HO
- Startpagina HO
- Algemene info HO
- Graduaatsopleidingen
- Basisverpleegkunde
- Professionele bachelor
- Academische bachelor
- Ba-na-Ba
- Master
- Ma-na-Ma
- Postgraduaat
- Schakelprogramma's
- Studierendement
- Zoeken via alfabet
- Zoeken via belangstelling
- Zoeken via studiegebied
- Zoeken via schoolvakken
- Zoeken via instelling
- Zoeken via campussen
- Zoeken via provincie
- Zoeken via trefwoorden
- Zoeken via onderwijstaal
- Keuzetrajecten HO
- Flexibel studeren
- Functiebeperking en HO
- Recht op vrijstellingen?
- Zelftests
- Keuzerooster
- Buiten Vlaanderen
- International students
- Bacheloropleidingen
- Leerkrediet
- Studentenhuizen
- SID-in's
- Studievoortgang
- Stoppen in HO
- Veranderen in HO
- Rapport schoolverlaters VDAB
- Deeltijds Kunstonderwijs
- Linken
- Moeilijke woorden

Grafische en digitale media : Media management en technologie - Professionele bachelor
Dit is een praktisch-technische opleiding met een wetenschappelijke onderbouw.
Algemeen
Het is een mix van theorie, praktijk, projectwerk, individueel en groepswerk.
Je wordt ondergedompeld in alle facetten van de grafische en digitale media: lay-out, grafische en digitale vormgeving, paginaopmaak, beeldverwerking, druktechnieken, webtechnologie, fotometrie, marketing en communicatie.
Volgens de principes van design thinking zet je de gebruiker centraal en ontwerp je mediaproducten zoals apps, websites, promotiecampagnes, brochures, posters en verpakkingen. Via 3D-modelling, augmented en virtual reality stel je de prototypes voor aan de klant. Je leert de commerciële en financiële kant van een grafisch bedrijf doorgronden en je leert hoe je zelf een zaak opstart.
Afstudeerrichting Mediamanagement en technologie:
In de afstudeerrichting Media Management en Technologie focus je op druktechnieken, webtechnologieën en marketingtools. Je leert een volledig productieproces begeleiden. Je specialiseert je in een van de keuzetrajecten:
Crossmedia, waarin de nadruk ligt op creatief ondernemen, marketingconcepten en mediatechnologie. Je leert hoe je bedrijven adviseert bij het inzetten van mediatoepassingen voor commerciële campagnes.
Printmedia, waarbij de focus ligt op gedrukte media, verpakkingsontwerp, prototypes maken aan de hand van (3D-)printing en lasercutting, en experimenteren met nieuwe printtechnieken en technologieën zoals virtual reality
Afhankelijk van de hogeschool worden keuzetrajecten georganiseerd.
Voor wie?
Je hebt een passie voor media en communicatie.
Je bent creatief, innovatief en oplossingsgericht.
Je kan je werk plannen en organiseren en je werkt resultaatgericht.
Je ziet graag het grote plaatje en bent zowel geïnteresseerd in technologie, als communicatie en ondernemerschap.
Een grafische vooropleiding is niet vereist maar affiniteit met lay-out, visuele communicatie en vormgeving is meegenomen.
Je hebt geen specifieke technische voorkennis nodig om te starten.
Had je in het secundair onderwijs minder dan vier uur wiskunde, dan volg je best een instapcursus wiskunde.
Studiepunten
180

Grafische en digitale media : Media management en technologie - Professionele bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
Dit is een praktisch-technische opleiding met een wetenschappelijke onderbouw.
Algemeen
Het is een mix van theorie, praktijk, projectwerk, individueel en groepswerk.
Je wordt ondergedompeld in alle facetten van de grafische en digitale media: lay-out, grafische en digitale vormgeving, paginaopmaak, beeldverwerking, druktechnieken, webtechnologie, fotometrie, marketing en communicatie.
Volgens de principes van design thinking zet je de gebruiker centraal en ontwerp je mediaproducten zoals apps, websites, promotiecampagnes, brochures, posters en verpakkingen. Via 3D-modelling, augmented en virtual reality stel je de prototypes voor aan de klant. Je leert de commerciële en financiële kant van een grafisch bedrijf doorgronden en je leert hoe je zelf een zaak opstart.
Afstudeerrichting Mediamanagement en technologie:
In de afstudeerrichting Media Management en Technologie focus je op druktechnieken, webtechnologieën en marketingtools. Je leert een volledig productieproces begeleiden. Je specialiseert je in een van de keuzetrajecten:
Crossmedia, waarin de nadruk ligt op creatief ondernemen, marketingconcepten en mediatechnologie. Je leert hoe je bedrijven adviseert bij het inzetten van mediatoepassingen voor commerciële campagnes.
Printmedia, waarbij de focus ligt op gedrukte media, verpakkingsontwerp, prototypes maken aan de hand van (3D-)printing en lasercutting, en experimenteren met nieuwe printtechnieken en technologieën zoals virtual reality
Afhankelijk van de hogeschool worden keuzetrajecten georganiseerd.
Voor wie?
Je hebt een passie voor media en communicatie.
Je bent creatief, innovatief en oplossingsgericht.
Je kan je werk plannen en organiseren en je werkt resultaatgericht.
Je ziet graag het grote plaatje en bent zowel geïnteresseerd in technologie, als communicatie en ondernemerschap.
Een grafische vooropleiding is niet vereist maar affiniteit met lay-out, visuele communicatie en vormgeving is meegenomen.
Je hebt geen specifieke technische voorkennis nodig om te starten.
Had je in het secundair onderwijs minder dan vier uur wiskunde, dan volg je best een instapcursus wiskunde.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Grafische en digitale media
Afstudeerrichting: Media management en technologie
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Industriële wetenschappen en Technologie
Belangstellingsdomeinen: Techniek,
Schoolvakken SO: Grafische technieken, Informatica, Plastische opvoeding,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen van Grafische en digitale media zijn:
Grafische en digitale media :
Crossmedia-ontwerp (Professionele bachelor - HO)
Grafische en digitale media :
Grafimediatechnologie (Professionele bachelor - HO)
Grafische en digitale media :
Multimediaproductie (Professionele bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:
Schakelprogramma's specifiek na Grafische en digitale media : Media management en technologie
Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Arteveldehogeschool, Campus Mariakerke
Starten in februari
Beroepsuitwegen
Als Bachelor in de grafische en digitale media word je opgeleid om een uitvoerende, leidinggevende en/of coördinerende functie in de grafische en digitale mediasector op te nemen. Deze functies kunnen van creatieve, technologische of productieve of bedrijfsorganisatorische aard zijn afhankelijk van je voorkeur.
De Bachelor in de Grafische en Digitale Media kan instaan voor:
- de begeleiding van concept tot realisatie van een mediaproduct (magazine, boek, affiche, flyer, verpakking, website, app, 3D-animatie, VR-productie)
- de kwaliteitscontroles van diverse grafische producten
- de verkoop en marketing in de creatieve industrie en het maken van digitale marketing campagnes (facebook advertenties, Instagram posts)
- de ontwikkeling van innovatieve producten, software, of Internet of things
Mogelijke beroepen zijn: vormgever, art director, illustrator, layouter, mobile designer, web designer, web developer, front-end developer, full-stack developer, CMS-developer, app designer, information architect, UI/UX designer, audiovisual creative, motion graphic artist, digital colourist, interactive designer, creative director, marketing assistent, project manager, online marketeer, social media manager, crossmedia consultant, accountmanager, prepress medewerker, support engineer, R&D innovator, productieverantwoordelijke.
Afgestudeerden vinden werk in alle takken van de grafische industrie: grafische productie-software- en toeleveringsbedrijven, reclamebureaus, communicatiebureaus, digital agencies en productiehuizen of kunnen zich vestigen als zelfstandige.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Atelierchef in de grafische industrie
Digitaal drukker
Grafisch ontwerper
Leidinggevende printmedia
Multimediaontwikkelaar
Printdesigner
Technicus grafische industrie
Uitgever
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Boekhouden - informatica (TSO) | 30 | 0,6 | 66,5 | 6 | 2 | 3 | 4 | 12 | 3 |
Economie-moderne talen (ASO) | 149 | 0,5 | 78,8 | 9 | 10 | 9 | 29 | 84 | 8 |
Handel (TSO) | 99 | 0,7 | 59,9 | 15 | 12 | 9 | 25 | 30 | 8 |
Humane wetenschappen (ASO) | 159 | 0,6 | 73,9 | 9 | 14 | 16 | 29 | 80 | 11 |
Informaticabeheer (TSO) | 50 | 1,2 | 57,7 | 5 | 7 | 7 | 15 | 14 | 2 |
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) | 47 | 0,6 | 47,8 | 10 | 10 | 0 | 12 | 10 | 5 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 39 | 0,4 | 81,9 | 3 | 0 | 3 | 6 | 23 | 4 |
Multimedia (TSO) | 293 | 17,1 | 58,0 | 33 | 34 | 45 | 76 | 90 | 15 |
Printmedia (TSO) | 87 | 16,0 | 49,0 | 11 | 18 | 16 | 19 | 20 | 3 |
Publiciteit en illustratie (BSO) | 143 | 9,1 | 46,0 | 28 | 31 | 22 | 20 | 36 | 6 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 168 | 0,6 | 60,8 | 11 | 28 | 23 | 34 | 53 | 19 |
Toegepaste beeldende kunst (KSO) | 61 | 4,2 | 61,1 | 6 | 7 | 11 | 7 | 23 | 7 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 58 | 0,1 | 91,1 | 1 | 1 | 1 | 7 | 47 | 1 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 22-03-2023 |

Grafische en digitale media : Media management en technologie - Professionele bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
Dit is een praktisch-technische opleiding met een wetenschappelijke onderbouw.
Algemeen
Het is een mix van theorie, praktijk, projectwerk, individueel en groepswerk.
Je wordt ondergedompeld in alle facetten van de grafische en digitale media: lay-out, grafische en digitale vormgeving, paginaopmaak, beeldverwerking, druktechnieken, webtechnologie, fotometrie, marketing en communicatie.
Volgens de principes van design thinking zet je de gebruiker centraal en ontwerp je mediaproducten zoals apps, websites, promotiecampagnes, brochures, posters en verpakkingen. Via 3D-modelling, augmented en virtual reality stel je de prototypes voor aan de klant. Je leert de commerciële en financiële kant van een grafisch bedrijf doorgronden en je leert hoe je zelf een zaak opstart.
Afstudeerrichting Mediamanagement en technologie:
In de afstudeerrichting Media Management en Technologie focus je op druktechnieken, webtechnologieën en marketingtools. Je leert een volledig productieproces begeleiden. Je specialiseert je in een van de keuzetrajecten:
Crossmedia, waarin de nadruk ligt op creatief ondernemen, marketingconcepten en mediatechnologie. Je leert hoe je bedrijven adviseert bij het inzetten van mediatoepassingen voor commerciële campagnes.
Printmedia, waarbij de focus ligt op gedrukte media, verpakkingsontwerp, prototypes maken aan de hand van (3D-)printing en lasercutting, en experimenteren met nieuwe printtechnieken en technologieën zoals virtual reality
Afhankelijk van de hogeschool worden keuzetrajecten georganiseerd.
Voor wie?
Je hebt een passie voor media en communicatie.
Je bent creatief, innovatief en oplossingsgericht.
Je kan je werk plannen en organiseren en je werkt resultaatgericht.
Je ziet graag het grote plaatje en bent zowel geïnteresseerd in technologie, als communicatie en ondernemerschap.
Een grafische vooropleiding is niet vereist maar affiniteit met lay-out, visuele communicatie en vormgeving is meegenomen.
Je hebt geen specifieke technische voorkennis nodig om te starten.
Had je in het secundair onderwijs minder dan vier uur wiskunde, dan volg je best een instapcursus wiskunde.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Grafische en digitale media
Afstudeerrichting: Media management en technologie
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Industriële wetenschappen en Technologie
Belangstellingsdomeinen: Techniek,
Schoolvakken SO: Grafische technieken, Informatica, Plastische opvoeding,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen van Grafische en digitale media zijn:
Grafische en digitale media :
Crossmedia-ontwerp (Professionele bachelor - HO)
Grafische en digitale media :
Grafimediatechnologie (Professionele bachelor - HO)
Grafische en digitale media :
Multimediaproductie (Professionele bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:
Schakelprogramma's specifiek na Grafische en digitale media : Media management en technologie
Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Arteveldehogeschool, Campus Mariakerke
Starten in februari
Beroepsuitwegen
Als Bachelor in de grafische en digitale media word je opgeleid om een uitvoerende, leidinggevende en/of coördinerende functie in de grafische en digitale mediasector op te nemen. Deze functies kunnen van creatieve, technologische of productieve of bedrijfsorganisatorische aard zijn afhankelijk van je voorkeur.
De Bachelor in de Grafische en Digitale Media kan instaan voor:
- de begeleiding van concept tot realisatie van een mediaproduct (magazine, boek, affiche, flyer, verpakking, website, app, 3D-animatie, VR-productie)
- de kwaliteitscontroles van diverse grafische producten
- de verkoop en marketing in de creatieve industrie en het maken van digitale marketing campagnes (facebook advertenties, Instagram posts)
- de ontwikkeling van innovatieve producten, software, of Internet of things
Mogelijke beroepen zijn: vormgever, art director, illustrator, layouter, mobile designer, web designer, web developer, front-end developer, full-stack developer, CMS-developer, app designer, information architect, UI/UX designer, audiovisual creative, motion graphic artist, digital colourist, interactive designer, creative director, marketing assistent, project manager, online marketeer, social media manager, crossmedia consultant, accountmanager, prepress medewerker, support engineer, R&D innovator, productieverantwoordelijke.
Afgestudeerden vinden werk in alle takken van de grafische industrie: grafische productie-software- en toeleveringsbedrijven, reclamebureaus, communicatiebureaus, digital agencies en productiehuizen of kunnen zich vestigen als zelfstandige.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Atelierchef in de grafische industrie
Digitaal drukker
Grafisch ontwerper
Leidinggevende printmedia
Multimediaontwikkelaar
Printdesigner
Technicus grafische industrie
Uitgever
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Boekhouden - informatica (TSO) | 30 | 0,6 | 66,5 | 6 | 2 | 3 | 4 | 12 | 3 |
Economie-moderne talen (ASO) | 149 | 0,5 | 78,8 | 9 | 10 | 9 | 29 | 84 | 8 |
Handel (TSO) | 99 | 0,7 | 59,9 | 15 | 12 | 9 | 25 | 30 | 8 |
Humane wetenschappen (ASO) | 159 | 0,6 | 73,9 | 9 | 14 | 16 | 29 | 80 | 11 |
Informaticabeheer (TSO) | 50 | 1,2 | 57,7 | 5 | 7 | 7 | 15 | 14 | 2 |
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) | 47 | 0,6 | 47,8 | 10 | 10 | 0 | 12 | 10 | 5 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 39 | 0,4 | 81,9 | 3 | 0 | 3 | 6 | 23 | 4 |
Multimedia (TSO) | 293 | 17,1 | 58,0 | 33 | 34 | 45 | 76 | 90 | 15 |
Printmedia (TSO) | 87 | 16,0 | 49,0 | 11 | 18 | 16 | 19 | 20 | 3 |
Publiciteit en illustratie (BSO) | 143 | 9,1 | 46,0 | 28 | 31 | 22 | 20 | 36 | 6 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 168 | 0,6 | 60,8 | 11 | 28 | 23 | 34 | 53 | 19 |
Toegepaste beeldende kunst (KSO) | 61 | 4,2 | 61,1 | 6 | 7 | 11 | 7 | 23 | 7 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 58 | 0,1 | 91,1 | 1 | 1 | 1 | 7 | 47 | 1 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 22-03-2023 |