HO
- Startpagina HO
- Algemene info HO
- Graduaatsopleidingen
- HBO5 Verpleegkunde
- Professionele bachelor
- Academische bachelor
- Ba-na-Ba
- Master
- Ma-na-Ma
- Postgraduaat
- Schakelprogramma's
- Studierendement
- Zoeken via alfabet
- Zoeken via belangstelling
- Zoeken via studiegebied
- Zoeken via schoolvakken
- Zoeken via instelling
- Zoeken via campussen
- Zoeken via provincie
- Zoeken via trefwoorden
- Zoeken via onderwijstaal
- Keuzetrajecten HO
- Flexibel studeren
- Functiebeperking en HO
- Recht op vrijstellingen?
- Zelftests
- Keuzerooster
- Buiten Vlaanderen
- International students
- Instellingen HO
- Bacheloropleidingen
- Leerkrediet
- Studentenhuizen
- SID-in's
- Studievoortgang
- Stoppen in HO
- Veranderen in HO
- Rapport schoolverlaters VDAB
- Deeltijds Kunstonderwijs
- Linken
- Downloads
- Moeilijke woorden


Electromechanical Engineering: Control engineering and automation (E) - Master
UGent
De master ingenieurswetenschappen wordt aan de UGent volledig in de Engelse taal gedoceerd.
Studiepunten
120


Electromechanical Engineering: Control engineering and automation (E) - Master |
|
Algemene info
UGent
De master ingenieurswetenschappen wordt aan de UGent volledig in de Engelse taal gedoceerd.
Studiepunten
120
TOELATINGSVOORWAARDEN
Het bezit van de graad van bachelor, verworven in een academische gerichte bacheloropleiding, geeft recht op een rechtstreekse toegang tot minstens één masteropleiding.
Andere manieren om van een bachelor door te stromen naar een master:
- na een professioneel gerichte bacheloropleiding dient er een schakelprogramma te worden gevolgd.
- na een academische bacheloropleiding met een andere kwalificatie dient er eventueel een voorbereidingsprogramma te worden gevolgd.
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Electromechanical Engineering: Control engineering and automation (E)
Studieniveau: Master - HO
Specificatie: Master of Science
Studiegebied: Toegepaste wetenschappen
Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Techniek, Wiskunde-cijferwerk,
Schoolvakken SO: Elektriciteit, Elektromechanica, Elektronica, Informatica, Mechanica, Wiskunde,
Vervolgopleidingen
Na een masteropleiding kan je, binnen het hoger onderwijs, verder studeren in:
een master-na-master
Volgende Ma-na-Ma's sluiten aan op Electromechanical Engineering: Control engineering and automation (E)
Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.
een postgraduaat
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bachelor
Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.
een lerarenopleiding
Na een masteropleiding kan je via een verkorte educatieve masteropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een universiteit. Meer info.
Beroepsuitwegen
De tewerkstellingsmogelijkheden voor burgerlijk ingenieurs zijn niet onder één noemer te brengen.
Door de gekozen specialisatie kunnen er grote verschillen zijn in de sectoren waar ingenieurs terechtkomen. Burgerlijk ingenieurs vinden we ook terug als lesgever in het secundair en hoger onderwijs.
De master in de Ingenieurswetenschappen: werktuigkunde / werktuigkunde-elektrotechniek kan worden tewerkgesteld in metaalverwerkende nijverheid, kunststoffenindustrie, procesindustrie en chemische industrie, elektrotechnische industrie, machine- en apparatenbouw, ontwerp en fabricage van transportsystemen, exploitatie en onderhoud van grond- en luchtvoertuigen, ontwerp en exploitatie van technische installaties, adviesbureaus, softwareontwikkeling, overheid.
Afgestudeerden in de Regeltechniek en automatisering kunnen functies uitoefenen in het onderzoek en het ontwerp voor de automatisering, de regeling en de supervisie van alle mogelijke systemen, in de procesindustrie, de energieproductie, in de werktuigkundige en elektrotechnische sector, en in alle andere industriële sectoren.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Burgerlijk ingenieur
Expert onderzoek en ontwikkeling in de industrie
( knelpuntberoep)
Onderzoeker exacte wetenschappen
Vlaamse Kwalificatiestructuur
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Boekhouden - informatica (TSO) | 80 | 1,64 | 62,83 | 9 | 10 | 12 | 12 | 31 | 6 |
Economie-moderne talen (ASO) | 427 | 1,54 | 79,6 | 25 | 21 | 33 | 66 | 266 | 16 |
Economie-wiskunde (ASO) | 38 | 0,57 | 91,99 | 0 | 1 | 2 | 1 | 32 | 2 |
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) | 392 | 6,11 | 63,07 | 34 | 46 | 58 | 92 | 140 | 22 |
Haarstilist (BSO) | 38 | 1,06 | 17,98 | 18 | 7 | 4 | 3 | 1 | 5 |
Handel (TSO) | 361 | 2,65 | 51,98 | 65 | 50 | 47 | 68 | 95 | 36 |
Humane wetenschappen (ASO) | 1829 | 6,99 | 81,97 | 76 | 84 | 125 | 322 | 1 174 | 48 |
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) | 265 | 8,66 | 53,1 | 35 | 39 | 49 | 69 | 56 | 17 |
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) | 533 | 6,17 | 26,27 | 213 | 116 | 62 | 48 | 59 | 35 |
Kinderzorg (BSO) | 138 | 2,55 | 25,78 | 52 | 27 | 14 | 13 | 13 | 19 |
Latijn-moderne talen (ASO) | 56 | 0,68 | 86,22 | 2 | 3 | 2 | 5 | 44 | 0 |
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) | 101 | 1,44 | 42,41 | 30 | 13 | 14 | 14 | 18 | 12 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 86 | 0,84 | 86,39 | 3 | 2 | 6 | 15 | 58 | 2 |
Naamloos leerjaar (BSO) | 34 | 2,43 | 39,39 | 5 | 15 | 2 | 3 | 8 | 1 |
Onthaal en public relations (TSO) | 113 | 6,36 | 47,57 | 25 | 16 | 19 | 17 | 26 | 10 |
Organisatie-assistentie (BSO) | 35 | 2,38 | 19,38 | 16 | 8 | 5 | 2 | 2 | 2 |
Rudolf Steinerpedagogie (ASO) | 32 | 3,47 | 79,3 | 2 | 2 | 0 | 12 | 15 | 1 |
Schoonheidsverzorging (TSO) | 66 | 2,16 | 40,87 | 12 | 14 | 17 | 10 | 9 | 4 |
Secretariaat-talen (TSO) | 170 | 3,59 | 46,43 | 29 | 31 | 33 | 31 | 34 | 12 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 2030 | 8,21 | 63,38 | 197 | 236 | 283 | 492 | 734 | 88 |
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) | 178 | 1,94 | 27,06 | 69 | 36 | 19 | 23 | 13 | 18 |
Toerisme (TSO) | 69 | 3,27 | 53,78 | 14 | 6 | 12 | 12 | 18 | 7 |
Veiligheidsberoepen (BSO) | 32 | 2,59 | 21,43 | 13 | 8 | 4 | 3 | 2 | 2 |
Verkoop en vertegenwoordiging (BSO) | 31 | 3,74 | 17,58 | 17 | 5 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 62 | 0,16 | 90,44 | 0 | 3 | 3 | 5 | 50 | 1 |
Winkelbeheer en etalage (BSO) | 58 | 2,92 | 21,13 | 24 | 11 | 11 | 4 | 3 | 5 |
Woordkunst-drama (KSO) | 49 | 4,78 | 58,45 | 4 | 7 | 9 | 14 | 12 | 3 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 11-03-2020 |


Electromechanical Engineering: Control engineering and automation (E) - Master |
|
Algemene info
UGent
De master ingenieurswetenschappen wordt aan de UGent volledig in de Engelse taal gedoceerd.
Studiepunten
120
TOELATINGSVOORWAARDEN
Het bezit van de graad van bachelor, verworven in een academische gerichte bacheloropleiding, geeft recht op een rechtstreekse toegang tot minstens één masteropleiding.
Andere manieren om van een bachelor door te stromen naar een master:
- na een professioneel gerichte bacheloropleiding dient er een schakelprogramma te worden gevolgd.
- na een academische bacheloropleiding met een andere kwalificatie dient er eventueel een voorbereidingsprogramma te worden gevolgd.
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Electromechanical Engineering: Control engineering and automation (E)
Studieniveau: Master - HO
Specificatie: Master of Science
Studiegebied: Toegepaste wetenschappen
Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Techniek, Wiskunde-cijferwerk,
Schoolvakken SO: Elektriciteit, Elektromechanica, Elektronica, Informatica, Mechanica, Wiskunde,
Vervolgopleidingen
Na een masteropleiding kan je, binnen het hoger onderwijs, verder studeren in:
een master-na-master
Volgende Ma-na-Ma's sluiten aan op Electromechanical Engineering: Control engineering and automation (E)
Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.
een postgraduaat
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bachelor
Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.
een lerarenopleiding
Na een masteropleiding kan je via een verkorte educatieve masteropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een universiteit. Meer info.
Beroepsuitwegen
De tewerkstellingsmogelijkheden voor burgerlijk ingenieurs zijn niet onder één noemer te brengen.
Door de gekozen specialisatie kunnen er grote verschillen zijn in de sectoren waar ingenieurs terechtkomen. Burgerlijk ingenieurs vinden we ook terug als lesgever in het secundair en hoger onderwijs.
De master in de Ingenieurswetenschappen: werktuigkunde / werktuigkunde-elektrotechniek kan worden tewerkgesteld in metaalverwerkende nijverheid, kunststoffenindustrie, procesindustrie en chemische industrie, elektrotechnische industrie, machine- en apparatenbouw, ontwerp en fabricage van transportsystemen, exploitatie en onderhoud van grond- en luchtvoertuigen, ontwerp en exploitatie van technische installaties, adviesbureaus, softwareontwikkeling, overheid.
Afgestudeerden in de Regeltechniek en automatisering kunnen functies uitoefenen in het onderzoek en het ontwerp voor de automatisering, de regeling en de supervisie van alle mogelijke systemen, in de procesindustrie, de energieproductie, in de werktuigkundige en elektrotechnische sector, en in alle andere industriële sectoren.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Burgerlijk ingenieur
Expert onderzoek en ontwikkeling in de industrie
( knelpuntberoep)
Onderzoeker exacte wetenschappen
Vlaamse Kwalificatiestructuur
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Boekhouden - informatica (TSO) | 80 | 1,64 | 62,83 | 9 | 10 | 12 | 12 | 31 | 6 |
Economie-moderne talen (ASO) | 427 | 1,54 | 79,6 | 25 | 21 | 33 | 66 | 266 | 16 |
Economie-wiskunde (ASO) | 38 | 0,57 | 91,99 | 0 | 1 | 2 | 1 | 32 | 2 |
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) | 392 | 6,11 | 63,07 | 34 | 46 | 58 | 92 | 140 | 22 |
Haarstilist (BSO) | 38 | 1,06 | 17,98 | 18 | 7 | 4 | 3 | 1 | 5 |
Handel (TSO) | 361 | 2,65 | 51,98 | 65 | 50 | 47 | 68 | 95 | 36 |
Humane wetenschappen (ASO) | 1829 | 6,99 | 81,97 | 76 | 84 | 125 | 322 | 1 174 | 48 |
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) | 265 | 8,66 | 53,1 | 35 | 39 | 49 | 69 | 56 | 17 |
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) | 533 | 6,17 | 26,27 | 213 | 116 | 62 | 48 | 59 | 35 |
Kinderzorg (BSO) | 138 | 2,55 | 25,78 | 52 | 27 | 14 | 13 | 13 | 19 |
Latijn-moderne talen (ASO) | 56 | 0,68 | 86,22 | 2 | 3 | 2 | 5 | 44 | 0 |
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) | 101 | 1,44 | 42,41 | 30 | 13 | 14 | 14 | 18 | 12 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 86 | 0,84 | 86,39 | 3 | 2 | 6 | 15 | 58 | 2 |
Naamloos leerjaar (BSO) | 34 | 2,43 | 39,39 | 5 | 15 | 2 | 3 | 8 | 1 |
Onthaal en public relations (TSO) | 113 | 6,36 | 47,57 | 25 | 16 | 19 | 17 | 26 | 10 |
Organisatie-assistentie (BSO) | 35 | 2,38 | 19,38 | 16 | 8 | 5 | 2 | 2 | 2 |
Rudolf Steinerpedagogie (ASO) | 32 | 3,47 | 79,3 | 2 | 2 | 0 | 12 | 15 | 1 |
Schoonheidsverzorging (TSO) | 66 | 2,16 | 40,87 | 12 | 14 | 17 | 10 | 9 | 4 |
Secretariaat-talen (TSO) | 170 | 3,59 | 46,43 | 29 | 31 | 33 | 31 | 34 | 12 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 2030 | 8,21 | 63,38 | 197 | 236 | 283 | 492 | 734 | 88 |
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) | 178 | 1,94 | 27,06 | 69 | 36 | 19 | 23 | 13 | 18 |
Toerisme (TSO) | 69 | 3,27 | 53,78 | 14 | 6 | 12 | 12 | 18 | 7 |
Veiligheidsberoepen (BSO) | 32 | 2,59 | 21,43 | 13 | 8 | 4 | 3 | 2 | 2 |
Verkoop en vertegenwoordiging (BSO) | 31 | 3,74 | 17,58 | 17 | 5 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 62 | 0,16 | 90,44 | 0 | 3 | 3 | 5 | 50 | 1 |
Winkelbeheer en etalage (BSO) | 58 | 2,92 | 21,13 | 24 | 11 | 11 | 4 | 3 | 5 |
Woordkunst-drama (KSO) | 49 | 4,78 | 58,45 | 4 | 7 | 9 | 14 | 12 | 3 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 11-03-2020 |