Architecturale en beeldende kunsten - Tweede graad

Studierichting "Architecturale en beeldende kunsten"

Architecturale kunsten is een artistieke en theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming gericht op je studierichting.

  • Je maakt kennis met bouwkunst en architectuur.  
  • Je gaat aan de slag om artistiek-technische vaardigheden te ontwikkelen. 
  • Je leert verschillende technieken en materialen om artistieke uitdagingen in het platte vlak en in de ruimte aan te gaan. 
  • Er is aandacht voor basisinzichten in toegepaste fysica, constructieleer en bouwkunde. Daarnaast maak je kennis met architecturale kunst en met eenvoudige constructies en elementaire bouwmaterialen. 
  • Je verwerft inzicht in vorm, ruimte, kleur en compositie. 
  • Op jouw unieke en creatieve manier ga je met architectuur en beeld om en onderzoek je kunst en cultuur. Je tracht er betekenis aan te geven en te waarderen Hiervoor zet je je verbeeldingskracht en vakdeskundigheid in bij zowel creëren als presenteren.
  • Je leert waarnemen en tekenen wat je ziet en gebruikt hiervoor veel verschillende materialen. Al doende krijg je inzicht in vorm, ruimte, kleur, compositie… . 
  • Je maakt projectietekeningen, je leert vanuit verschillende standpunten tekenen en rekening houden met de omgeving waarin je ontwerp past. Je leert zowel vrij als precies tekenen en je leert hoe je creaties zowel met grafische computerprogramma’s als met verschillende tekeninstrumenten voorstellen.

In sommige scholen peilt men voor je je inschrijft tijdens een informatief gesprek naar je motivatie.

Architecturale en beeldende kunsten                  



Beschrijving van de opleiding

Architecturale kunsten is een artistieke en theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming gericht op je studierichting.

  • Je maakt kennis met bouwkunst en architectuur.  
  • Je gaat aan de slag om artistiek-technische vaardigheden te ontwikkelen. 
  • Je leert verschillende technieken en materialen om artistieke uitdagingen in het platte vlak en in de ruimte aan te gaan. 
  • Er is aandacht voor basisinzichten in toegepaste fysica, constructieleer en bouwkunde. Daarnaast maak je kennis met architecturale kunst en met eenvoudige constructies en elementaire bouwmaterialen. 
  • Je verwerft inzicht in vorm, ruimte, kleur en compositie. 
  • Op jouw unieke en creatieve manier ga je met architectuur en beeld om en onderzoek je kunst en cultuur. Je tracht er betekenis aan te geven en te waarderen Hiervoor zet je je verbeeldingskracht en vakdeskundigheid in bij zowel creëren als presenteren.
  • Je leert waarnemen en tekenen wat je ziet en gebruikt hiervoor veel verschillende materialen. Al doende krijg je inzicht in vorm, ruimte, kleur, compositie… . 
  • Je maakt projectietekeningen, je leert vanuit verschillende standpunten tekenen en rekening houden met de omgeving waarin je ontwerp past. Je leert zowel vrij als precies tekenen en je leert hoe je creaties zowel met grafische computerprogramma’s als met verschillende tekeninstrumenten voorstellen.

In sommige scholen peilt men voor je je inschrijft tijdens een informatief gesprek naar je motivatie.

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Scholen


   GO! sbso baken, Bellestraat 89, 9100 Sint-Niklaas    03 776 46 65         t 9  

Toelatingsvoorwaarden

Je mag starten in het 3e jaar SO in een studierichting van de ‘dubbele finaliteit’ als je:

  • geslaagd bent in het 2e leerjaar A * (in eender welke basisoptie) 
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar B in de opstroomoptie of in een combinatie van basisopties waaronder de opstroomoptie
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar B in een andere basisoptie of een combinatie van basisopties andere dan de opstroomoptie als de toelatingsklassenraad akkoord gaat
  • geslaagd bent in 3e jaar SO in een studierichting van de finaliteit arbeidsmarkt/beroepssecundair onderwijs en de toelatingsklassenraad akkoord gaat
 (* geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.)
 
 
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 35 lesdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.
 
Als je uit een andere opleidingsvorm van het buitengewoon secundair onderwijs komt (Opleidingsvorm 1, 2, 3) kan je worden toegelaten tot het 3e jaar in opleidingsvorm 4 op voorwaarde dat de toelatingsklassenraad akkoord gaat

Bijkomende toelatingsvoorwaarden:


Je moet beschikken over een OV4-verslag opgesteld door een CLB.
 

Voor elke opleiding bestaat een curriculumdossier. Voor bepaalde studierichtingen zijn specifieke toelatingsvoorwaarden van toepassing (medisch, veiligheid, topsportstatuut, ...). De toelatingsvoorwaarden voor jouw richting kan je hier opzoeken. Kies je opleiding en volg de link naar het curriculumdossier.

 


Extra

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en  op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.

 


Veranderen tijdens schooljaar

Veranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01.

Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum.


Overzitten

Behaald attest in het 3e leerjaar SO:

 

A-attest

Je kan overzitten in een andere studierichting, rekening houdend met de toelatingsvoorwaarden.

B-attest

Overzitten in dezelfde of in een andere studierichting is enkel mogelijk na een gunstig advies van de klassenraad, behalve bij uitsluiting van minstens alle studierichtingen van 3 onderwijsvormen (aso, bso, tso, kso) of  alle studierichtingen van 2 finaliteiten. Dan is geen advies van de klassenraad nodig.

C-attest

Overzitten in hetzelfde leerjaar is verplicht.


Meer info: zie regelgeving SO

Attesten

  • Na het 1e leerjaar van de 2e graad (= 3 SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

    A-attest

    Als je geslaagd bent.

    B-attest 

    Als je geslaagd bent, maar in het volgend leerjaar bepaalde finaliteiten, onderwijsvormen of studierichtingen niet mag volgen.
    De school beslist welk beperkingen (= clausuleringen) ze jou oplegt. Zij deelt ook de reden mee waarom ze deze beslissing neemt.

    C-attest

    Als je niet geslaagd bent.

    Attest van regelmatige lesbijwoning

    Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
    Hiermee krijg je toelating tot 4 SO.

Wat na deze studierichting?

Na het 3e leerjaar volgen heel wat leerlingen een studierichting uit hetzelfde studiedomein.  
Deze studierichtingen zijn inhoudelijk aansluitend.

Je kan je studie ook verder zetten in een studierichting van een ander studiedomein.  Eventueel met een andere finaliteit.  Op voorwaarde dat je in orde bent met de toelatingsvoorwaarden.
Omdat niet alle overgangen vlot haalbaar zijn, wordt dit best individueel bekeken.
 

Interessante links

Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding

Buitengewoon onderwijs: Opzoeken dichtstbijzijnde school

Buitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Brailleliga

Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap

VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Assistent architecturaal vormgever

VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Assistent beeldend kunstenaar