Textielontwerp en prototyping - Tweede graad

Studierichting "Textielontwerp en prototyping"

Textielontwerp en prototyping is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming. Deze studierichting gaat samen met jou de uitdaging aan om je nieuwe producten te leren ontwerpen. Ontwerpmethodiek staat dan ook centraal in deze studierichting. Textielmaterialen lenen zich perfect om concepten en producten te maken, als je deze materialen gaat combineren met andere materialen zoals hout, kunststoffen, leder,… dan creëer je producten met een extra dimensie. 

Deze studierichting is opgebouwd rond deze pijlers:

  • Materialen en Technieken:

Weten welke eigenschappen en beperkingen materialen hebben en welke technieken er zijn om deze te maken is belangrijke basiskennis.  Ook hoe je verschillende materialen met elkaar kan verbinden, willen we je aanleren.

  • Vorm en Kleur

De vorm en de kleur van een product of materiaal bepaalt het uitzicht en het aanvoelen in functie van het gebruik.
Het bepalen van de juiste verhoudingen en het durven experimenteren, brengt jouw concept naar een hoger niveau.

  • Producttekenen

Je idee op papier zetten kan je op verschillende manieren realiseren. Een schets moet evolueren naar een praktische tekening waarmee je aan de slag kan. Technisch tekenen en perspectief tekenen vormen de basis van deze pijler. 
Al snel gaan we over tot het tekenen in creatieve vectoriële tekenpakketten en het bewerken van beeldmateriaal.
Je maakt je het tekenen in 2D en 3D helemaal eigen en je gaat ook aan de slag met je tekeningen om deze bijvoorbeeld te lasersnijden, te graveren of 3D te printen.

  • Ontwerp en prototyping

Je zet je opdracht om in een concept. In functie van je concept bepaal je de vorm en de kleur en je werkt dit uit in een tekening. Je kiest de te gebruiken materialen en technieken en je gaat aan de slag. Een opdracht groeit tot een project en we leren je ook hoe je een project moet sturen en bijsturen om binnen de vooropgestelde tijd tot resultaat te komen. 

Textielontwerp en prototyping                     



Beschrijving van de opleiding

Textielontwerp en prototyping is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming. Deze studierichting gaat samen met jou de uitdaging aan om je nieuwe producten te leren ontwerpen. Ontwerpmethodiek staat dan ook centraal in deze studierichting. Textielmaterialen lenen zich perfect om concepten en producten te maken, als je deze materialen gaat combineren met andere materialen zoals hout, kunststoffen, leder,… dan creëer je producten met een extra dimensie. 

Deze studierichting is opgebouwd rond deze pijlers:

  • Materialen en Technieken:

Weten welke eigenschappen en beperkingen materialen hebben en welke technieken er zijn om deze te maken is belangrijke basiskennis.  Ook hoe je verschillende materialen met elkaar kan verbinden, willen we je aanleren.

  • Vorm en Kleur

De vorm en de kleur van een product of materiaal bepaalt het uitzicht en het aanvoelen in functie van het gebruik.
Het bepalen van de juiste verhoudingen en het durven experimenteren, brengt jouw concept naar een hoger niveau.

  • Producttekenen

Je idee op papier zetten kan je op verschillende manieren realiseren. Een schets moet evolueren naar een praktische tekening waarmee je aan de slag kan. Technisch tekenen en perspectief tekenen vormen de basis van deze pijler. 
Al snel gaan we over tot het tekenen in creatieve vectoriële tekenpakketten en het bewerken van beeldmateriaal.
Je maakt je het tekenen in 2D en 3D helemaal eigen en je gaat ook aan de slag met je tekeningen om deze bijvoorbeeld te lasersnijden, te graveren of 3D te printen.

  • Ontwerp en prototyping

Je zet je opdracht om in een concept. In functie van je concept bepaal je de vorm en de kleur en je werkt dit uit in een tekening. Je kiest de te gebruiken materialen en technieken en je gaat aan de slag. Een opdracht groeit tot een project en we leren je ook hoe je een project moet sturen en bijsturen om binnen de vooropgestelde tijd tot resultaat te komen. 

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Scholen


Momenteel is er bij ons geen school gekend die deze opleiding inricht.

Toelatingsvoorwaarden

Je mag starten in het 3e jaar SO in een studierichting van de ‘dubbele finaliteit’ als je:

  • geslaagd bent in het 2e leerjaar A * (in eender welke basisoptie) 
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar B in de opstroomoptie of in een combinatie van basisopties waaronder de opstroomoptie
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar B in een andere basisoptie of een combinatie van basisopties andere dan de opstroomoptie als de toelatingsklassenraad akkoord gaat
  • geslaagd bent in 3e jaar SO in een studierichting van de finaliteit arbeidsmarkt/beroepssecundair onderwijs en de toelatingsklassenraad akkoord gaat
 (* geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.)
 
 
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 35 lesdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.
 
Als je uit een andere opleidingsvorm van het buitengewoon secundair onderwijs komt (Opleidingsvorm 1, 2, 3) kan je worden toegelaten tot het 3e jaar in opleidingsvorm 4 op voorwaarde dat de toelatingsklassenraad akkoord gaat

Bijkomende toelatingsvoorwaarden:


Je moet beschikken over een OV4-verslag opgesteld door een CLB.
 

Voor elke opleiding bestaat een curriculumdossier. Voor bepaalde studierichtingen zijn specifieke toelatingsvoorwaarden van toepassing (medisch, veiligheid, topsportstatuut, ...). De toelatingsvoorwaarden voor jouw richting kan je hier opzoeken. Kies je opleiding en volg de link naar het curriculumdossier.

 


Extra

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en  op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.

 


Veranderen tijdens schooljaar

Veranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01.

Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum.


Overzitten

Behaald attest in het 3e leerjaar SO:

 

A-attest

Je kan overzitten in een andere studierichting, rekening houdend met de toelatingsvoorwaarden.

B-attest

Overzitten in dezelfde of in een andere studierichting is enkel mogelijk na een gunstig advies van de klassenraad, behalve bij uitsluiting van minstens alle studierichtingen van 3 onderwijsvormen (aso, bso, tso, kso) of  alle studierichtingen van 2 finaliteiten. Dan is geen advies van de klassenraad nodig.

C-attest

Overzitten in hetzelfde leerjaar is verplicht.


Meer info: zie regelgeving SO

Attesten

  • Na het 1e leerjaar van de 2e graad (= 3 SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

    A-attest

    Als je geslaagd bent.

    B-attest 

    Als je geslaagd bent, maar in het volgend leerjaar bepaalde finaliteiten, onderwijsvormen of studierichtingen niet mag volgen.
    De school beslist welk beperkingen (= clausuleringen) ze jou oplegt. Zij deelt ook de reden mee waarom ze deze beslissing neemt.

    C-attest

    Als je niet geslaagd bent.

    Attest van regelmatige lesbijwoning

    Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
    Hiermee krijg je toelating tot 4 SO.

Wat na deze studierichting?

Na het 3e leerjaar volgen heel wat leerlingen een studierichting uit hetzelfde studiedomein.  
Deze studierichtingen zijn inhoudelijk aansluitend.

Je kan je studie ook verder zetten in een studierichting van een ander studiedomein.  Eventueel met een andere finaliteit.  Op voorwaarde dat je in orde bent met de toelatingsvoorwaarden.
Omdat niet alle overgangen vlot haalbaar zijn, wordt dit best individueel bekeken.
 

Interessante links

Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding

Buitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Opzoeken dichtstbijzijnde school

Buitengewoon onderwijs: Brailleliga