Fysica en sterrenkunde - Academische bachelor

 

Algemene info


Deze opleiding heeft tot doel een brede basiskennis te verwerven in de hedendaagse natuur- en sterrenkunde.
De natuurkunde of fysica bestudeert de fundamentele samenhang en opbouw van de materie, vanaf het kleinste subatomair deeltje tot de immensiteit van galactische stelsels.
De studie van de natuurkunde streeft ernaar waarnemingen zo precies mogelijk te omschrijven en te karakteriseren om te komen tot een diepgaand inzicht in de omringende werkelijkheid.

In de bacheloropleiding worden de fundamentele methoden en technieken bestudeerd die nodig zijn om de fysische werkelijkheid te beschrijven.
Bovendien wordt in deze basisopleiding een eerste aanzet gegeven tot de grote specialisatietakken van de fysica en de sterrenkunde.
Het 1ste bachelorjaar valt voor een belangrijk deel samen met de richting wiskunde.
Daarnaast zijn er verscheidene basisvakken fysica en een vak programmeren voorzien.
Vanaf de 2de bachelor staat fysica en sterrenkunde centraal.
In het 2de en 3de bachelorjaar kan de student via de keuzevakken opteren om zijn blikveld te verruimen met een aantal niet-natuurkundige vakken of om toch binnen de natuurkunde te blijven en een aantal verdiepende vakken te kiezen.
Voor wie?
De studie van Fysica en sterrenkunde is weggelegd voor studenten die praktisch vernuft combineren met een abstracte geest.
Je moet namelijk niet alleen goed zijn in het opzetten en het interpreteren van experimenten, maar je moet ook wiskunde - de abstracte taal van de fysica - vlot kunnen hanteren.
Dit is reeds in het eerste jaar een belangrijke vereiste; een goede wiskundige basiskennis is dus noodzakelijk om deze studierichting aan te vatten. 
Wie acht uur wiskunde volgde in het laatste jaar van de humaniora is het beste voorbereid, maar ook zes uur kunnen volstaan, mits een gezonde interesse en een niet aflatende motivatie.
 



Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Fysica en sterrenkunde - Academische bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

Algemene info


Deze opleiding heeft tot doel een brede basiskennis te verwerven in de hedendaagse natuur- en sterrenkunde.
De natuurkunde of fysica bestudeert de fundamentele samenhang en opbouw van de materie, vanaf het kleinste subatomair deeltje tot de immensiteit van galactische stelsels.
De studie van de natuurkunde streeft ernaar waarnemingen zo precies mogelijk te omschrijven en te karakteriseren om te komen tot een diepgaand inzicht in de omringende werkelijkheid.

In de bacheloropleiding worden de fundamentele methoden en technieken bestudeerd die nodig zijn om de fysische werkelijkheid te beschrijven.
Bovendien wordt in deze basisopleiding een eerste aanzet gegeven tot de grote specialisatietakken van de fysica en de sterrenkunde.
Het 1ste bachelorjaar valt voor een belangrijk deel samen met de richting wiskunde.
Daarnaast zijn er verscheidene basisvakken fysica en een vak programmeren voorzien.
Vanaf de 2de bachelor staat fysica en sterrenkunde centraal.
In het 2de en 3de bachelorjaar kan de student via de keuzevakken opteren om zijn blikveld te verruimen met een aantal niet-natuurkundige vakken of om toch binnen de natuurkunde te blijven en een aantal verdiepende vakken te kiezen.
Voor wie?
De studie van Fysica en sterrenkunde is weggelegd voor studenten die praktisch vernuft combineren met een abstracte geest.
Je moet namelijk niet alleen goed zijn in het opzetten en het interpreteren van experimenten, maar je moet ook wiskunde - de abstracte taal van de fysica - vlot kunnen hanteren.
Dit is reeds in het eerste jaar een belangrijke vereiste; een goede wiskundige basiskennis is dus noodzakelijk om deze studierichting aan te vatten. 
Wie acht uur wiskunde volgde in het laatste jaar van de humaniora is het beste voorbereid, maar ook zes uur kunnen volstaan, mits een gezonde interesse en een niet aflatende motivatie.
 



Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

Universiteit Gent - Campus Gent

In de bacheloropleiding worden de fundamentele methoden en technieken bestudeerd die nodig zijn om de fysische werkelijkheid te beschrijven. Bovendien wordt in deze basisopleiding een eerste aanzet gegeven tot de grote specialisatietakken van de fysica en de sterrenkunde. 
Het eerste bachelorjaar valt voor een belangrijk deel samen met de richting Wiskunde. Daarnaast zijn er verscheidene basisvakken fysica en een vak Programmeren voorzien. 
Vanaf de tweede bachelor staat fysica en sterrenkunde centraal. 
In het tweede en derde bachelorjaar kan je via de keuzevakken opteren om je blikveld te verruimen met een aantal niet-natuurkundige vakken, of om toch binnen de natuurkunde te blijven en een aantal verdiepende vakken te kiezen.

Onderwijs



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Vrije Universiteit Brussel - Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

In de bachelorfase krijg je een brede en grondige basiskennis in de klassieke en moderne fysica. Bovendien ontwikkel je een kritisch wetenschappelijke houding en maak je kennis met hedendaagse onderzoeksmethoden. Daarnaast heeft de opleiding ook aandacht voor de wisselwerking met andere wetenschappelijke disciplines zoals de chemie, wiskunde en ingenieurswetenschappen.
Je krijgt een onontbeerlijke basis in wiskunde, chemie, meettechnieken, informatica en het verwerken van experimentele gegevens. Het relatief hoog aandeel van ondersteunende opleidingsonderdelen wiskunde maakt meteen duidelijk hoe belangrijk wiskunde is voor een fysicus. 


Bijzondere toelatingsvoorwaarden

De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een ijkingstoets
Met deze toets ontdek je of je de noodzakelijke wiskundige vaardigheden hebt om te starten in een opleiding wiskunde, informatica, of fysica & sterrenkunde. 

De toets bouwt verder op de leerstof van de richtingen uit het secundair onderwijs met 6 uur wiskunde. Leerinhouden wiskunde van de eerste, tweede en derde graad komen aan bod. De startcompetenties die je nodig hebt voor deze opleidingen gaan echter verder. Kun je ook verschillende wiskundige technieken combineren? Kun je een toegepast probleem interpreteren en opsplitsen in deelproblemen? Vind je de juiste wiskundige technieken om de deelproblemen op te lossen? Kun je je deelresultaten opnieuw combineren om zo een antwoord te formuleren op de oorspronkelijke vraag?
Voor info: http://www.ijkingstoets.be 

 

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzonderingen:
  • Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
  • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
  • Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!  

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Fysica en sterrenkunde 

Studieniveau: Academische bachelor - HO

Specificatie: Bachelor of Science

Studiegebied: Wetenschappen

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Techniek, Wiskunde-cijferwerk,

Schoolvakken SO: Fysica, Natuurwetenschappen, Wetenschappen,

Vervolgopleidingen


een masteropleiding

Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.

Masteropleidingen binnen dit studiegebied
































































een postgraduaat

Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.


een verkorte bachelor/master

Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.

Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Instellingen

Pleinlaan 2  1050 Elsene
02 629 20 10    


Sint-Pietersnieuwstraat 33  9000 Gent
09 331 00 31    


Beroepsuitwegen

Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.

De afgestudeerden in de fysica hebben een brede waaier aan tewerkstellingsmogelijkheden.
Er zijn tal van tewerkstellingsmogelijkheden in de industrie: beeldvormingstechnieken, lasertechnieken, microprocessoren, milieu, optische apparatuur.
Fysici kunnen ook werkzaam zijn in het wetenschappelijk onderzoek aan de universiteiten of in overheids- of bedrijfslabo's.
Andere mogelijkheden zijn de kwaliteitscontrole, automatisering of de medische sector.
Meer en meer fysici komen in de sector van de informatica terecht, vooral op die domeinen waar materialenkennis wordt gecombineerd met informatica, maar ook als ICT-coördinator bij verschillende instellingen.
De fysicus kan ook als leraar terecht in het secundair en hoger onderwijs (mits het volgen van de specifieke lerarenopleiding).
In de masteropleiding worden ook minors aangeboden die je voorbereiden op een loopbaan in het onderwijs, in onderzoek of in het bedrijfsleven.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Onderzoeker exacte wetenschappen
Sterrenkundige

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Academische Bachelor: Bachelor of Science in de fysica en de sterrenkunde

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Latijn-wiskunde (ASO) 59 0,51% 62,02% 6 5 11 11 24 2
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 266 0,73% 62,87% 19 38 37 50 98 24

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 29-01-2018

Fysica en sterrenkunde - Academische bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

Algemene info


Deze opleiding heeft tot doel een brede basiskennis te verwerven in de hedendaagse natuur- en sterrenkunde.
De natuurkunde of fysica bestudeert de fundamentele samenhang en opbouw van de materie, vanaf het kleinste subatomair deeltje tot de immensiteit van galactische stelsels.
De studie van de natuurkunde streeft ernaar waarnemingen zo precies mogelijk te omschrijven en te karakteriseren om te komen tot een diepgaand inzicht in de omringende werkelijkheid.

In de bacheloropleiding worden de fundamentele methoden en technieken bestudeerd die nodig zijn om de fysische werkelijkheid te beschrijven.
Bovendien wordt in deze basisopleiding een eerste aanzet gegeven tot de grote specialisatietakken van de fysica en de sterrenkunde.
Het 1ste bachelorjaar valt voor een belangrijk deel samen met de richting wiskunde.
Daarnaast zijn er verscheidene basisvakken fysica en een vak programmeren voorzien.
Vanaf de 2de bachelor staat fysica en sterrenkunde centraal.
In het 2de en 3de bachelorjaar kan de student via de keuzevakken opteren om zijn blikveld te verruimen met een aantal niet-natuurkundige vakken of om toch binnen de natuurkunde te blijven en een aantal verdiepende vakken te kiezen.
Voor wie?
De studie van Fysica en sterrenkunde is weggelegd voor studenten die praktisch vernuft combineren met een abstracte geest.
Je moet namelijk niet alleen goed zijn in het opzetten en het interpreteren van experimenten, maar je moet ook wiskunde - de abstracte taal van de fysica - vlot kunnen hanteren.
Dit is reeds in het eerste jaar een belangrijke vereiste; een goede wiskundige basiskennis is dus noodzakelijk om deze studierichting aan te vatten. 
Wie acht uur wiskunde volgde in het laatste jaar van de humaniora is het beste voorbereid, maar ook zes uur kunnen volstaan, mits een gezonde interesse en een niet aflatende motivatie.
 



Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

Universiteit Gent - Campus Gent

In de bacheloropleiding worden de fundamentele methoden en technieken bestudeerd die nodig zijn om de fysische werkelijkheid te beschrijven. Bovendien wordt in deze basisopleiding een eerste aanzet gegeven tot de grote specialisatietakken van de fysica en de sterrenkunde. 
Het eerste bachelorjaar valt voor een belangrijk deel samen met de richting Wiskunde. Daarnaast zijn er verscheidene basisvakken fysica en een vak Programmeren voorzien. 
Vanaf de tweede bachelor staat fysica en sterrenkunde centraal. 
In het tweede en derde bachelorjaar kan je via de keuzevakken opteren om je blikveld te verruimen met een aantal niet-natuurkundige vakken, of om toch binnen de natuurkunde te blijven en een aantal verdiepende vakken te kiezen.

Onderwijs



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Vrije Universiteit Brussel - Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

In de bachelorfase krijg je een brede en grondige basiskennis in de klassieke en moderne fysica. Bovendien ontwikkel je een kritisch wetenschappelijke houding en maak je kennis met hedendaagse onderzoeksmethoden. Daarnaast heeft de opleiding ook aandacht voor de wisselwerking met andere wetenschappelijke disciplines zoals de chemie, wiskunde en ingenieurswetenschappen.
Je krijgt een onontbeerlijke basis in wiskunde, chemie, meettechnieken, informatica en het verwerken van experimentele gegevens. Het relatief hoog aandeel van ondersteunende opleidingsonderdelen wiskunde maakt meteen duidelijk hoe belangrijk wiskunde is voor een fysicus. 


Bijzondere toelatingsvoorwaarden

De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een ijkingstoets
Met deze toets ontdek je of je de noodzakelijke wiskundige vaardigheden hebt om te starten in een opleiding wiskunde, informatica, of fysica & sterrenkunde. 

De toets bouwt verder op de leerstof van de richtingen uit het secundair onderwijs met 6 uur wiskunde. Leerinhouden wiskunde van de eerste, tweede en derde graad komen aan bod. De startcompetenties die je nodig hebt voor deze opleidingen gaan echter verder. Kun je ook verschillende wiskundige technieken combineren? Kun je een toegepast probleem interpreteren en opsplitsen in deelproblemen? Vind je de juiste wiskundige technieken om de deelproblemen op te lossen? Kun je je deelresultaten opnieuw combineren om zo een antwoord te formuleren op de oorspronkelijke vraag?
Voor info: http://www.ijkingstoets.be 

 

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzonderingen:
  • Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
  • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
  • Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!  

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Fysica en sterrenkunde 

Studieniveau: Academische bachelor - HO

Specificatie: Bachelor of Science

Studiegebied: Wetenschappen

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Techniek, Wiskunde-cijferwerk,

Schoolvakken SO: Fysica, Natuurwetenschappen, Wetenschappen,

Vervolgopleidingen


een masteropleiding

Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.

Masteropleidingen binnen dit studiegebied
































































een postgraduaat

Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.


een verkorte bachelor/master

Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.

Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Instellingen

Pleinlaan 2  1050 Elsene
02 629 20 10    


Sint-Pietersnieuwstraat 33  9000 Gent
09 331 00 31    


Beroepsuitwegen

Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.

De afgestudeerden in de fysica hebben een brede waaier aan tewerkstellingsmogelijkheden.
Er zijn tal van tewerkstellingsmogelijkheden in de industrie: beeldvormingstechnieken, lasertechnieken, microprocessoren, milieu, optische apparatuur.
Fysici kunnen ook werkzaam zijn in het wetenschappelijk onderzoek aan de universiteiten of in overheids- of bedrijfslabo's.
Andere mogelijkheden zijn de kwaliteitscontrole, automatisering of de medische sector.
Meer en meer fysici komen in de sector van de informatica terecht, vooral op die domeinen waar materialenkennis wordt gecombineerd met informatica, maar ook als ICT-coördinator bij verschillende instellingen.
De fysicus kan ook als leraar terecht in het secundair en hoger onderwijs (mits het volgen van de specifieke lerarenopleiding).
In de masteropleiding worden ook minors aangeboden die je voorbereiden op een loopbaan in het onderwijs, in onderzoek of in het bedrijfsleven.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Onderzoeker exacte wetenschappen
Sterrenkundige

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Academische Bachelor: Bachelor of Science in de fysica en de sterrenkunde

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Latijn-wiskunde (ASO) 59 0,51% 62,02% 6 5 11 11 24 2
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 266 0,73% 62,87% 19 38 37 50 98 24

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 29-01-2018