Bediende expeditie (M/V/X)

Wat is, wat doet een bediende expeditie ?

Je taak is goederen verzenden van de plaats van vertrek naar de plaats van bestemming.
Hierbij hou je rekening met de wensen van je opdrachtgever.
Je kiest het vervoermiddel en reserveert het.
Je brengt de vereiste vervoersdocumenten en douaneformaliteiten in orde.
Je regelt soms de opslag van de goederen en de (vooraf-)betaling van het transport.

 

Welke studierichting/opleiding moet of kan je volgen om Bediende expeditie te worden?

Verschillende wegen kunnen leiden naar een bepaald beroep. Onderwijskiezer geeft hier per studieniveau een overzicht van de basisopleiding(en) die wij logisch vinden voor dit beroep. Weet echter dat er vaak ook nog andere mogelijkheden zijn. Voor een aantal beroepen kan een specifieke opleiding wettelijk vereist zijn.

Se-n-Se


DBSO


HO - Bachelor

Bedrijfsmanagement : Internationaal ondernemen (Professionele bachelor - HO )

Bedrijfsmanagement : Logistiek management (Professionele bachelor - HO )


International Business Management (E) (Professionele bachelor - HO )

Secundair volwassenenonderwijs


VDAB-opleidingen

Zoek of er een opleiding is op de website van VDAB.

 

Hoe zit het met dit beroep op de arbeidsmarkt?

Voor een actuele lijst van vacatures klik op het logo.

   

 

Wat je zal verdienen is afhankelijk van veel verschillende factoren zoals bv. je ervaring, je diploma, je competenties, de inhoud van je functie, of je voltijds of deeltijds werkt, je gezinssituatie, etc.... Bovendien kunnen bedrijven je extra voordelen geven zoals bv. een hospitalisatieverzekering, een bedrijfswagen, een tankkaart, een smartphone ... Onderstaande info is dus zeker niet te veralgemenen; het geeft een aanduiding van het loon rekening houdend met de situatie van deze persoon.

Het loon van een Load Control Agent op de luchthaven: 1.700 euro netto

We vroegen aan I.D. (23) uit Mechelen hoeveel zij verdient ...

Wat doe je voor job?

Na mijn opleiding Toerisme Recreatiemanagement en een stage bij American Airlines, kon ik aan de slag bij Brussels Airlines aan de check-in balie.
Dat heb ik ongeveer twee jaar gedaan en nu ben ik Load Controle Agent voor de lading van de vliegtuigen.
Met de ‘bovenkant’ heb ik dus eigenlijk nog maar weinig te maken, ik zorg voor de onderkant en hoe alles moet worden geladen: bagage, cargo, post, en ook de passagiersgewichten tellen mee.
Ik ‘speel’ dus met gewichten en zet alles in de computer, maar het is wel erg belangrijk voor het vliegtuig dat dit juist gebeurt.
De trim (een soort ‘load sheet’) van het vliegtuig moet correct zijn, anders kan het toestel niet opstijgen. Gemiddeld zorg ik voor 13 à 14 vluchten per dag.

Doe je je job graag?

Beide jobs, de check-in en de load control, zijn moeilijk met elkaar te vergelijken.
Ik mis het sociale contact dat je hebt aan de check-in balie.
Nu zit ik de hele tijd voor de computer, maar er is wel meer flexibiliteit.
Ik kan al eens een pauze nemen wanneer mijn werk gedaan is.
Bij de check-in is er veel meer structuur.

Het voordeel van een job in de luchtvaart is ook dat je je vrije dagen flexibel kunt plannen.
Wij werken eigenlijk zeven dagen en niet alleen van maandag tot vrijdag.
Daarom kunnen we onze ‘off’-dagen inplannen wanneer we willen.
Als je die combineert met je vakantiedagen, kun je echt een hele periode thuis zijn, wat handig is voor een reisliefhebber als ik.

Lees verder op de website van Jobat


 

Beroepssector


 

Wil je meer weten?




Interessante links

VDAB - Beroepenfilm: Bediende expeditie

 

Bediende expeditie (M/V/X)

Wat is, wat doet een Bediende expeditie ?

Je taak is goederen verzenden van de plaats van vertrek naar de plaats van bestemming.
Hierbij hou je rekening met de wensen van je opdrachtgever.
Je kiest het vervoermiddel en reserveert het.
Je brengt de vereiste vervoersdocumenten en douaneformaliteiten in orde.
Je regelt soms de opslag van de goederen en de (vooraf-)betaling van het transport.


 

Zie onder het tabje 'Links' voor meer info over het beroepsprofiel.

Welke studierichting/opleiding moet of kan je volgen om Bediende expeditie te worden?

Verschillende wegen kunnen leiden naar een bepaald beroep. Onderwijskiezer geeft hier per studieniveau een overzicht van de basisopleiding(en) die wij logisch vinden voor dit beroep. Weet echter dat er vaak ook nog andere mogelijkheden zijn. Voor een aantal beroepen kan een specifieke opleiding wettelijk vereist zijn.

Se-n-Se


DBSO


HO - Bachelor

Bedrijfsmanagement : Internationaal ondernemen (Professionele bachelor - HO )

Bedrijfsmanagement : Logistiek management (Professionele bachelor - HO )


International Business Management (E) (Professionele bachelor - HO )

Secundair volwassenenonderwijs


VDAB-opleidingen

Zoek of er een opleiding is op de website van VDAB.

 

Hoe zit het met dit beroep op de arbeidsmarkt?

Voor een actuele lijst van vacatures klik op het logo.

   

 

Wat je zal verdienen is afhankelijk van veel verschillende factoren zoals bv. je ervaring, je diploma, je competenties, de inhoud van je functie, of je voltijds of deeltijds werkt, je gezinssituatie, etc.... Bovendien kunnen bedrijven je extra voordelen geven zoals bv. een hospitalisatieverzekering, een bedrijfswagen, een tankkaart, een smartphone ... Onderstaande info is dus zeker niet te veralgemenen; het geeft een aanduiding van het loon rekening houdend met de situatie van deze persoon.

Het loon van een Load Control Agent op de luchthaven: 1.700 euro netto

We vroegen aan I.D. (23) uit Mechelen hoeveel zij verdient ...

Wat doe je voor job?

Na mijn opleiding Toerisme Recreatiemanagement en een stage bij American Airlines, kon ik aan de slag bij Brussels Airlines aan de check-in balie.
Dat heb ik ongeveer twee jaar gedaan en nu ben ik Load Controle Agent voor de lading van de vliegtuigen.
Met de ‘bovenkant’ heb ik dus eigenlijk nog maar weinig te maken, ik zorg voor de onderkant en hoe alles moet worden geladen: bagage, cargo, post, en ook de passagiersgewichten tellen mee.
Ik ‘speel’ dus met gewichten en zet alles in de computer, maar het is wel erg belangrijk voor het vliegtuig dat dit juist gebeurt.
De trim (een soort ‘load sheet’) van het vliegtuig moet correct zijn, anders kan het toestel niet opstijgen. Gemiddeld zorg ik voor 13 à 14 vluchten per dag.

Doe je je job graag?

Beide jobs, de check-in en de load control, zijn moeilijk met elkaar te vergelijken.
Ik mis het sociale contact dat je hebt aan de check-in balie.
Nu zit ik de hele tijd voor de computer, maar er is wel meer flexibiliteit.
Ik kan al eens een pauze nemen wanneer mijn werk gedaan is.
Bij de check-in is er veel meer structuur.

Het voordeel van een job in de luchtvaart is ook dat je je vrije dagen flexibel kunt plannen.
Wij werken eigenlijk zeven dagen en niet alleen van maandag tot vrijdag.
Daarom kunnen we onze ‘off’-dagen inplannen wanneer we willen.
Als je die combineert met je vakantiedagen, kun je echt een hele periode thuis zijn, wat handig is voor een reisliefhebber als ik.

Lees verder op de website van Jobat