op het verwerven van ruimtelijk inzicht, gevoel voor de menselijke schaal en op de integrale verfijning van de creatieve teken- en ontwerpvaardigheden.


Voor wie?
Een specifieke vooropleiding is niet nodig.
Je hoeft ook niet speciaal exact-wetenschappelijke vakken te hebben gevolgd om te beginnen aan deze opleiding. 


Aanvullende info:

Erasmushogeschool Brussel - Campus Jette

Landschaps- en tuinarchitectuur "Lta" is dé "groene" ontwerpopleiding. Je leert zowel tuinen, groene & stedelijke ruimten als landschappen duurzaam en klimaatbewust ontwerpen. Ontwerpen wordt hier opgevat als het creatief bedenken van conceptuele, uitvoeringsklare of beleidsmatige voorstellen voor de vormgeving en inrichting van de buitenruimte.
De opleiding is opgebouwd rond 4 thematische leerlijnen, “ontwerpatelier” met als onderdelen: ontwerp, beplantingsontwerp, technisch ontwerp en planpresentatie, “planten”, “technieken”, “grafische vorming” en 3 geïntegreerde leerlijnen, “ondersteunende wetenschappen”, “onderzoekend handelen” en “taalontwikkeling & communicatie”.
Het ontwerpatelier staat centraal in de opleiding, het wordt gekenmerkt door zijn coachende aanpak. Kern van deze leerlijn zijn twaalf beroepsgerelateerde ontwerpprojecten doorheen verschillende schaalniveaus. Je evolueert in het ontwerpproces van kleine projecten naar geïntegreerde en interdisciplinaire projecten met een grote complexiteit, de bachelorproef is het sluitstuk van deze projecten.

Hogeschool Gent - KASK-Koninklijk Conservatorium - Campus Bijloke

In het eerste jaar zijn tuinen het hoofdthema. Je leert hoe je deze kan ontwerpen, hoe je de beplanting ervoor kiest en hoe je de nodige bouwkundige elementen ontwikkelt. Digitale en manuele visualisatietechnieken zullen je helpen dit zoekproces en het resultaat ervan op papier te zetten. Het ontwerpen wordt in een cultureel en tuinhistorisch perspectief geplaatst. De ateliers worden geflankeerd door theoretische hoorcolleges die de nodige kennis aanreiken om de opdrachten tot een goed einde te brengen. Zes leerlijnen vormen daarbij de rode draad: ontwerpen, beplanting, technieken, visualisatie, kunst & cultuur en landschap.
In het tweede jaar evolueer je in je leerproces door je kennis en ervaring toe te passen op en uit te breiden via ontwerpopdrachten op stedelijk niveau. Het gaat dan om de stad en zijn publieke ruimtes. Bij het ontwerpen en uitwerken van parken, woongroen, pleinen enz. leer je omgaan met deze schaalvergroting en grotere complexiteit. De vijf leerlijnen komen opnieuw aan bod in ateliers en hoorcolleges.
Het derde jaar bestaat enerzijds uit de stage die je loopt in een studiebureau of op een openbare dienst in binnen- of buitenland en anderzijds uit het ontwerp en de planning van landschappen. Als finale test leg je je bachelorproef af.


Studiepunten

180

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Landschaps- en tuinarchitectuur 

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Architectuur

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Plastische kunsten, Techniek,

Schoolvakken SO: Architecturale vorming, Tuinbouw, Wetenschappelijk tekenen,

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Landschaps- en tuinarchitectuur


Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Landschaps- en tuinarchitectuur

Geografie - Universiteit Gent Campus Gent

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel Campus Dansaert RITCS

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Erasmushogeschool Brussel, Campus Jette

Starten in februari
Werkstudententraject

Instellingen

Laarbeeklaan 121  1090 Jette
02 472 52 00    


J.Kluyskensstraat 2  9000 Gent
09 267 01 00    


Beroepsuitwegen

Landschaps- en tuinarchitecten zijn vormgevers van buitenruimten en leefomgeving.
Zij plannen en ontwerpen stedelijke en rurale landschappen in tijd en ruimte.
Verder vervullen zij een toezichthoudende functie bij de aanleg en inrichting van deze ruimten.
De professionele opdracht gebeurt vaak in een interdisciplinair (ingenieurs, architecten, ecologen, bosbouwkundigen, stedenbouwkundigen, verkeersdeskundigen) verband.
Het beroep kan zowel op zelfstandige basis als in dienstverband (multidisciplinaire studiebureaus, openbare diensten) worden uitgeoefend.
Mogelijke opdrachtgevers kunnen rijks-, gemeenschaps-, provinciale en gemeentelijke overheden (groendienst), nutsbedrijven, ondernemingen, projectontwikkelaars, vzw's en particulieren zijn.
De landschaps- en tuinarchitect kan aan de slag in studie- en ontwerpbureaus van architecten, projectontwikkelaars en maatschappijen voor sociale woningbouw.
Hij kan tewerkgesteld worden als ontwerper en aannemer in bedrijven of in loondienst.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Landschapsarchitect

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Humane wetenschappen (ASO) 32 0,12% 73,92% 2 4 3 5 15 3
Planttechnische wetenschappen (TSO) 136 15,30% 75,73% 14 7 9 22 75 9
Tuinaanleg en onderhoud (BSO) 43 5,35% 55,73% 12 8 2 0 20 1

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Erasmushogeschool Brussel Vantage (B2)
Hogeschool Gent Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 20-02-2017